לרוב, כשאנו רוצים לסגל לעצמנו אורח חיים בריא, או לרדת במשקל, אנו נוטים לחשוב שמאכלים בריאים או דיאטטיים הם אכן כאלו. בפועל, אותם מאכלים בעצם עלולים לגרום יתור נזק מתועלת אם צורכים מהם כמות גדולה מידי. לצד הערכים התזונתיים הטובים הרבים של לפחות חלק מן המאכלים, יש גם לא מעט קלוריות ועוד מרכיבים שעלולים להזיק לנו. אז מה הם אותם מאכלים שכדאי להקפיד לאכול מהם במידה? ומאילו מאכלים "בריאים" או "דיאטטים" כדאי להימנע לחלוטין? הרשימה הבאה תעשה לכם סדר בבליל המזונות הנפוצים ביותר, בקרב מי שמעוניינים להפחית במשקל, או לצרוך אוכל בריא.

1.אבוקדו
אבוקדו נחשב לאחד המזונות הבריאים ביותר בשטח, והוא אכן כזה. יש בו כמות ניכרת של נוגדי חימצון ושומנים בריאים, אך אותם יתרונות בריאותיים 

מגיעים עם ערך קלורי לא קטן. אבוקדו הוא בגדר פצצת קלוריות ומכיל בין 250-400 קלוריות, תלוי בגודלו. "בעוד אין רע בלאכול אבוקדו אחד ביום, חשוב  להתאים את התזונה שלכם בהתאם כדי להתמודד עם הקלוריות הנוספות", מסבירה התזונאית קסנדרה ברנס..

אבוקדו עשיר במרכיבים בריאים, אך גם בקלוריות. אינגאימג
אבוקדו עשיר במרכיבים בריאים, אך גם בקלוריות. אינגאימג

 
2. יוגורט פירות
על גבי אריזות של יוגורטים רבים תמצאו את הכיתוב "דל שומן", אך חשוב לא להתבלבל ולחשוב שמדובר במזון בריאות אלוהי. בפועל, אותם יוגורטים דלי  שומן עלולים להכיל עד שמונה כפיות של סוכר מזוקק. אחרי חלב, סוכר הוא לרוב המרכיב שנמצא בכמות הגדולה ביותר ביוגורטים. "סוג זה של יוגורט  מכיל *אינדקס גליקמי גבוה, אשר גורם לגוף לשחרר יותר אינסולין על מנת להתמודד עם העליה המהירה של רמת הסוכר בדם", מסבירה ד"ר מרילין  גלנוויל, תזונאית ומחברת הספר "פתרונות טבעיים עבור דמנציה ואלצהיימר".

*אינדקס גליקמי הוא דירוג הפחמימות במזונות, לפי השפעתן המידית על רמת הגלוקוז בדם. 
 
יוגורט פירות. דל שומן אך לא בהכרח דל סוכר. אינגאימג
יוגורט פירות. דל שומן אך לא בהכרח דל סוכר. אינגאימג

3. שקדים
שקדים אומנם מכילים מרכיבים תזונתיים בריאים רבים, אך אם לא תשימו לב תוכלו להגיע בקלות לכמות אדירה של קלוריות. ב-100 גרם בלבד של שקדים, למשל יש סביב ה-600 קלוריות. "שליטה בכמות היא חיונית לחלוטין, כשחופן הוא הכמות האופטימלית", מסבירה ברנז.
 
שקדים הם בריאים, אך מומלץ לכול מהם במידה. אינגאימג
שקדים הם בריאים, אך מומלץ לכול מהם במידה. אינגאימג

 
4. פריכיות אורז
מדובר באחד מסמלי הדיאטה והבריאות המובהקים, כאשר רבים חושבים שמדובר במזון דל-שומן, ללא גלוטן ובאופן כללי מזון בריא. עם זאת, יש לא מעט פריכיות אורז המיוצרות מאורז לבן מזוקק, וכן בעלות אינדקס גליקמי הקרוב ל-91 (לגלוקוז טהור יש אינדקס גליקמי של 100). "משמעות הדבר שפריכיות אורז מתפרקות והופכות במהירות לסוכר בגוף, מה שגורם לחוסר איזון ברמות הסוכר בדם ועלייה במשקל", מסבירה מרנז.
 
פריכיות אורז. בריאות, אך תלוי ממה הן מיוצרות. אינגאימג
פריכיות אורז. בריאות, אך תלוי ממה הן מיוצרות. אינגאימג

5. חלב דל שומן
רבים נוטים לחשוב כי הבחירה הטובה ביותר היא חלב דל שומן. הבעיה היא, שמדובר לא רק במוצר דל קלוריות ושומן, אלא כזה שהוא דל בערכים תזונתיים. כאשר אנו בוחרים בחלב דל שומן, אנו מפספסים בעצם הרבה מרכיבים תזונתיים חשובים המסיסים בשומן, כמו ויטמין D, ויטמין A וויטמין E. "שומן אינו הנבל הבריאותי כפי שלימדו אותנו להאמין", אומרת ברנז. "חוקרים כבר הפריכו את הטענה כי חלב מלא מוביל בהכרח לעליה במשקל ולמחלות לב. למעשה, חלב אורגני מלא מספק לנו חומצות שומן חיוניות רבות, כמו אומגה 3, חומצה לינולאית, אשר יש להן יתרונות רבים למוח, וכן משמשות כמרכיבים אנטי דלקתיים".
 
חלב מלא דווקא בריא יותר מחלב דל שומן. אינגאימג
חלב מלא דווקא בריא יותר מחלב דל שומן. אינגאימג