שניות לפני שנהרג מפליטת כדור של אחד מחייליו, קצין גולני סגן דוד קולובנצ'יץ' ז"ל תרגל את חייליו לאפשרות שיותקפו על ידי מפגע עם סכין. הקצין דימה עצמו למפגע שבא לתקוף עם סכין ואף הפך שולחן בעמדת השמירה, כך עולה מהתחקירים הראשוניים שנערכו על ידי שני מפקדי חטיבות בצה"ל. גורם צבאי הדגיש כי לאחר התחקירים הפיקודיים עובר הנושא לחקירת מצ"ח. עם זאת הדגיש הגורם הצבאי כי "למיטב הבנתו לפי התחקירים ובלי לפגוע בחקירת מצ"ח מדובר באירוע של פליטת כדור ולא בירי בכוונה".

הגורם הדגיש עוד כי החיילים בכח שהשתייכו לפלוגה מגדוד 12 בגולני שתורגל לקראת השמירה, היו מודעים לכך שמדובר בתרגול לקראת הפעילות המבצעית וכי הקצין אף שוחח שניות קודם לאירוע עם החיילים. אחד החיילים בכוח העיד בתחקיר כי ידע שמדובר בתרגיל לקראת העלייה לשמירה. לדברי הגורם הצבאי התרגולת שביצע הקצין היא מקובלת והיא חלק מהנהלים, אך הוא הגדירה, כפי שעשה זאת קודם לכן הרמטכ"ל כ"אירוע קשה". לבקשת החייל היורה צה"ל אפשר לו להשתתף בהלוויה.
התברר עוד כי הירי בוצע במהלך תרגול חוזר. הסגן מאפרת תרגל את חייליו בפעם הראשונה כשכלי הנשק ללא מחסניות ואחר כך הורה להם להכניס מחסניות ולעלות לשמירה. אך מיד התחרט והורה לבצע תרגול נוסף, במהלכו החייל היורה היה כבר עם מחסנית בכלי הנשק והוא דרך אותו והכדור נורה.

על רקע האירוע אתמול ובעקבות שורה נוספת של אירועי בטיחות בתקופה האחרונה מכנס מחר הרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט את המטה הכללי לדיון מיוחד בשעה 10:00 על מנת לחדד את הנהלים ולהדגיש את חשיבות ההקפדה על כללי הבטיחות, וכן החליט להשעות מהשעה 10:00 ועד לתחילת השבוע הבא את כל האימונים בצה"ל . עד אז החיילים יקבלו הרצאות והדרכות על חשיבות השמירה על כללי הבטיחות.
בתוך כך החליט הפרקליט הצבאי הראשי להגיש מחר כתב אישום נגד חייל מגדוד 900 שפצע בפליטת כדור את חברו במהלך חופשה בדירה תל אביב ב-24 ביוני, באשמת גרימת חבלה חמורה. החייל בקש להראות לחברו את הנשק ולא שם לב שלא פרק את המחסנית.