האזרחים העיראקיים המתגוררים במוסול חגגו אתמול חג עיד אל פיטר ראשון אחרי שנים תחת שליטת כוחות המדינה האסלאמית, לאחר שכוחות דאעש ספגו הפסדים בלחימה על העיר והציפייה גברה אצל התושבים כי כיבוש המדינה האסלאמית יגיע לקיצו. ילדים התאספו ברובעים של הצד המזרחי של מוסול, משחקים בצעצועי משחקי לחימה, אשר היו בין הצעצועים היחידים שהותרו למשחק ילדים על ידי כוחות המדינה האסלאמית.



הכוחות החמושים של דאעש הנהיגו מדיניות קיצונית של האסלאם האוסרת על משחקי ילדים עם פרצופים כגון בובות, ומאידך עודדו הכוחות הקיצוניים את הילדים לשחק ולהתאמן על משחקי נשק ואף שינו את ספרי הלימוד על מנת שישקפו את האידאולוגיה המיליטנטית של דאעש.



עבור רבים, חגיגות העיד אל פיטר הוארו באור חשוך עקב ההריסות של אתרים היסטוריים והעובדה כי עדיין אזרחים רבים במוסול נמצאים תחת כיבוש דאעש.



הכוחות של צבא עיראק פתחו דרכי גישה עבור מאות מהתושבים שאפשרו למאות תושבים לעזוב את העיר העתיקה במוסול כחלק ממאמציי הלחימה להשבת השליטה על הרובע העתיק מידי כוחות דאעש. הרובע העתיק מהווה עדיין שריד אחרון לשליטה של המדינה האסלאמית על העיר ואף מוגדר כבירה לא רשמית של החליפות האסלאמית שדאעש חולמים לכונן.



ילדים חוגגים עיד אל פיטר לאחר שחרורם מדאעש . צילום: רויטרס



כוחות צבא עיראק המאומנים על ידי צבא ארה"ב מבצעים תקיפה משולבת במטרה להשיב שליטה על הצד העתיק של העיר מוסול, מתוך מטרה לבודד את כוחות המדינה האסלאמית. עם זאת, יש לזכור לצד ההצלחה הצבאית של הימים האחרונים, כי עדיין כ-100 אלף תושבים שחצי מהם ילדים נמצאים עדיין תחת שליטת המדינה האסלאמית ונמצאים במצב הומניטרי קשה עם מעט אוכל מים ואמצעים רפואיים.



הקרבות בשבוע האחרון בעיר מוסול הופכים להיות הקשים ביותר בשמונה חודשי הלחימה בגיבוי ארה"ב להשבת השליטה על העיר, אשר כזכור נפלה במאבק לידי דאעש מאז יוני 2014. 


הפצצות צבא עיראק במוסול בקרבות נגד דאעש. צילום: רויטרס


האו"ם אף התייחס למניין ההרוגים ההולך וגדל בקרבות במוסול כאשר 12 אזרחים נהרגו ומאות נפצעו ביום שישי. ראש הממשלה של עיראק חידאר אל עבדי אמר כי דאעש לפני תבוסה, והממשלה קיוותה לקחת חזרה את השליטה על העיר עד סוף 2017 אבל עכשיו מתכננת לנצח בקרב על מוסול כבר בימים הקרובים ואפילו עוד בזמן החג עיד אל פיטר.