נתחיל מהסוף. הסיכוי למלחמה עם חיזבאללה וסוריה לא השתנה והוא נמוך בדיוק כפי שהיה בשנים האחרונות. כל הצדדים היריבים: ישראל, חיזבאללה, משטר אסד ואיראן אינם מעוניינים בעימות. למרות היקפה החריג-יחסית של התקרית היום (שבת) בצפון רמת הגולן, היא עדיין "נקודתית". 

לאחר חמישה חודשי שקט, חודש הירי בין צבא אסד לקבוצת מורדים במרחב קונטרה. עשרה פגזים נפלו בטעות קרוב לגבול לשטח ישראל ברמת הגולן. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. עניין די שגרתי מאז החלה מלחמת האזרחים בסוריה לפני יותר משש שנים. הצבא והמשטרה פינו מטיילים משטחים פתוחים. ואחר כך, גם כן כמעט כתגובה שגרתית - כלי טיס של צה"ל השמידו שני טנקים ועמדה של צבא אסד. שני חיילים סוריים נהרגו.
אבל לאירועי הצפון יש הקשר רחב יותר. כל הצדדים נערכים ליום שאחרי נפילת דאע"ש. כוחות המדינה האסלאמית נמצאים בנסיגה ובמגננה בעיראק ובסוריה, וגורמים רבים לוטשים עיניים להשתלטות על השטחים שעליהם היא חלשה. אחד הגורמים המרכזיים האלה, שמעוררים חשש בישראל, זו כמובן איראן. היא עושה מאמצים גדולים להשתלט על מעברי הגבול בין עיראק לסוריה כדי ליצור רצף יבשתי עד לבנון והים התיכון, וליצור את מה שניתן יהיה לכנות "הסהר השיעי". איראן נעזרת לצורך מהלכיה במיליציות של שיעים מאפגניסטאן, פקיסטאן וכמובן חיזבאללה הלבנוני. 

אחד משלושת מעברי הגבול נמצא לא הרחק מישראל - במשולש הגבולות של ירדן, סוריה ועיראק. גם הירדנים, בגיבוי אווירי של ארצות הברית, פועלים נגד איראן. בכך בעצם נוצרת עוד זהות אינטרסים בין הממלכה ההאשמית לישראל: מניעת התקרבות טהרן ושלוחיה לגבולות עם ירדן ועם ישראל. על רקע זה  השמיעו באחרונה מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, והרמטכ"ל גדי איזנקוט, אזהרות חמורות והתרו בחיזבאללה, ובעקיפין באיראן, כי במלחמה הבאה - אם וכאשר תפרוץ – יכה צה"ל בעוצמה בכל לבנון.
מנהיג חיזבאללה לא נשאר חייב והחזיר באזהרה משלו. הוא אמר ביום שישי כי אם וכאשר תפרוץ מלחמה, ארגונו לא יילחם לבדו נגד ישראל ולעזרתו יבואו גם מתנדבים שיעיים מתימן, פקיסטאן, אפגניסטן, איראן ועיראק. במילים אחרות: נסראללה אומר כי המלחמה הבאה תהיה בין היהודים לשיעיים.
אבל לפי שעה, אין שינוי. רק הרטוריקה עולה אוקטבה. המלחמה בסוריה לא עומדת לפני סיום. חיזבאללה ואיראן עדיין תקועים בה, ו"הצבא השיעי" נלחם בשתי חזיתות בתימן ובסוריה. חלפו 11 שנים של שקט בגבול הצפון, ולפי כל ההערכות הוא ימשך.