ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר למנהיגי יהדות ארצות הברית, שהתנגדו להקפאת מתווה הכותל ומקידום חוק הגיור, כי ההחלטה הייתה בין תמיכה במהלכים אלה לבין איבוד ממשלתו, כך עולה מתוכן פגישת נתניהו עם ראשי איפא"ק שהגיעו לירושלים בדחיפות על מנת לדון עם ראש הממשלה ושרים בסוגיות שעוררו סערה ויצרו קרע עם יהדות התפוצות.



גורמים רשמיים ששוחחו עם נתניהו על הנושא בימים האחרונים אומרים שהוא מודע לחומרת ההחלטות ולסערה שהם גרמו ליהדות אמריקה, אך המפלגות החרדיות נתנו לו אולטימטום. נתניהו הדגיש בפגישות אלה כי הוא ממשיך בתוכניות להגדלת הרחבה לתפילה שוויונית בקשת רובינסון בכותל, וכי העבודה במקום לא תיפסק.




נשות הכותל. צילום: מרק ישראל סלם
נשות הכותל. צילום: מרק ישראל סלם



ההתנגדות החרדית לפשרה בסוגיית מתווה הכותל המערבי, שהוקפאה ביום ראשון, נוגעת לפשרה שעברה בממשלה בינואר 2016 אך מעולם לא יושמה. תחת אותו פשרה, האתר היה אמור להיות מנוהל על ידי ועדה שתכלול נציגים מכל אחד מהזרמים של היהדות, הפדרציה היהודית של צפון אמריקה, הסוכנות היהודית והממשלה. על פי ההסדר, שליטתם הבלעדית של הרבנות הראשית והחרדים על ניהול האתר הקדוש הייתה אמורה להיפגע.




דממה בלשכת נתניהו



בלשכת נתניהו לא פרסמו שום הודעה לאחר הפגישה עם בכירי איפא"ק וגם ראש הממשלה עצמו לא התייחס לתוכן השיחה ולקיומה, זאת על אף שהשתתף ביממה האחרונה במספר אירועים וביניהם סיום קורס טיס בחצרים.



המסר שקיבל נתניהו ממנהיגי היהדות בתפוצות הוא שככל שמדובר בסוגיה של אי-שביעות רצון מהקפאת מתווה הכותל, היחסים בין ישראל לתפוצות ימשיכו להיות גרועים עוד יותר אם אכן יקודם גם חוק הגיור המעניק לרבנות הראשית מונופול על סוגיית הגיור בישראל.




שומר על שקט, נתניהו. צילום: רויטרס
שומר על שקט, נתניהו. צילום: רויטרס



אף כי הצעת חוק זו לא תשפיע על הזכאות לקבלת אזרחות ישראלית לפי חוק השבות למי שהתגייר על ידי רבנים קונסרבטיבים ורפורמיים בחו"ל, קיים חשש כי להחלטה בנוגע לכותל המערבי עשויה להיות השפעה גוברת, ובסופו של דבר גם לשנות את המצב.



בפגישתם של חברי מועצת הסוכנות היהודית אמרו כמה נציגים כי סוגיית הכותל היא "סטירת לחי" ו"כניעה לחרדים" וכי "הצעת חוק הגיור עלולה להוביל לכך שנכדיהם לא יוכרו כיהודים".



המשלחת, שכללה את נשיא איפא"ק ליליאן פינקוס, הנשיא הנכנס מורט פרידמן ומנכ"ל ריצ'רד פישמן, נפגשה עם ראש הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי, לפני שפגשו את נתניהו. הם נפגשו גם עם שר החינוך והתפוצות נפתלי בנט. לאחר מכן, חזרו הנציגים לארה"ב.