על פי מחקר חדש שנערך לאחרונה ביפן, אכילה מול המראה גורמת לאוכל להיות טעים יותר, וכן גורמת לאנשים לאכול יותר. במחקרים קודמים שנעשו בהקשר של השפעה סביבתית על אכילה נמצא שאנשים נהנו יותר מהאוכל ואכלו כמויות גדולות יותר כאשר הם אכלו בחברה, תופעה שידועה בשם הקלה (או האצה) חברתית. לפי תופעה זו, לנוכחות של אחרים יש השפעה על המעשים שלנו, במקרה זה על האכילה.


לאחרונה, חוקרים באוניברסיטת נאגויה ביפן רצו לבדוק אם אפשר לשחזר את האפקט הזה על ידי שימוש במראה, כדי "לעבוד" על המוח, ולגרום לו לחשוב שיש אדם נוכח נוסף בחדר. "רצינו לדעת מה הן הדרישות המינימליות עבור תהליך ההקלה החברתית של האכילה ", אמר ד"ר ריוזבורו נקטה, חוקר מוביל במחקר. "האם אדם אחר צריך באמת להיות נוכח פיזית, או שמידע המרמז על נוכחות של אחרים מספיק?". במחקר שערכו, שהתפרסם בכתב העת  Physiology & Behaviour, החוקרים בדקו את ההשערות הללו בקרב 16 גברים ונשים בין הגילאים 65-74.  

החוקרים מצאו שאנשים שאכלו מול המראה נהנו יותר מהאוכל ואכלו יותר. אינגאימג
החוקרים מצאו שאנשים שאכלו מול המראה נהנו יותר מהאוכל ואכלו יותר. אינגאימג

 
המשתתפים אכלו פופקורן מלוח או מתוק (לבחירתם) במשך 90 שניות. לאחר מכן הם התבקשו לדרג את ההנאה שלהם מהאוכל פעמיים: כאשר אכלו לבד מול המראה, וכאשר אכלו לבד מול סרטון שלהם אוכלים. מתשובות המשתתפים, נמצא שאנשים שאכלו מול מראה דיווחו שהאוכל שלהם טעים יותר וכן אכלו ממנו יותר. אכילה מול המראה גרמה למשתתפים לחשוב שהאוכל שלהם מתוק יותר ב-25%, טוב יותר ב-21% ובעל איכות טובה ב-12%.

כדי להעמיק בבדיקת ההשערות שלהם, החוקרים ערכו ניסוי נוסף, בו הם החליפו את המראה בתמונות של המשתתפים אוכלים. מתשובותיהם של המשתתפים בניסוי, התברר שהם עדיין חוו את האוכל שלהם כטעים יותר וכן אכלו ממנו יותר. החוקרים מקווים כי הממצאים הללו יעזרו לקשישים בודדים ליהנות יותר מהאוכל שלהם ולאכול יותר.

"מחקרים הראו שעבור קשישים, הנאה מהאוכל מתקשרת לאיכות חיים, ואכילה לבד לעיתים קרובות מתקשרת לדיכאון ואובדן תאבון",  אמר ד"ר נוביוקי קאוואי, חוקר נוסף במחקר. "הממצאים שלנו מציעים גישה אפשרית לשיפור האטרקטיביות של האוכל ואיכות החיים, עבור קשישים אשר אין להם חברה כאשר הם אוכלים, למשל, אלו שחוו אובדן או שנמצאים רחוק מיקיריהם