אסון אקולוגי: דופן של אחת מבריכות האידוי של מפעל רותם דשנים באזור ים המלח קרסה היום (שישי) בצהריים והזרימה כמאה אלף קוב שפכים חומציים לנחל אשלים. המפעל מפעיל מספר בריכות אידוי לשפכי גבס, המכילות שפכים חומציים ביותר ומרשות הטבע והגנים נמסר כי הציבור מתבקש שלא להגיע לנחל אשלי ולמסלולים בקרבתו עד להודעה חדשה. כביש 90 באזור נחסם לתנועה בין מפעלי ים המלח לעין תמר למשך מספר שעות ולאחר מכן נפתח בחזרה.



אנשי רשות הטבע והגנים נמצאים במקום ופועלים לחסום את המשך זרימת השפכים. כמו כן, כונני המשרד להגנת הסביבה ואיגוד ערים נגב מזרחי נמצאים בשטח ומלווים את האירוע.



מתאגיד 'כיל' נמסר: "בשעה 11:45 איתרנו פירצה בסוללה המזרחית של בריכת הגבס שבמפעל רותם אמפרט נגב, שגרמה לגלישת מי גבס לאיזור בריכה 4 וחלק לנחל אשלים. אין נפגעים, ובשלב זה אין ביכולת החברה לאמוד את ההשפעה הסביבתית. צוותים של מפעל ׳רותם אמפרט נגב׳ הגיעו תוך זמן קצר לאזור, הפסיקו את פעילות המתקן שהזרים את השפכים לבריכה, ופעלו לעצירת הזרימה".



השפכים בנחל. צילום: המשרד להגנת הסביבה
השפכים בנחל. צילום: המשרד להגנת הסביבה




השפכים החומציים בנחל. צילום: המשרד להגנת הסביבה
השפכים החומציים בנחל. צילום: המשרד להגנת הסביבה




"נזק ארוך טווח שידרוש שיקום ארוך"



מהמשרד להגנת הסביבה נמסר למעריב: "הזרימה של השפכים החומציים בשטחים הפתוחים בערוץ נחל אשלים שבנגב קרובה לעצירה. ההערכה היא כי דלפו כמאה אלף קוב שפכים מבריכת האידוי שקרסה ששטחה כ-20-30 דונם והתרוקנה לגמרי בשל קריסת הדופן".



גלעד גבאי, מנהל מחוז דרום ברשות הטבע והגנים, מסר: "מדובר במים מאוד חומציים שדלפו מהמפעל, ופוגעים בחי ובצומח. זה נחל שיש בו גבים ובעלי חיים באזור עלולים לשתות מהם. מדובר גם בנזק ארוך טווח שידרוש שיקום ארוך, שכן אלו מים שנשארים בתוך הקרקע, מחלחלים ועלולים להשפיע גם על אזורים אחרים. בשלב זה אנו פועלים בשטח ובכלל בשיתוף הגורמים האחרים שמעורבים, כדי למזער עד כמה שניתן את הפגיעה בטבע, והכי חשוב למנוע פגיעה במטיילים, שכן כל מגע עם המים מסוכן עבורם. לאור כך, אנו מבקשים מציבור המטיילים לא להגיע לאזור עד להודעה חדשה, גם כדי לשמור על בריאותם וגם כדי לאפשר לנו לטפל בשטח. בשלב זה אנו מעריכים כי השטח שנפגע בנחל הוא מעל 10 ק"מ".




נאסרה הכניסה לנחל. צילום: דוברות המשטרה
נאסרה הכניסה לנחל. צילום: דוברות המשטרה



מתנדבי יחידת החילוץ של משטרת ישראל סרקו במסוק את אזור הנחל לוודא שאין בו מטיילים. מרשות הטבע והגנים נמסר כי מים מתוקים הוזרמו לנחל אשלים כדי להוריד את רמת החומציות בנחל ופקחים פרוסים נפרסו לאורכו על מנת למנוע כניסת מטיילים, זאת לצד הצבת שילוט באזור האוסר כניסה.



בתוך כך, פועלים פקחי רשות הטבע והגנים במקומות בהם ישנם ריכוזי בעלי חיים במטרה למנוע מהם להגיע לקרבת המים המסוכנים להם. המים שחצו את כביש 90 נדגמו וכרגע נמצא כי החומציות שלהם נמוכה. במקביל, הצוותים בשטח מתמקדים באיתור האיגומים שבדרך, שהחומציות שלהם גבוהה יותר. מרשות הטבע והגנים נמסר כי פעילות זו צפויה להימשך גם מחר וככל שיידרש. כאמור, נפתחה חקירה לבירור נסיבות הדליפה.