אם חשבתם שפחד ממקומות סגורים, גבהים או עכבישים הם מוזרים, עוד לא ראיתם כלום. בעולם שלנו יש מאות פוביות, וכל אחד מהן ביזארית יותר מהאחרת. אז מה היא פוביה בעצם? בהגדרה הפסיכולוגית, פוביה היא סוג של הפרעת חרדה כרונית, פחד מפני מצב או אובייקט. אנשים שסובלים מפוביה מסוימת יעשו הכל כדי להימנע ממה שמפחיד אותם, וזאת באופן לא מידתי ביחס לרמת הסכנה שנשקפת ממנו. על פי המומחים, יש בעולם כל כך הרבה סוגי פומביות, כך שכמעט כל אחד מאיתנו יוכל למצוא הסבר והגדרה לפחד הכי לא רציונלי שלנו. קיבצנו עבורכם חלק מהפוביות המוזרות ביותר אי פעם. האם אתם מוצאים עצמכם ברשימה?

 
1. קינמורטופוביה

מדובר בפחד מזומבים, ובעידן בו אנו חיים, זה היה מפתיע אם הפוביה הזו לא הייתה קיימת. מדובר בפוביה אמיתית לחלוטין ונפוצה מאוד, למרות שמדובר בעצם מפחד מפני יצור דמיוני. לדעת המומחים, בהחלט יש קשר בין העליה בסובלים מפוביה זו לבין הפופולריות של המתים הנרקבים הללו בתרבות שלנו. יחד עם זאת, פחד מהמתים המהלכים הוא עתיק יומין, ויש לו שרשים עוד מימים קדומים, בהם לא הייתה טכנולוגיה, ואנשים האמינו באנשי זאב, רוחות רפאים ופחד וכן שיקיריהם יחליטו לשוב לחיים. כיום, פוביה זו מתבטאת בין היתר בהימנעות של הסובלים ממנה מכל קשר למוצרי תרבות הקשורים לזומבים- כמו סדרות, סרטים, משחקי מחשב וספרים. אנשים אלו גם פוחדים גם שהם עצמם יהפכו לזומבים.

via GIPHY

2.נומופוביה

נומופוביה היא פחד מאיבוד מגע עם הטלפון הנייד כתוצאה משכחה, אובדן, בטרייה ריקה, תקלה וכו'. בקיצור, פוביית העידן המודרני, שכנראה רובנו סובלים ממנה. ההיקף של התופעה לא ידוע, אך על פי מחקרים שנערכו על הקשר האנושי והטלפונים הניידים, נמצא שלפחות 50% מהאוכלוסייה חשים איזושהי תחושה של מועקה או פחד, כאשר אינם נמצאים בקרב הטלפון הנייד שלהם. סימפטומים של פוביה זו כוללים תגובה של חרדה אדירה כאשר הנייד אינו בנמצא, תגובה אשר אינה מתרחשת בקרב רוב האוכלוסייה, בדיקה מתמדת שהטלפון אכן אתנו, אי מוכנות ללכת למקומות בלעדיו ועוד.
 

via GIPHY

3. לוטרפוביה

זהו פחד מפני לוטרות. מסתבר שיש מי שפוחדים מהיצורים המתוקים האלו. אומנם אלו חיות בר והן עלולות לתקוף בני אדם, אך הפחד מהן אינו מידתי ביחס לסכנה הטמונה במפגש איתן במציאות. במילים אחרות, זו היא מהות הפוביה. בעוד לוטרות נחשבות בידי מרבית האנשים כחיות מתוקות ולא מזיקות, קומץ של אנשים עלול לחטוף התקף חרדה מהמחשבה עליהן. אנשים עם פוביה זו נמנעים מלשחות בגופי מים בהם עלולים לשרוץ בעלי חיים אלו, או כל סיטואציה אחרת בה הם עלולים להיתקל בהן.
 

via GIPHY

4. סלנופוביה

ידועה גם כלונופוביה, כלומר פחד מהירח, אור הירח, ואפילו פחד מירח המסתתר בין העננים, גם שכמעט לא ניתן לחוש באורו. ירח מלא הוא השלב המחזורי שמפחיד יותר מכל את הסובלים מפוביה זו, בעיקר בשל האמונות הטפלות המתקשרות למצב זה של הירח. למעשה, ישנה פוביה בשם רמפוביה, שהסובלים ממנה פוחדים מירח מלא בלבד. הסלנופוביה התפתחה לצד אמונות טפלות עתיקות יומין, לפיהן על הירח מיושב בידי יצורים מרושעים, וכן שיש ביכולתו, בעיקר בליל ירח מלא, לגרום לאנשים לעשות דברים מחרידים אשר לא היו עושים ללא השפעתו.

5. פוגונופוביה


פוביה זו הייתה צריכה בעצם להיקרא היפסטרופוביה, שכן מדובר בפחד מזקנים ובאופן כללי משיער פנים. מקור המילה ביוונית, והיא מורכבת משתי מלים: פוגון(pogon)- זקן, ופובוס (phobos)- פחד. כמו כל פוביה אחרת, גם זו ככל הנראה נוצרת כתוצאה מטראומת ילדות, הקשורה לגברים עם זקנים. ככלל, המוח שלנו יוצר את הפוביה, שתמיד אינה רציונלית, כמנגנון הגנה. במקרה זה, יתכן ומדובר גם בהשפעה תרבותית. שכן זקן ושיער פנים מתקשרים לחולי, מחלות והומלסים וגם לקשיחות. בחו"ל אף ישנה אמירה רווחת, שנאמרת בחצי הומור, לפיה נשים מזהירות את בנותיהם: "לעולם אל תסמכו על גבר עם זקן, אלא אם כן מדובר בסנטה קלאוס".