דני דיין, יו”ר מועצת יש”ע לשעבר אשר מכהן כיום כקונסול הכללי של ישראל בניו יורק, בישר לי לאחרונה ששחקן תיאטרון ברודוויי ידוע בשם מיכאל ארונוב, המגלם את דמותי בהצגה על שיחות אוסלו שמציגה זה כמה חודשים בלינקולן סנטר בניו יורק, זכה החודש בפרס טוני היוקרתי. ההצגה עצמה, “אוסלו”, שהופקה ובוימה על ידי ג’יי. טי רוג’רס, זכתה בפרס טוני להצגת התיאטרון הטובה ביותר לשנת 2017.



ההשראה להצגה היו הזוג הנורווגי טריה לארסן ומונה יול, אשר יזמו את מסלול השיחות החשאיות באוסלו בשנת 1993. לנורווגים, אנשי שלום מובהקים, יש מתברר לא רק כישרון דיפלומטי יצירתי, אלא גם חוש אמנותי יצירתי. ההצגה היא גרסת סיפור מתח של השיחות עם הרבה מלודרמה אמריקאית, בדמיון מסוים למה שבאמת אירע. מה שחשוב באירוע הזה הוא לא אופי ההצגה ולא פרס טוני; אלא ההצלחה האדירה שלה בפני קהלים רבים בניו יורק, בקרוב בלונדון, וכבר יש העובדים על גרסה קולנועית של אוסלו; מפיקי סרטים זוכי אוסקר מתעניינים בהפקת הסרט.



הסיבה לכך ברורה בעולם, אך לא בהכרח במחוזותינו. הסכמי אוסלו מהווים תקווה לפתרון אחד הסכסוכים הקשים המעניינים את העולם כולו. הביקורות בארצות הברית יצאו מגדרן על חשיבות ההצגה דווקא במועד הנוכחי. בעולם של אלימות, סכסוכים ומנהיגות אנטי־דמוקרטית של טראמפ ופוטין, יש עניין בפתרונות דיפלומטיים בדרכי שלום. אכן זו הייתה אוסלו.



על רקע הייאוש בעולם, בעקבות הסכסוכים במזרח התיכון, עליית טראמפ לשלטון וניסיונותיו להרוס את הדמוקרטיה האמריקאית, מדיניות החוץ של טראמפ נתפסת כאגרסיבית ומסוכנת. על כן העולם המערבי הליברלי מחפש להיתלות בפתרונות דיפלומטיים, כפי שאובמה פעל מול איראן וקובה. אוסלו נחשבת הצלחה של תעוזה דיפלומטית, בעיקר על ידי רבין, פרס וערפאת. היא נחשבת בעולם כדגם לתכונות שמחפשים במנהיגים ולאופי הפתרונות הדיפלומטיים הרצויים. מאוסלו ניתן לאמץ את אומץ הלב לקבל החלטות קשות ולעשות פשרות היסטוריות; הניסיון לעשות שלום בין שונאים; היכולת להגיע לפתרון בדרך של שוויון בין הצדדים, תוך קידוש ערכים של זכויות אדם וקבלת השונה; והרצון לראות הפסקת אלימות, כיבוש וטרור.



על כן ההתלהבות הגדולה מאוסלו בברודוויי. אם צוות ההצגה זוכת פרס טוני ירצה להופיע בארץ, השרה מירי רגב כנראה תטיל וטו על כך. גם שלום וגם פלסטינים - זה לא יהיה פטריוטי בעיניה. ממשלת נתניהו היא בעיקר היפוכו של דבר; מחפשת ריב וסכסוך, מלאה שנאה וגזענות. זו ממשלת התנחלויות וסיפוח. היא מסכנת את זהותה היהודית והדמוקרטית של ישראל ומבודדת אותנו בעולם. המשך אותה מדיניות תוביל אותנו לטרגדיה יוונית.



הכותב הוא מייסד שותף של מרכז פרס לשלום ומייסד תנועת “יאללה – מנהיגים צעירים"