לאחר פיצוץ ישיבת ראשי סיעות הקואליציה בנושא חוק הגיור שאירעה היום (שישי) בשעות הצהריים, בעקבות עזיבתם בטריקת דלת של יו"ר ש"ס אריה דרעי וח"כ משה גפני (יהדות התורה) את אולם ישיבות הממשלה, התנהלו מגעים מאחורי הקלעים שבסיומם הודיעה הממשלה כי היא תבקש מבג"ץ לדחות את ההכרעה ביחס לחוק. בהודעה הרשמית שפרסמה הממשלה נאמר כי "ממשלת ישראל והעותרים החליטו לפנות לבית במשפט בבקשה לדחיית ההכרעה בעתירה בנושא הגיור, וזאת לצורך מתן פרק זמן של חצי שנה לעבודת צוות שימנה ראש הממשלה לגיבוש המלצות להסדר בסוגיה זו”.



"ראש הממשלה הנחה שלא יקודמו הליכי חקיקה בעניין עד לקבלת המלצת הצוות כאמור. ככל שבג״ץ ידחה את הבקשה הממשלה מחויבת לפעול לפי ההסכמים הקואליציוניים. ראש הממשלה החליט כי הערר שהוגש ידון לפני מליאת הממשלה".



למעשה, הושגה הבנה בנושא הקפאת חוג הגיור המקובלת גם על החרדים וגם על התנועה הרפורמית, שמסירה בשלב זה את האיום על שלמות הקואליציה ומרגיעה במידה רבה את הקרע עם יהודי התפוצות.



השר דרעי. הגיע להבנות עם רה"מ בנושא חוק הגיור. צילום: אבשלום ששוני
השר דרעי. הגיע להבנות עם רה"מ בנושא חוק הגיור. צילום: אבשלום ששוני



בכך, יכול היה ראש הממשלה בנימין נתניהו להמריא בראש שקט לאירופה כדי להשתתף בהלוויתו של קנצלר גרמניה לשעבר הלמוט קול. קודם שעלה למטוס אמר נתניהו: "אני יוצא עכשיו לשטרסבורג כדי לחלוק כבוד אחרון להלמוט קוהל, קנצלר גרמניה לשעבר. הלמוט קוהל היה מנהיג ענק, תרתי משמע. הוא היה ידיד ענק של מדינת ישראל ושלי אישית. הוא פעל רבות למען האינטרסים המדיניים והביטחוניים של מדינת ישראל וכל אזרחי ישראל חבים לו תודה עמוקה. אני אבטא את זה שם בשטרסבורג, בין מנהיגי אירופה והעולם".



הוא הוסיף כי "שלום בית בתוך העם היהודי זה דבר שחשוב לי. זה חשוב לי גם כראש ממשלת ישראל, זה חשוב לי אישית כבן לעם היהודי, ולכן כינסתי היום את ראשי מפלגות הקואליציה והגענו יחד לסיכום הבא: בעצם, העותרים וממשלת ישראל מסכימים יחד להקפיא את כל ההליכים, להקפיא את הליכי העתירה בעניין הגיור בבג"ץ, להקפיא את עניין החקיקה בממשלה ובכנסת בעניין הגיור, והדבר הזה כמובן מאפשר לי גם להקים צוות שיעבוד כחצי שנה ויחפש פתרונות להסדר מוסכם בנושא הגיור”.



"אנחנו ביום ראשון, יחד עם העותרים, נפנה לבג"ץ ונבקש דחייה של פסיקת הבג"ץ עד שהצוות יסיים את עבודתו. אני מאוד מקווה שבג"ץ ייעתר לבקשה המשתפת הזאת, משום שזה גם יצנן את הרוחות וגם יפתח פתח של תקווה להסדר מוסכם בתוך עמנו", אמר נתניהו.




"מחכים גם לשינוי ההחלטה האומללה על מתווה הכותל"



בעקבות ההתרחשויות, פרסמה התנועה הרפורמית בישראל הודעה משלה, בה היא מברכת על הסיכום. הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית אמר: "ראש הממשלה היטיב להבין שיש לשים גבול להתנהלות הכוחנית מול יהדות התפוצות והזרמים הלא אורתודוקסים, ואנו מברכים על כך שהממשלה חזרה בהוראתו אל דרך הדיאלוג בעניין הגיור. אנו נעמוד על כך שהממסד החרדי בישראל לא יקבל מונופול כלשהו בתחום הגיור, ובמידת הצורך לא נהסס לחזור לבית המשפט".




בנט. התעמת עם נתניהו בישיבת ראשי הקואליציה סביב סוגיית חוק הגיור. צילום: מרים אלסטר
בנט. התעמת עם נתניהו בישיבת ראשי הקואליציה סביב סוגיית חוק הגיור. צילום: מרים אלסטר



"אנו מצפים מראש הממשלה להפעיל את אותו שיקול הדעת גם ביחס להחלטה האומללה בנושא הכותל. לא נסכים להפקיד את אחדותו של העם היהודי בידי מפלגות ופוליטיקאים שלבם גס בפשרות, בכבוד הדדי ובהידברות. אין לנו ספק שרוב השותפות לקואליציה, בדומה לרוב הציבור הישראלי, מאמינות בערכים אלו ואנו מצפים מהן ליישם אותם לאלתר גם בעניין מתווה הכותל. ללא ביטולה של החלטת הממשלה החד צדדית בנושא זה תימשך הסערה בעולם היהודי".



בישיבת ראשי הקואליציה שפוצצה אמר השר דרעי כי הוא מוכן שחוק הגיור יוקפא לחצי שנה, בתנאי שאם בג"ץ יפסול את החוק הוא מבקש שהממשלה תקדם חוק עוקף בג"ץ בנושא הגיור. אולם, כאשר בבית היהודי ובכולנו הביעו התנגדות לכך הוא קם ועזב את אולם הישיבות אולם, כאמור, מה שהביא להתנהלות מגעים אשר אפשרו את הסיכום שמקובל גם עליו.