תביעה לפיצויים, בשמן של שלוש סטודנטיות ערביות, הוגשה השבוע נגד חברת ארקיע ובה נטען כי הן הושפלו במהלך בידוק ביטחוני בנמל התעופה בלגרד, בעת שהיו בדרכן חזרה לישראל.  



בתביעה נטען כי מדובר בבידוק חמור במיוחד, שבמהלכו נדרשו הסטודנטיות לעבור בידוק גופני, שכלל נגיעה ומישוש בגופן העירום, לרבות באזורים אינטימיים, ושנעשה תחת איום מתמיד, שלא תתאפשר עלייתן של הסטודנטיות למטוס אם הן לא תיעננה לכל הדרישות של הבודקות הביטחוניות. מעבר לטענות המשפטיות לעניין חוקיות הבידוק, התביעה מדגישה את האטימות המוחלטת של הבודקים הביטחוניים לתחושות הקשות של נשים שנאלצות לעבור בידוק גופני בעירום.



בתביעה נטען, כי הבידוק בעניינן של הסטודנטיות לא הופסק גם לאחר שאחת מהן, שלא יכלה לעמוד יותר בסיטואציה המביכה והמשפילה, התמוטטה והתעלפה תוך כדי החיפוש בגופה העירום כמעט לחלוטין. בנוסף לבידוק הגופני, נערך חיפוש בטלפון הנייד של אחת הסטודנטיות, והן הושמו תחת השגחה וליווי צמודים בכל זמן שהייתן בנמל התעופה ועד עלייתן, ראשונות ובנפרד, למטוס.



התביעה מתמודדת עם מספר סוגיות משפטיות שנוגעות בין היתר לסמכויות הבודקים הביטחוניים של חברות התעופה הישראליות, כולל לעניין עצם קיומה של סמכות לערוך בדיקה בגופם העירום של נוסעים. בתביעה נטען כי אין סמכות כזו. כמו כן נטען שאין סמכות לעריכת חיפוש ידני בטלפון נייד ללא הסכמה מפורשת ומודעת של בעלת הטלפון.



"בעניינן של הסטודנטיות, החיפוש הגופני והחדירה לאינטימיות של הגוף שלהן הותירה אצלן טראומה וצלקות נפשיות ורגשיות, שממשיכות לכאוב ושילוו אותן במשך זמן רב", אמר עו"ד עאווני בנא.