א'
אהבת אמת - לעולם לא נדע מי היא אהבת חייו של פיטר פארקר - מרי ג'יין ווטסון או גוון סטייסי.



האוונג'רס - קבוצת גיבורי־על של מארוול קומיקס, המתחרה בליגת הצדק של די־סי קומיקס. במקור הקבוצה, שנוצרה בשנות ה–60, כללה את איירון מן, הענק הירוק, תור, איש הנמלה והצרעה. ספיידרמן הצטרף לאוונג'רס רק בשנות ה–2000.



אנדרו גארפילד - בתחילת העשור הזה עברו סרטי ספיידרמן ריבוט עם גארפילד כמחליפו של טובי מגווייר.



אנימציה - ספיידרמן זכה לשלל גרסאות אנימציה, החל מ–1967, אבל לנו זכורה במיוחד הסדרה "Spider–Man: The New Animated Series" של MTV מ–2003. ניל פטריק האריס ("איך פגשתי את אמא") דיבב בה את ספיידרמן, איאן זירינג (סטיב סנדרס מ"בוורלי הילס 90210") את הארי אוסבורן, וזמרת הניינטיז ליסה לוב את מרי ג'יין ווטסון.





ב'
בכורה - הפעם הראשונה שבה נראתה דמות לייב–אקשן של ספיידרמן הייתה ב–1974, במסגרת פינת "Spidey Super Stories" בסדרת הילדים האמריקאית הגרובית "The Electric Company". הבובנאי/רקדן דני סיגרן גילם את ספיידרמן ולא אמר אף מילה - במקום זה, כל מה שהיה לו להגיד הופיע בבועות קומיקס.



ברודוויי - ב–2010 עלה המחזמר "Spider–Man: Turn Off the Dark" עם מוזיקה של בונו ודה אדג' מלהקת יו–2.




ג'
הגובלין הירוק - האלטר אגו של התעשיין נורמן אוסבורן, אבי חברו הטוב של פיטר פארקר, הארי אוסבורן. נסיוב־על הופך את נורמן אוסבורן לגובלין הירוק שמנסה להרוס את ניו יורק. בסרטו של סם ריימי מגלם אותו ווילם דפו.



גוון סטייסי - בחורה בלונדינית שנרצחה על ידי הגובלין הירוק. סטייסי הייתה אהובתו של פיטר פארקר לפני מרי ג'יין ווטסון. ב"ספיידרמן המופלא" ו"ספיידרמן המופלא 2" גילמה אותה אמה סטון. אף על פי שבאופן רשמי גוון סטייסי מתה, ב–2015 הוציאה מארוול קומיקס בשם "ספיידר–גוון", שמציג עולם אלטרנטיבי, שבו גוון היא זו שננשכה על ידי העכביש הרדיואקטיבי והפכה לספיידר–וומן של עולמה.



ג'ון ווטס - הבמאי של "ספיידרמן: השיבה הביתה" הוא במאי צעיר, בן 35, וללא יותר מדי ניסיון. כשהגיש מועמדות לביים את הסרט, הוא קעקע את דמותו של ספיידרמן על החזה כדי להגדיל את סיכוייו. זה עזר.



ד'
דוקטור אוקטופוס - נבל־העל דוקטור תמנון הוא מדען מטורף בשם ד"ר אוטו אוקטביוס, מומחה בפיזיקה גרעינית, שבעקבות תאונה הוצמדו לגופו זרועות מכניות. הוא אחד מאויביו המושבעים של ספיידרמן. אלפרד מולינה גילם את דמותו ב"ספיידרמן 2".



ה'
הארי אוסבורן - חברו הטוב ביותר של פיטר פארקר, שבהתחלה לא יודע שחברו הוא ספיידרמן ושאביו הוא הגובלין הירוק. בסרטיו של סם ריימי מגלם אותו ג'יימס פרנקו.



הדוד בן - בנג'מין פארקר הוא דודו של פיטר פארקר, והוא גידל את פיטר, ביחד עם אשתו מיי ריילי, עד שהוא נרצח.



הדודה מיי - דודתו ואמו המאמצת של פיטר פארקר. בין היתר גילמו את דמותה בקולנוע סאלי פילד ומריסה טומיי.



הורים - ריצ'רד ומרי פארקר הם הוריו המנוחים של פיטר פארקר.



ספיידרמן, Spiderman homecoming
ספיידרמן, Spiderman homecoming




ו'
ורסיות - לפעמים פיטר פארקר הוא תיכוניסט ביישן ומופנם, לפעמים הוא סטודנט בקולג', לפעמים מורה ולפעמים צלם פרילאנס.



ז'
זוגיות - מארק ווב, במאי שני סרטי "ספיידרמן המופלא", שבהם כיכבו אנדרו גארפילד ואמה סטון, ביים לפני כן רק סרט אחד, הקומדיה הרומנטית "500 ימים עם סאמר". ניסיונו בטריטוריה הרומנטית כנראה השתלם, שכן הוא הצליח לשדך בין שני כוכביו גם בחיים האמיתיים. גארפילד וסטון התאהבו זה בזה במהלך הפקת "ספיידרמן המופלא", והם היו ביחד כארבע שנים.



ח'


חנון - בימי התיכון פיטר פארקר היה חנון גדול.



ט'
טובי מגווייר - גילם את ספיידרמן בטרילוגיה של סם ריימי שגרפה קרוב ל–2.5 מיליארד דולר בקופות.



טום הולנד - השחקן הבריטי בן ה–21, שהתפרסם על במות הווסט–אנד במחזמר "בילי אליוט", נכנס לראשונה לנעליו של ספיידרמן בשנה שעברה בסרט "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים", ועתה יככב לראשונה בסרט שמוקדש לו, "ספיידרמן: השיבה הביתה". הולנד, שחתם על חוזה של שישה סרטים עם מארוול, אמור להפוך לספיידרמן גם בסרט "הנוקמים: מלחמת האינסוף" שייצא בשנה הבאה ובסרט ההמשך של "השיבה הביתה" המתוכנן ל–2019.



י'
יפן - בשנות ה–70 הופקה סדרת טלוויזיה יפנית על פי "ספיידרמן", ואת איש העכביש גילם השחקן היפני שינג'ו טודו. כצפוי, הגרסה היפנית מטורללת יותר מהמקור האמריקאי. ספיידרמן היפני הוא אופנוען שקיבל את כוחותיו מחייזר, והסיידקיק שלו הוא רובוט ענק.




כ'
כוחות - בין כוחות־העל הרבים של ספיידרמן אפשר למנות את כוחו הפיזי העצום, עמידות מרשימה, יכולת ריפוי עצמי, מהירות, שיווי משקל ורפלקסים מחודדים. כמו עכביש, הוא יכול להיצמד למשטחים ולטוות קורים גמישים ודביקים שהם חזקים יותר מפלדה.



ל'


לטינו ספיידרמן - בתחילת שנות ה–90 המציאו את Spider–Man 2099, ספיידרמן שחי בעתיד. מאחורי המסיכה מסתתר הפעם גנטיקאי מבריק בשם מיגל או'הארה, שהוא הספיידרמן ההיספני הראשון.



מ'
מדע - תחום ההתמחות הראשי של פיטר פארקר הצעיר.



מוטו - "עם כוח גדול באה אחריות גדולה". ווינסטון צ'רצ'יל, אגב, אמר את זה קודם.



מיילס מורלס - ספיידרמן השחור הוא חצי אפרו–אמריקאי וחצי פורטוריקני, והוא הופיע בחוברת של מארוול לראשונה ב–2011, לאחר מותו כביכול של פיטר פארקר. בימים אלו מופק סרט אנימציה על מיילס מורלס, שאותו ידבב השחקן והראפר שאמיק מור. הסרט מתוכנן לצאת בסוף 2018.



מיי "מיידיי" פארקר - בתם של פיטר פארקר ומרי ג'יין ווטסון, הקרויה ע"ש הדודה מיי. בחלק מחוברות הקומיקס בתם של השניים מתה בלידה או נחטפת, אך יש גם גרסה שבה היא גדלה והופכת להיות ספיידר–גירל. בעוד למארוול קומיקס ישנה ספיידר–גירל, עם מקף, לחברה המתחרה, די־סי קומיקס, יש ספיידר גירל אחרת, בלי מקף, שכוחה נמצא בשערה שיכול לאחוז ולתפוס כל דבר.



מנחם גולן - באמצע שנות ה–80 רכש גולן את הזכויות על ספיידרמן ובמשך שנים ניסה להפיק סרט על איש העכביש. הפעלולן סקוט ליבה היה אמור לגלם את ספיידרמן, דולף לונדגרן את הגובלין הירוק וארנולד שוורצנגר את דוקטור אוקטופוס, אך הסרט הזה מעולם לא יצא אל הפועל.



מרי ג'יין ווטסון - אהובתו הג'ינג'ית של פיטר פארקר שאף הייתה אשתו בשלב מסוים. חובבי ספיידרמן הקולנועי תמיד יזכרו אותה בתור קירסטן דאנסט, שגילמה את דמותה בשלושה סרטי ספיידרמן בשנות ה–2000.



 ספיידרמן, Spiderman homecoming
ספיידרמן, Spiderman homecoming



נ'
ניו יורק - העיר שבה גדל פיטר פארקר.



נשיקה - הסצינה הזכורה ביותר מכל סרטי ספיידרמן היא ככל הנראה הנשיקה ההפוכה המפורסמת בין מרי ג'יין ווטסון (קירסטן דאנסט) לספיידרמן (טובי מגווייר), שבה הוא משתלשל מולה בגשם, כשרגליו למעלה וראשו למטה.



ס'
סטיב דיטקו - המאייר שיצר ביחד עם סטן לי את דמותו של ספיידרמן ועיצב את המראה שלו. דיטקו הוא בן 89 היום.



סטן לי - איש מארוול קומיקס היהודי שהמציא את ספיידרמן, והיה שותף גם בהמצאתם של הענק הירוק, איירון מן, תור, האקס–מן ואחרים. לי המשופם הוא אחד הפרצופים המוכרים ביותר בתעשיית הקומיקס. בתור יוצרו של ספיידרמן הוא מקפיד להגיח להופעות אורח בסרטי ספיידרמן השונים, כולל בסרט החדש. היום הוא בן 94 וכשבריאותו מאפשרת הוא עדיין מגיע לפסטיבלי קומיקס לפגוש מעריצים.



סמים - בתחילת שנות ה–70 מחלקת הבריאות ושירותי האנוש של ארצות הברית בתקופת ריצ'רד ניקסון ביקשה מסטן לי לפרסם מסר נגד שימוש בסמים בקומיקס שלו. כך התמכר הארי אוסבורן לכדורי מרץ, וההצלחה של הסיפור גרמה לשינוי קוד הקומיקס, שעד אז אסר אזכור של סמים בקומיקס, אפילו אם זה בקונטקסט שלילי.



סם ריימי - הבמאי היהודי–אמריקאי שביים את טרילוגיית ספיידרמן בין השנים 2002 ל–2007. סרט רביעי היה מתוכנן ל–2011, גם הוא בכיכובם של טובי מגווייר וקירסטן דאנסט, אלא שסכסוך בין ריימי לאולפני סוני גרם לביטולו. ריימי, שהיה מאוד לא מרוצה מהתוצאה של "ספיידרמן 3", טען שהוא פרש מהפרויקט כי הוא לא הרגיש שהוא יכול להפיק סרט טוב באילוצי הזמן שסוני הכתיבו לו.



ספיידי - כי גם גיבור־על צריך שם חיבה.



ספיידר–וומן - לאורך ההיסטוריה של הקומיקס היו כמה גרסאות נשיות לספיידרמן. בסבנטיז נכנסה לחליפת העכביש דמות בשם ג'סיקה דרו, שאף כיכבה בסדרת אנימציה בטלוויזיה. אחר כך הגיעו ג'וליה קרפנטר, מאטי פרנקלין ואחרות. גם אהובותיו של ספיידרמן, מרי ג'יין ווטסון וגוון סטייסי, נכנסו לחליפת אשת העכביש בהזדמנויות שונות.



"ספיידרמן: השיבה הביתה" - הסרט החדש שלשמו התכנסנו כאן היום. הסרט, שפותח את האתחול השני של סרטי ספיידרמן ומהווה את הסרט ה–16 ביקום הקולנועי של מארוול, הופק בתקציב של 175 מיליון דולר. לצד טום הולנד, שמגלם בסרט את ספיידרמן בגיל 15, מככבים בו גם מייקל קיטון בתפקיד הנבל ורוברט דאוני ג'וניור בתור איירון מן כמובן.



ע'
עכביש רדיואקטיבי - החרק שנשך את פיטר פארקר בהיותו בתיכון והעניק לו כוחות־על.



פ'
פאביטר פראבהאקאר (Pavitr Prabhakar) - זהו שמו של ספיידרמן בגרסה ההודית של הקומיקס, ולא פיטר פארקר. בקומיקס שיצא בהודו באמצע העשור הקודם, פראבהאקאר הוא נער פשוט מכפר מרוחק שעובר לגור במומבאי עם דודתו מאיה ודודו בים. למרי ג'יין ווטסון קוראים בגרסה ההודית מירה ג'יין, ואת כוחותיו קיבל ספיידרמן מיוגי ולא מעכביש.



פיטר פארקר - במשך השנים הפכו דמויות שונות לאיש העכביש, אבל פיטר פארקר הוא הספיידרמן המוכר, השכיח והפופולרי ביותר.



צ'


צרות - בכל סיפור מתמודד ספיידרמן עם צרות חדשות בדמות נבלי־על שונים ומשונים. בסרט החדש, "השיבה הביתה", הצרה הכי גדולה של ספיידרמן היא נבל־על מכונף המכונה הנשר (Vulture), שאותו מגלם מייקל קיטון.





ק'


קולנוע - סרט הספיידרמן הראשון היה סרט קצר שיצא ב–1969. ב–1977 הופק סרט טלוויזיה, שהתפתח לסדרה בשם "The Amazing Spider–Man", שבשניהם כיכב השחקן ניקולס האמונד מ"צלילי המוזיקה". בשנות האלפיים הגיעו שלושת סרטי הספיידרמן בבימויו של סם ריימי ובכיכובו של טובי מגווייר. אחר כך, בתחילת העשור הנוכחי, החלה סדרה חדשה ששרדה למשך שני סרטים בלבד, בבימויו של מארק ווב ובכיכובו של אנדרו גארפילד. ואז, ב–2015, הודיעו אולפני מארוול שספיידרמן ייקח חלק ביקום הקולנועי של מארוול. לתפקיד ספיידרמן הצעיר לוהק טום הולנד, המככב בסרט החדש.



ר'


רווחים - סדרת סרטי ספיידרמן היא סדרת הסרטים העשירית הכי רווחית בהיסטוריה. עברו אותה, בין היתר, סרטי באטמן, אקס–מן, ג'יימס בונד והארי פוטר. עד כה, הסרט הכי רווחי מסרטי ספיידרמן הוא "ספיידרמן 3" מ–2007, שהכניס 890.9 מיליון דולר בקופות.



ש'
שחקנים - הרבה שחקנים גילמו את דמותו של ספיידרמן לאורך השנים, ויש גם הרבה שחקנים שכמעט גילמו אותו, אך בסוף לא. ביניהם: טום קרוז, צ'רלי שין, ליאונרדו דיקפריו, ג'ייק ג'ילנהול, ג'יימס פרנקו וג'וד לאו.



ת'
תאריך - דמותו של ספיידרמן הופיעה לראשונה בחוברת מס' 15 של סדרת הקומיקס Amazing Fantasy באוגוסט 1962. בעקבות ההצלחה של החוברת קיבל ספיידרמן חוברת משל עצמו, "The Amazing Spider–Man", שיצאה לראשונה במרץ 1963.



תיכוניסט - הרעיון המקורי מאחורי ספיידרמן היה ליצור גיבור־על שהוא בעצם טינאייג'ר רגיל, שצריך להתמודד עם בעיות ההתבגרות הרגילות לצד חובותיו כגיבור־על הנלחם בפשע. זה היה קונספט חסר תקדים, שכן עד אז כל הטינאייג'רים בחוברות הקומיקס היו הסיידקיקים של גיבורי־העל. ספיידרמן הוא גיבור־העל הראשון שהוא נער בעצמו.