מצביעי מפלגת העבודה ילכו היום (שלישי) לקלפיות כדי לבחור את יו"ר המפלגה, כאשר במערכת הפוליטית כולה עוקבים בדריכות אחר הפריימריז בשל ההשלכות שעשויות להיות להן על האפשרות להקים ממשלה חלופית עוד בכנסת הנוכחית ובוודאי על הרכב הקואליציה הבאה. על התפקיד מתמודדים שבעה מועמדים: היו"ר המכהן ח"כ יצחק הרצוג, ח"כ עמיר פרץ, ח"כ אראל מרגלית, ח"כ עמר בר-לב, השר לשעבר אבי גבאי, פרופסור אבנר בן זקן והוד קרובי, כשהמועמדת דינה דיין הודיעה אחה"צ כי היא מסירה את מועמדותה ומעבירה את תמיכתה ליו"ר יצחק הרצוג.



בבחירות זכאים להשתתף כ-52 אלף בעלי זכות בחירה שיצביעו ב-80 אתרי הצבעה ברחבי הארץ. ההצבעה היא ממוחשבת ומוגנת מפני התקפות סייבר וניסיונות פריצה. המצביעים יצטרכו ללחוץ את שם המועמד על צג המחשב, הקלפיות ייפתחו בשעה 11:00 ויינעלו בשעה 21:00. ההכרזה על תוצאות ההצבעה צפויה כבר בתוך כחצי שעה לאחר סגירת הקלפיות שכן מערכת ההצבעה ממוחשבת ואין צורך לספור קולות באופן ידני, כך יוכל יו"ר ועדת הבחירות, השופט יעקב שמעוני, להכריז כבר בשעת לילה מוקדמת יחסית על התוצאות.



בשל ריבוי המועמדים ההערכה היא כי איש מהמועמדים לא יזכה ב-40% מהקולות כדי לנצח בסיבוב הראשון ועל כן יהיה צורך בסיבוב שני שיתקיים ב-10 ביולי ואליו יעלו שני המתמודדים שזכו במרב הקולות. המתמודדים עצמם מעריכים על סמך סקרים שביצעו בחודשים האחרונים כי אם איש לא ינצח בסיבוב הראשון טובים מאוד סיכוייו של ח"כ עמיר פרץ לעלות לסיבוב השני והקרב הוא בעצם מי יהיה המועמד השני שיעלה ביחד איתו.



במטהו של ח"כ יצחק הרצוג, הנלחם על גורלו הפוליטי, מאמינים כי בימים האחרונים חל סחף לטובתו ומקווים כי ההכרזה אתמול של דינה דיין על הסרת מועמדותה ותמיכתה בו תיצור מומנטום חיובי עבורו. אם ח"כ הרצוג לא יצליח לעלות לסיבוב השני הוא יודח כבר הערב מתפקידו כיושב ראש המכהן של המפלגה. ח"כ עמיר פרץ כבר הבהיר כי אם ינצח בפריימריז ידרוש לקבל לידיו את תפקיד יושב ראש האופוזיציה אותו ממלא כיום הרצוג.



קיבל את תמיכתה של דיין. הרצוג. צילום: חגי פריד



ח"כ פרץ גם אמר כי אם ינצח יגיש הצעת חוק לפיזור הכנסת והקדמת הבחירות הכלליות. הרצוג לעומתו אמר כי אם ינצח יפעל להקמת גוש מרכז שמאל גדול ולהקים צוות שיכין פריימריז לראשות הגוש. מי שינסה להפתיע ולהפוך ל"סוס השחור" של הבחירות הוא השר לשעבר אבי גבאי שבונה על תמיכה גבוהה בקרב הבוחרים הצעירים במפלגה, בהם רבים מתומכיה של ח"כ שלי יחימוביץ'.



גם חבר הכנסת אראל מרגלית, שניהל קמפיין אגרסיבי ולעיתים בוטה, בהשראתו של יועצו האסטרטגי משה קלוגהפט, מאמין ביכולתו להפתיע ואילו ח"כ עמר בר-לב בונה על דימוי של ביטחוניסט הנתמך על ידי בכירים לשעבר במערכת הביטחון. בתוך כך, במפלגה חוששים כי גל החום הקיצוני יגרום לשיעור הצבעה נמוך במיוחד. דובר המפלגה הבהיר כי כל הקלפיות ממוקמות במתקנים ממוזגים אולם החשש הוא כי רבים מהבוחרים יישארו בבית. ההערכה היא כי שיעור הצבעה נמוך ישרת את חברי הכנסת פרץ והרצוג על חשבונם של שאר המועמדים.



לקראת ההצבעה אמר מזכ"ל מפלגת העבודה, ערן חרמוני: "מערכת בחירות דמוקרטית ותוססת לראשות המפלגה מגיעה אל סיומה. בחודשים האחרונים פעלנו להבטיח שיום הבחירות יעבור בצורה החלקה והטובה ביותר למועמדים ולציבור חברי המפלגה. פתחנו מטה בחירות וחמ"ל מיוחד, הכנו את השטח, פרסנו כ-80 קלפיות בכל רחבי הארץ, הצבנו משקיפים וראשי קלפיות והקמנו מערכת הצבעה דיגיטלית על מנת להבטיח הצבעה חשאית, מהירה, יעילה, מודרנית וחסכונית". עוד הוא הוסיף: "מדובר במערכת מורכבת שמוגנת מפני התקפות זדוניות ופועלת על פי רמת תקן בין לאומי מחמיר ביותר. אני קורא לכל בעלי זכות הבחירה לבוא ולממש את זכותם הדמוקרטית ולבחור הנהגה לישראל".