יו"ר ישראל ביתנו, שר הביטחון אבגידור ליברמן התייחס היום (שני) בפתח ישיבת סיעתו בכנסת לחוק הגיור ולהקפאת מתווה הכותל ואמר כי "לא מדובר בסוגיה דתית, אלא בכפייה דתית וניסיון להפוך את ישראל ממדינה ציונית למדינת הלכה. לא באנו לאיים במשברים, להפך. אנחנו רוצים למנוע משברים. יש קואליציה יציבה ואנחנו לא רוצים לזעזע אותה. מקווה שנפתור את המשבר הזה מהר. זה לא מוסיף לאווירה הטובה בקואליציה".
 
ליברמן הוסיף: אני לא מבין איך הבית היהודי יכולים לעבור על זה לסדר היום. אם הם היו תומכים בנו בעניין גיור של רבני ערים היינו יכולים להעביר את זה. עזבו את השיקולים הפוליטיים, יש שכל ישר. גם מצביעי ליכוד הם לא מצביעי יהדות התורה. מי שבעד יהדות שהיא בעד לקרב אנשים ולא להרחיק - זו לא הדרך. להכניס שינויים בדרך כזאת ברוטלית. אנחנו נגד כפייה דתית ונגד מדינת הלכה". לדבריו הופתע מהעלאת נושא הכותל בישיבת הממשלה אתמול שכן הנושא לא היה על סדר יומה של הממשלה.

בתוך כך, חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית יצא בהודעה בה נאמר כי הם מוקיעים פה אחד את החלטות הממשלה בעניין מתווה הכותל והגיור וקוראים לממשלה לחזור בה

חבר הנאמנים של הסוכנות ביטל פגישה מתוכננת עם נתניהו ביום חמישי ובמקום זאת יקיימו מחר בכירי חבר הנאמנים מפגש חירום בכנסת עם השדולה לחיזוק העולם היהודי בראשות חברי הכנסת נחמן שי (המחנה הציוני) ורוברט אילטוב (ישראל ביתנו) כדי לדון בהקפאת מתווה הכותל והכוונה לקדם את חוק הגיור המעניק מונופול לרבנות הראשית.

באירוע ישתתפו יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי, יו"ר חבר הנאמנים מייקל סיגל, יו"ר הקהילות היהודית של צפון אמריקה ריצ'רד סנדלר, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית אברהם דובדבני, יו"ר מועצת קרן הנגידים של קרן היסוד, יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, חברי כנסת, חברי חבר הנאמנים של הסוכנות ומנהיגי קהילות יהודיות מחו"ל.

גפני: "הרפורמים יושבים בארה"ב ואומרים לנו מה לעשות"


לפני כן, יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) תקף בחריפות את הארגונים הרפורמים בשל מחאתם על חוק הגיור שאושר אתמול בוועדת השרים לחקיקה ומתווה הכותל שהוקפא, ואמר: "הרפורמים הם כמו מי שרצח את אביו והולך לבית המשפט לבקש רחמים. הם יושבים בארצות הברית ובאירופה ואומרים לנו מה לעשות. לא הם ולא בג"צ יאמרו לנו מה לעשות".

גפני ציין כי ההחלטה על הקפאת מתווה הכותל התקבלה בעקבות התייעצות עם משפטנים. לדבריו, אם מישהו ירצה לחדש את הדיון בממשלה על מתווה הכותל יהיה צורך לקיים הצבעה מחודשת. "מבחינה משפטית ההחלטה להקפיא את המתווה היא בעצם החלטה לבטלו".



על קולות המחאה של הרפורמים אמר: "הצעקות של הרפורמים זה משל למישהו דומה למישהו שרצח את אביו ואומר יתום אני. אני מודיע בשם הסיעות החרדיות: אנחנו לא רוצים לא חקיקה ולא החלטות ממשלה. המהלכים שלנו באו בעקבות העתירות שלהם לבג"צ. הם יושבים בארצות הברית ומתערבים במה שנעשה כאן למרות שאין להם בארץ קולות אפילו למנדט אחד".



ח"כ גפני. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



"הם הולכים ועותרים לבית המשפט שדומה לרפורמים ונותן להם סעד על כל דבר ועניין מה שמכריח אותנו ללכת לחקיקה. כך היה לגבי החלטת בית המשפט לתת לרפורמים טבילה במקווה. אז נאלצתי להעביר חוק בתוך חודש אחד שאי אפשר יהיה לעשות זאת. לא הייתי עושה את החוק אלמלא בג"צ", אמר חבר הכנסת.



גפני הזהיר כי אם ישראל ביתנו ושאר השותפות הקואליציוניות לא יתמכו בחוק הגיור, אם וכאשר יובא לכנסת, הסיעות החרדיות לא יתמכו בהצעות חוק אחרות שסיעות הקואליציה יעלו. "אני רוצה לומר לישראל ביתנו שבניגוד לחמישה מנדטים שיש להם, אנחנו יחד עם הבית היהודי יש לנו ביחד 27 מנדטים".



לדבריו, הערר שישראל ביתנו הגישו למזכירות הממשלה נגד חוק הגיור מנוגד להסכם הקואליציוני. "חוק הגיור לא פורץ את הסטטוס קוו אלא להיפך, מחזיר את המצב לקדמותו. אם יהיה סיכום שבית המשפט לא יתערב ולא יפסוק בנושא לא נביא את החוק. העניין שלנו בחקיקה הזאת נועד אך ורק כדי לשמור על הסטטוס קוו".


יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד התייחס לשתי ההחלטות שהתקבלו אתמול ואמר: "רוב מוחלט של אזרחי ישראל מתנגד לשתי ההחלטות שעברו אתמול בממשלה. רוב מוחלט של אזרחי ישראל יודעים שאלו החלטות שנכפו על הממשלה בידי מיעוט בעזרת לוליינות פוליטית ותככנות פוליטית. אל תוותרו עלינו. אנחנו לא מתכוננים לוותר עליכם. אנחנו עם אחד. אנחנו ניאבק בזה יחד עד ששתי ההחלטות האלה יבוטלו. 
 
לפיד הוסיף: "ראש הממשלה ביטל אתמול, מסיבות של שרידות פוליטית, את החשוב בתאריו: הוא כבר לא ראש הממשלה של כל העם היהודי. הוא ראש ממשלת הבובות של העסקנים החרדים".