העניין הזה עם ה”בגידה” מתחיל כבר להימאס. פתאום כל אחד כאן נעשה בוגד, אפילו בלי להיות ממש שמאלן. ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט חשוד בכך שהעביר מכלאו לעורך דינו חומר מסווג בלא שעינו של קב”ט שב”ס שזפה אותו, אז הוא בוגד מינוס. ח”כ לשעבר באסל גטאס מורשע בהברחת מכשירים סלולריים לאסירים ביטחוניים, אז הוא בוגד פלוס־פלוס, ואמות הספים הימניות קורסות כשהוא חוטף רק שנתיים.



מילא הבגידה הזו, אבל חבריו “הבוגדים” מוסיפים עוון על בגידה ועורכים לו מסיבת פרידה. שרון גל ברדיו גלי ישראל, למשל, היה מזועזע (אני יודע, כי בשם הפלורליזם הם מראיינים שם גם “בוגדים”). אז רק כדי לנקות שולחן: גטאס אכן עבר עבירה ביטחונית ומגיעות לו שנתיים באבו־אבוה: שנה על הברחה עם פוטנציאל לסיכון ביטחון המדינה בניגוד לחוק, ושנה על טיפשות. לא ברור מה גרם לו לחשוב שיצליח להבריח את הסחורה במכשור הקיים בלא להיתפס - פרט להתקף טיפשות עילאית. בענייני ביטחון המדינה, השיחות של האסירים ברשות או שלא ברשות מנוטרות, וטוב שכך. ברמת הקונספירציה, אני ממש לא בטוח שגורמים ביטחוניים היו רוצים, ואולי אפילו מעוניינים, שהאסירים ישוחחו החוצה כדי לאסוף אינפורמציה. בגדול, הדרך היחידה של האסירים לחולל טרור היא באמצעות שביתות רעב, ואיכשהו זה לא תפס. רובו המכריע של טרור הגדה הוא טרור יחידים שקמים ורצים להרוג ולהיהרג. השיחות מהכלא מיועדות כנראה בעיקר לתחזוקת קשר עם המשפחה והחברים.



נאמנים למדינה ומזדהים עם סבל אחיהם



העניין שלשמו התכנסנו הוא מסיבת הפרידה שנערכה לגטאס ערב כניסתו לכלא. אולי היהודים יבינו סוף־סוף שהערבים הישראלים, רובם ככולם, נאמנים למדינה ולחוקיה, ובאותה מידה גם מזדהים עם סבלם של אחיהם הפלסטינים. איך מזדהים עם סבל? עושים משהו כדי להקל עליו, ומי שעושה נחשב בעיניהם גיבור. גטאס הבריח מכשירים סלולריים וחבריו ערכו לו מסיבת פרידה, וגם הם בעסקי ההזדהות עם הסבל הפלסטיני. אם גטאס היה באמת מסייע לטרור, הוא כנראה לא היה חוטף רק שנתיים. תסמכו על מערכת המשפט הדרקונית בענייני טרור.



אגב, גם לאולמרט מגיע עונש על טיפשות. ללכת להסדר מדיני כשהוא יודע שמכאן ואילך יחפשו אותו בנרות, וכשהוא יודע גם שלקח מעטפות כסף ממאכער חלש אופי - אלה בהחלט פזיזות ועיוורון שיש בהם אבק בצע טיפשות. עונש כבד יותר מגיע לו על כך שפגע בסיכויים לבצע מהלך משמעותי בתהליך המדיני. את העונש הכבד ביותר הוא חטף ובדין, משום שהשתין מלמעלה וזיהם את המערכת השלטונית. ועדיין: ההתקטננות על ריצוי עונשו עד הסוף וחשדות פרועים ברמת הקונספירציה בגרוש לפגיעה בביטחון הם לא יותר מרשעות ביורוקרטית, או אולי מחווה לבוזגלו: תראו כמה אנחנו מקפידים גם אצלם.