הקרב על מוסול לא היה מהיר כפי שהעריכו כוחות הביטחון העיראקים ובקואליציה הבינלאומית נגד דאעש, אך היום (שבת) הגיע הקרב הארוך והמדמם לסיומו - כך הודיעו כוחות הביטחון העיראקים. על פי דובר הצבא העיראקי, הכוחות הנאמנים לשלטון בבגדד, בהם יחידות צבא, משטרה, ומיליציות מקומיות משתלטים על כיסי ההתנגדות האחרונים של ארגון המדינה האסלאמית בעיר, בהם העיר העתיקה, וצפויים לגרש את ארגון הטרור מהעיר שנחשבה לבירתו ומהמקום בו מנהיג הארגון אבו באכר אל בגדדי הכריז על עצמו כעל ח'ליף.



עם כיבוש האזור בו שכן מסגד אל-נורי, עד שכוחות דאעש הרסו את המבנה העתיק, אמר ראש ממשלת עיראק חיידר אל עבאדי כי "בא הקץ על שלטון השקר של דאעש". התייחס לשחרור העיר העתיקה של מוסול מידי המדינה האסלאמית והוסיף כי  הכוחות העיראקיים ימשיכו לצוד את לוחמי המדינה האסלאמית כדי "להרוג אותם ולעצור אותם, עד האחרון שבהם".



קרבות מדממים בסמטאות הצרות. חייל עיראקי במוסול. צילום: רויטרס
קרבות מדממים בסמטאות הצרות. חייל עיראקי במוסול. צילום: רויטרס









כ-10,000 אזרחים נהרגו, חצי מיליון נאלצו לעזוב את בתיהם



בקרבות הראשונים במהלך המבצע, שנמשך כתשעה חודשים, שטפו כוחות המשטר את האזורים שסביב העיר ואת חלקה המזרחי וזאת למרות התנגדות ארגון הטרור, שכללה מכוניות תופת, מחבלים מתאבדים, שימוש ברחפנים ממולכדים וטילי נ"ט, אך עם התקדמות הצבא לעבר נהר הפרת שחוצה את העיר, הפכו הקרבות לקשים יותר, כאשר הבנייה הצפופה גורמת לאבדות ולשינוי טקטי - מהתקדמות למצור על אזורים שבשליטת דאעש, מצור שנמשך במשך חודשים רבים, וכלל התקפות והתקפות נגד מצד הצדדים ובעיקר סבל רב לאוכלוסייה שנלכדה בין הכוחות הלוחמים. אזרחים רבים שניסו לברוח מהאזורים שבשליטת דאעש נטבחו על ידי הארגון האכזרי.



גם מצידו של ארגון הטרור נראה כי ההבנה שהקרב על מוסול נמצא לקראת סיום. סוכנות הידיעות "עמק", שמפעיל הארגון דיווחה כי לוחמי הארגון הנצורים בעיר העתיקה "מוכנים להילחם עד טיפת דמם האחרונה", ואף כי הם מקיימים השבעה משותפת לעשות כך. ההצהרה הזו באה בהמשך לפעולות נוספות שנקט הארגון כדי לפגוע בהישג של צבא עיראק, בהן הריסת המסגד העתיק בעיר, מסגד א-נורי, שנבנה במאה ה-12. במהלך הקרב נהרגו ההערכות האמריקאיות במהלך הקרבות נהרגו כ-800 לוחמי קואליציה, רובם עיראקים, אל מול כ-2,000 לוחמי דאעש, כמו כן מוערך כי יותר מ-10,000 אזרחים נהרגו או נפצעו במהלך הקרבות בעיר וכי יותר מחצי מיליון בני אדם נאלצו לעזוב את בתיהם.