נשיא ארגון העצמאים לה"ב, עו"ד רועי כהן, נפגש בתחילת השבוע לפגישת עבודה ראשונה עם החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו, כך נודע ל"מעריב־השבוע". בפגישה נכחו יהלי רוטנברג, המשנה לחשב הכללי, והאחראים על מנהל הרכש הממשלתי. כהן טען שבניגוד לחוק חובת המכרזים מאוגוסט 2016 אין שילוב מלא של עסקים קטנים ובינוניים במכרזים. נשיא לה"ב אמר כי "המצב אומנם שופר, אבל אנחנו ממשיכים להיות מודרים. מתקבלות תלונות על מכרזים שבהם לא מיושמות ההוראות ולא ניתנת עדיפות לעסקים קטנים".



כהן הדגים את דבריו בנושא המכרז להפקת אירועי חגיגות שנת ה־70 למדינה. במכרז, שפרסם בחודש שעבר משרד התרבות והספורט, נקבע תנאי סף של מחזור עסקי בהיקף 50 מיליון שקל בשנה בכל אחת משלוש השנים האחרונות.



25 אלף מתוך חצי מיליון



מאחר שאין כמעט חברות הפקה שעומדות בדרישה, פנתה לה"ב למנכ"ל משרד התרבות ודרישת הסף הופחתה ל־25 מיליון שקל. אבל גם סף זה היה גבוה ונקבעה פגישה עם מנכ"ל המשרד.



לדבריו, ספר הספקים של משרדי הממשלה כולל 25 אלף עסקים בלבד, מתוך חצי מיליון עסקים הפועלים בארץ. "לא ייתכן שרק 5% מהעסקים במשק משולבים ברכש הממשלתי. במידת הצורך, יש לקבוע בחוק מכסות לשילוב עסקים קטנים ברכש ממשלתי".



החשב הכללי הודה שצריך לעשות מעבר למה שנעשה עד היום. לדבריו, "כל כלכלה מפותחת נסמכת על עסקים קטנים". הוא הוסיף כי משרדו "חושב כיצד להגדיל את מספר ספקי המדינה ל־300 אלף עסקים".



בעניין החוק למוסר תשלומים אמר חזקיהו שהוא שואף לקבל דיווח יומי קבוע על מועדי התשלום של משרדי הממשלה לספקים, והוא מצפה לראות כיצד המועדים מתקצרים עד לתשלום בתוך 20 יום.