ראש הממשלה בנימין נתניהו השתמש היום (ראשון) בסמכותו והטיל וטו שמנע את העלאת "חוק ירושלים", אותו יזם יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, לוועדת השרים לענייני חקיקה. על פי הצעת החוק, כל ויתור במו"מ עתידי על שטחים בירושלים, יידרוש רוב של 80 חברי כנסת. 

נתניהו דרש להתנות את אישור החוק בכך שתינתן לו זכות וטו על המשך קידום החוק. אולם, משיו"ר הבית היהודי סירב לבקשה, החליט נתניהו להטיל וטו ולהסיר את החוק מסדר יומה של ועדת השרים לחקיקה.
מסיעת הבית היהודי נמסר בתגובה כי "לפני 5 דקות ראש הממשלה נתניהו הפעיל את סמכות הוטו שלו על חוק ירושלים מאוחדת. החוק כרגע נבלם. את ירושלים מאחדים במעשים לא בנאומים. צר לנו ששיקולים פוליטיים צרים גוברים על מניעת חלוקת ירושלים. נמשיך להילחם על העברת החוק הזה ונעשה כל מאמץ לקדם את החוק בימים הקרובים".

השר בנט העלה סרטון לפייסבוק, בו התייחס לעימות עם נתניהו: "פעמיים ב-15 השנים האחרונות עמדנו כחוט השערה לפני מסירת הר הבית, הר הזיתים, עיר דוד ו-3/4 מהעיר העתיקה לפלסטינים - אצל ברק ואצל אולמרט. החוק דורש 80 ח"כים שיתמכו בזה. באמת רף גבוה. לצערי ראש הממשלה בחר להסיר את ההצעה מסדר היום ולמעשה בלם את החקיקה. אנחנו בכל מקרה נחושים להעביר את החוק הזה בשלוש קריאות ואני משוכנע שכולנו נצליח להתאחד סביב החוק וסביב ירושלים".

 


מלשכת ראש הממשלה נמסרה: "בחוקי יסוד, ההסכם הקואליציוני קובע שכל הצעת חוק יסוד תהייה בהסכמת כל מרכיבי הקואליציה וכך נדרש הפעם.
להצעת ההחלטה של אלקין הצטרפו סופה לנדבר, וגילה גמליאל אבל שקד סירבה להעלות אותה להצבעה. ראש הממשלה הפעיל את סמכותו שלא לקבל החלטה בוועדת שרים לחקיקה בעניין חוק ירושלים, כיוון שיו"ר הוועדה שקד לא הסכימה להעלות הצעת החלטה בה דרושה הסכמת השר לענייני ירושלים אלקין, ורה״מ להמשך קידום הצעת החוק. בכל הצעת חוק פרטית אחרת תמיד ניתנת לשר הנוגע בתחום משרדו הסכמת משרדו".
כאמור, את ההצעה יזם יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט והגישה אותה בפועל ראש סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי.

גם הבנייה בבית אל במוקד 

יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, משך את הצעת "חוק בית אל" של ח"כ יואב קיש וח"כ בצלאל סמוטריץ' מסדר יומה של ועדת השרים לחקיקה כדי למנוע הצבעה עליה, למרות בקשת ראש הממשלה לדחות את הדיון בה בשבוע. ההצעה קובעת כי הבטחה לבניה שניתנה בעקבות הריסת בתים, כדוגמת ההבטחות שניתנו לתושבי בית אל, מגרון ועמונה, תקודם באופן מיידי ללא כל תלות בהחלטות פוליטיות ושיקולים מדיניים. יוזמי החוק דורשים שהממשלה תאשר באופן מיידי בניית 300 יחידות דיור בבית אל כפי שהובטח.
 
השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל (ליכוד) המשתתפת כעת בכנס של התאחדות יוצאי לוב המתקיים ביוון, שיגרה הבוקר מכתב לראשת ועדת השרים לענייני חקיקה ובו הודיעה כי תצביע בעד הצעת חוק בית אל של חברי הכנסת קיש וסמוטריץ'. לדברי השרה "הבנייה בכל חבלי ארצנו היא אינטרס לאומי ראשון במעלה, וכממשלת המחנה הלאומי אלינו ליישם זאת – בירושלים, כמו בתל אביב, כמו בקריית שמונה וכמו בבית אל". 
 
"הממשלה הבטיחה 300 יחידות דיור בבית אל, והבטחות צריך לקיים. כפי שהבטחתי למתיישבי בית אל, אפעל ככל יכולתי למימוש הבנייה בבית אל, כמו גם בכל מרחבי יהודה ושומרון. על כן, אתמוך היום בהצעת החוק של חברי הכנסת קיש וסמוטריץ' להורות בניית 300 יחידות הדיור בבית אל. הבנייה בחבלי המולדת היא אינטרס לאומי ראשון במעלה, וכממשלת המחנה הלאומי עלינו ליישם זאת – בירושלים, כמו בתל אביב, כמו בקריית שמונה וכמו בבית אל", אמרה השרה גמליאל.
 
גמליאל שלחה את ההודעה עוד בטרם נודע כי ח"כ ביטן החליט להוריד את ההצעה מסדר היום. ביטן ביצע את המהלך מתוקף סמכותו כיו"ר סיעת הליכוד, זאת לאחר שההצעה עלתה לסדר היום על מכסת הצעות החוק של סיעת הליכוד.