שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר היום (ראשון) בפגישה עם פרשנים וכתבים צבאיים בתל אביב שישראל אינה מעוניינת בהסלמה או במלחמה בשום חזית, לא בצפון בגבול עם סוריה ולבנון ולא בדרום ברצועת עזה. "אנו לא מחפשים הרפתקאות. אזורי הגבול עוברים תקופה של שקט שלא היתה כדוגמתה והמדיניות שלנו בנויה על הרתעה רצינית ואמינות", אמר, והוסיף כי אויבי ישראל יודעים זאת היטב. 

עוד אמר שר הביטחון, כי "העניין שלנו הוא לשמור על הביטחון והשקט, אני מקווה שלא תהיה 'מיסקלקולציה' - חוסר הבנה בצד השני או פרנויה שתגרום לאויבים לייחס לישראל כוונות שאין לה".  עם זאת, ליברמן הדגיש כי עמדת ישראל היא שיש להחליף משטרו של נשיא סוריה בשאר אסד ולהביא לסילוקם של האיראנים וחיזבאללה מסוריה. 

"לא נסכים להכשיר את אסד ולא נסכים להסדר כזה. הוא אחראי לרצח של 600 אלף בני אדם ולשימוש בנשק כימי ולכן כל המאמצים הבינלאומיים להסדיר את המצב בסוריה, בעיני ישראל פירושם 'הסדרת ציר הרשע'", אמר שר הביטחון, והוסיף כי כל הסדר שיושג "לא יחייב אותנו ואנחנו לא מחויבים לקבל אותו". לדבריו, "נפעל לפי האינטרסים שלנו ואנו שומרים לעצמנו חופש פעולה". 


אסד. "אחראי לרצח המונים". צילום: רויטרס
אסד. "אחראי לרצח המונים". צילום: רויטרס


כשנשאל את מי צריכה ישראל להעדיף - את אסד או את המורדים - ענה ליברמן: "זה כולירה וזה דבר". עם זאת הוסיף כי כדי לשמור על השקט בגבול ישראל מסייעת לתושבי הכפרים במזון ובטיפול בפצועים. ״אנו מנסים לשמור על קשר עם הכפריים המקומיים שחיים שם מדורי דורות. רוב הכפריים מנסים לגדל גידולים חקלאיים ועזרנו להם ואנו עוזרים".
 
פער של 160 אלף איש
באשר לפלסטינים, אמר שר הביטחון, כי בניגוד לטענות הבית היהודי, באזור C מתגוררים 230 אלף פלסטינים "ואנו מחויבים גם להם". יצוין כי הבית היהודי הקורא לסיפוח שטחי C טען כי גרים בהם רק 70 אלף פלסטינים. 
ליברמן אמר כי הנתונים שלו הם אלה של מתאם הפעולות בשטחים ושל השב"כ. באזורי C, לפי הערכה זו מתגוררים כ-400 אלף יהודים. "זה האינטרס שלנו לתמרץ את האנשים שרוצים לחיות איתנו בדו קיום ולא בדרך הטרור" אמר.  
הוא התייחס לתוכנית שאושרה בקבינט לבנות כ-14 אלף יחידות דיור באזור קלקיליה ואמר כי כל הבנייה היא בתוך שטח אורבני המוקף בגדר, כאשר רק חלק מתוכו נמצא בתוך שטח C. "מתי בפעם האחרונה ביקר ישראלי בשטח C בקלקיליה?", תהה השר. 

"החמאס סוף-סוף הוציא כסף מהכיס"
באשר למצב בעזה אמר ליברמן: "אנו לא צריכים להיכנס לוויכוח הפנים פלסטיני בין חמאס לרשות הפלסטינית", אך ציין כי בפעם הראשונה "החמאס הוציא כסף מהכיס שלו" ושילם 8 מיליון שקל על הסולר שהמצרים סיפקו כדי להפיק חשמל ברצועה. היום, לדברי השר, תושבי עזה מקבלים חשמל  במשך 4.5 שעות בכל חצי יממה בממוצע.

שר הביטחון התייחס גם לפרשת אולמרט, וביקר את הדרך בה נהגו בו רשויות החוק, כשאמר כי "הדרך שהפרקליטות והמשטרה נהגו כלפי ראש הממשלה לשעבר הייתה 'מוגזמת וקטנונית ונראית כמו לקוחה מתקופה אחרת או מדינה אחרת'. אני לא זוכר שום תקדים מתי המשטרה פשטה על בית הוצאה לאור. זו פרשייה שכדאי למחוק מהזיכרון הלאומי".

לגבי המידע הביטחוני שאפשר ואולמרט כתב אודותיו בספרו אמר ליברמן: "הצנזורית טיפלה ומטפלת בנושא כמו בכל ספר אחר ופרסומים אחרים". עם זאת, הוא תקף את התופעה של "הפטפטת הקיימת בישראל של הבכירים והלשעברים".