כוחות המדינה האסלאמית מאבדים לאט לאט את אחיזתם בעיראק. כלי התקשורת במדינה דיווחו לפני זמן קצר (חמישי) כי הצבא העיראקי הצליח לשחרר את אזור מוסול העתיקה. על פי הדיווח, האזורים ששוחררו הם סרג׳חאנה, מסגד א-נורי - בו הוכרז לפני מספר שנים על הקמת הח'ליפות ואל-חדבאא שהיו בשליטת דאעש.

עוד נמסר, כי אין ביכולתם של לוחמי המדינה האסלאמית שנשארו באזור, להוציא לפועל מתקפות על מוסול, גם לא בעזרת מכוניות תופת.
 
לוחמי הצבא העיראקי עם דגל דאעש. צילום: רויטרס

סוכנות הידיעות העיראקית דיווחה כי "במסגרת מבצע "באים ינוא" הצליחו הכוחות המיוחדים בראשות גנרל עבד אל אמיר, להשיג שליטה מלאה על שלושת האזורים, אולם הכוחות המיוחדים למלחמה בטרור ממשיכים להתקדם על מנת להשיג שליטה באזורים אחרים במוסול".

מוקדם יותר, דווח כי חיל האוויר העיראקי הרג 17 מלוחמי דאעש ושניסו לתקוף את הכוחות בעיר שנחשבה עד לחודשים האחרונים לבירת ארגון המדינה האסלאמית. כמו כן, דווח כי המבצע לשחרור העיר צפוי להסתיים בימים הקרובים.

מנהיג דאעש אבו בכר אל בגדאדי. צילום: רויטרס



ספקות לגבי ההודעה על חיסול המנהיג אל בגדדי


במודיעין הישראלי הגיבו לפני מספר ימים בזהירות לדיווחים של השבועות האחרונים כי מנהיג דאעש, אבו באכר אל בגדדי, נהרג. הדיווחים האלה, אשר מקורם מגיע מרוסיה, שבה נטען בתחילה כי רבים הסיכויים שהוא נהרג בתקיפת מטוסים של חיל האוויר הרוסי. לפני כמה ימים שר החוץ הרוסי אמר כי הוא יכול לקבוע בוודאות שאל בגדדי אכן נהרג.

כמו כן, בימים האחרונים התגברו הדיווחים כוחות המורדים התקדמו בסוריה בהנהגת יחידות כורדיות לעבר העיר ראקה. במהלך שלוש שנות קיומה של ה"חליפות" האסלאמית שעליה הכריז אל בגדדי היו כמה וכמה דיווחים כי הוא נפצע או נהרג במתקפות של כוחות הקואליציה בראשות ארצות הברית ושל צבא עירק. אך כל הדיווחים האלה הוזמו.

הזהירות של המודיעין הישראלי נובעת מכמה סיבות. האחת שאין בידיהם אישוש ברמת ודאות גבוהה לטענה הרוסית, אך גם מחוסר רצון לדווח על על אירועים בזירת המאבק בדאעש שישראל אינה מעורבת בה במישרין. עם זאת, ישראל עוקבת אחר ההתפתחויות במערכה זו וכפי שכבר פורסם, ישראל מסייעת לקואליציה הנאבקת בדאעש בעיקר בהעברת מודיעין, כמו שגם נחשף לאחרונה בדבריו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, ובפרסום בניו יורק טיימס בהקשר זה. יודגש כי גם המודיעין האמריקני לא ממהר לאשר או להכחיש את הפרסומים הרוסיים.

כזכור, על פי פרסומים חוזרים ברוסיה, שקיבלו משנה תוקף גם בדבריו של שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, מתברר כי רוסיה הצליחה לחסל את אבו בכר אל בגדדי, מנהיג הארגון, שנחשב למבוקש הבכיר של המדינה האסלאמית. כזכור, סוכנות הידיעות TASS הרוסית דיווחה בשבוע שעבר כי ייתכן ומנהיג ארגון דאעש, אבו בכר אל-בגדדי חוסל בהפצצה אווירית שהתרחשה באזור העיר א-ראקה בסוריה בסוף חודש מאי.