האם שביתת עובדי ההוראה הבאה בדרך? הבוקר (חמישי) פורסם ב"ידיעות אחרונות" כי שר החינוך נפתלי בנט, מתכנן להמיר שבעה ימי חופשה לימי לימודים על מנת להקל על ההורים, כשכרגע מדובר על פתרון ככל הנראה לילדי כיתות א'-ג', כשהכוונה היא שגם ילדי הגנים ייכנסו למתווה וגם יתר תלמידי בתי הספר היסודיים.



עובדי ההוראה, שהופתעו מכך שייתכן שכבר בשנה הבאה הם יצטרכו לעבוד בחלק מימי חופשת חנוכה ופסח, החלו להגיב על כך ברשתות החברתיות: "יפה שמתחשבים בהורים ואיך מתחשבים במורים? או באלה שהם גם מורים וגם הורים?", שאל אחד המורים ואחר שהיה תקיף יותר כתב: "שביתה לגמרי, לא לפתוח את שנת הלימודים". מורה נוספת טענה שצריך להפסיק לשתוק: "למה לא מתעסקים בהסכמים של המגזרים האחרים כמו: הטייסים, הרופאים ואנשי ההייטק שמשכורת אחת שלהם זה שווה ערך למשכורות של כל השנה שלנו. אני לא מבינה את החוצפה הזאת, אסור לשתוק צריך לשבות, להפגין, להשמיע, שיידעו שאלו התנאים של המורים ובהם לא נוגעים".



"כל ניסיון לקצר את החופשים יתקל בהתנגדות חריפה"


מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, אמרה כי "כפי שהודעתי כבר לפני כמה חודשים, לא אאפשר פגיעה בימי החופשה של עובדי ההוראה. הפיתרון היחידי שנסכים לו הוא הרחבת בית הספר של החופש הגדול אותו כבר הצעתי לפני מספר חודשים. נבהיר, כי לא ניתן שהאחריות תיפול על מנהלי בתי הספר. כל ניסיון לקצר את החופשים בדרך אחרת תיתקל בהתנגדות חריפה ונחרצת מצד הסתדרות המורים ולא תצא אל הפועל".



פז כהן, יו"ר פורום ועדי ההורים היישוביים, הגיב למתווה ואמר כי "אנחנו מנהלים את השיח שלנו מול משרד החינוך ושאר הגורמים שהנם בעלי העניין ויש התקדמות מאוד משמעותית ומחויבות של שר החינוך נפתלי בנט לטיפול בסוגיית החופשות ועל כך הערכתנו. פעילות משרד החינוך בנושא החופשות הוצגה בקווים כלליים למועצת פורום ועדי ההורים היישוביים שלשום על ידי שר החינוך יחד עם סקירה של נושאים נוספים - חשובים לא פחות לשיפור מערכת החינוך. גם המחויבות שלנו למען ילדי הגנים - אינה ניתנת לערעור. התמונה שהוצגה היא התקדמות יפה אך אינה מספקת אותנו".



"חלק מהפתרון ולא כולו"


ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), יו"ר ועדת המשנה לבחינת ימי הלימודים במערכת החינוך, שהוקמה בחודש שעבר על ידי ועדת החינוך, התייחס לדברים ואמר כי "המתווה שפורסם אינו פותר את הבעיות שעולות ממספר ימי החופשה ומהזלזול בהזזת ימים כפי שקרה בל"ג בעומר האחרון שהפך לל"ד בעומר. מדובר במתווה שיחול רק על כיתות א' עד ג' כשגני הילדים יישארו מחוץ להסדר. לכן מבחינת ועדת המשנה הפתרונות שהציג משרד החינוך יכולים אולי להיות חלק מהפתרון ולא כולו. על שר החינוך להיכנס למו"מ מול ארגוני המורים על שינוי לוח החופשות ולעגן אותו בחקיקה כדי שזו לא תהיה עוד תוכנית ששר אחד עושה ושר שני מבטל כי חסר לו תקציב, בדיוק כפי שעשה שר החינוך הנוכחי לגבי בית הספר של החופש הגדול בקיץ האחרון. בכוונת ועדת המשנה לבחינת ימי החופשה בבתי הספר להמשיך ולנסות לגבש מתווה רחב שייתן פתרונות אמיתיים ויעוגן בחקיקה".



כזכור, בחודשים האחרונים החלה מחאה של ההורים, שהתרעמו על כך שמספר ימי החופשה של ילדיהם לא פרופורציונלי ביחס למספר ימי החופשה שלהם. לפני חודשיים אף התקיים דיון בוועדת החינוך בכנסת בנושא חוסר האיזון בימי החופש, בו נטען כי קיים פער של 66 ימים בין מספר ימי החופשה במשק לבין מספר ימי החופשה של הילדים. מנגד, עובדי ההוראה טוענים כי הדיון על ימי החופשה מגביר את זילות תפקידם ואחת המורות התייחסה לכך ואמרה כי "הדיון הזה הוא הרבה מעבר לדיון בימי החופשה, אלא הוא דיון על מעמד עובדי ההוראה בישראל אשר מעולם לא היה בנקודת שפל כמו היום. עובדי ההוראה הפכו להיות לשק החבטות של ההורים המתוסכלים, ובצדק, מיוקר המחייה".