תוצאה מפתיעה בפריימריז: אבי גבאי נבחר הערב (שני) ליו"ר מפלגת העבודה עם 52.4% מקולות הבוחרים בתום סיבוב שני דרמטי במיוחד, זאת לאחר שהפסיד בסיבוב הקודם לח"כ עמיר פרץ, שקיבל הפעם 47.6% מקולות מתפקדי העבודה. עם סגירת הקלפיות בשעה 21:00 הצביעו כ-59 אחוז מבעלי זכות הבחירה. גבאי צפוי לשאת נאום ניצחון בגני התערוכה בתל אביב. 

התוצאה התקבלה בתדהמה על ידי תומכיו של פרץ, ולעומתם בשמחה גדולה אצל תומכיו של אבי גבאי, תוך קריאות קצובות בשמו, ושימוש בקריאה: "הו הא מי זה בא - ראש הממשלה הבא". כידוע, גבאי אינו חבר כנסת, ועל פי הבטחתו ימשיך יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג למלא את תפקידו, שאמר לאחר
התוצאות: "בירכתי את גבאי על קמפיין יוצא מן הכלל". אנשיו של גבאי אמרו אחרי הניצחון: "בחרנו בחדש על פני הישן".

חגיגות הניצחון במטה של אבי גבאי. צילום: מרק ישראל סלם
חגיגות הניצחון במטה של אבי גבאי. צילום: מרק ישראל סלם


לאחר היוודע דבר התוצאות התקשר המפסיד לברך את יריבו. "התקשרתי לברך את אבי גבאי על בחירתו לתפקיד יו״ר המפלגה ומועמדה לראשות הממשלה", אמר פרץ, שהוסיף: "חבריי ואני נתייצב לצדו ונסייע לו להחזיר את מפלגת העבודה לשלטון".
 

לפני ההכרזה במטהו של גבאי היו מודאגים לנוכח דיווחים על הצבעה ערה בדרום ובקיבוצים, שם יש תמיכה משמעותית לעמיר פרץ, מה שהביא את הראשון לפרסם אחר הצהריים הודעה מיוחדת בה ניסה לדרבן את תומכיו להגיע לקלפיות, והזהיר כי מפלגות שונות בוחשות בפריימריז משום שהן חוששות מניצחונו.



ח"כ עמיר פרץ מתקבל ע"י תומכיו לאחר פרסום התוצאות. צילום: אבשלום ששוני
ח"כ עמיר פרץ מתקבל ע"י תומכיו לאחר פרסום התוצאות. צילום: אבשלום ששוני



"מפלגות אחרות מעורבות בפריימריז. כחלון, לפיד, נתניהו. הם לא רוצים שאבחר. פשוט מאוד כי הם מפחדים. מפחדים שאביא קהלים חדשים", אמר גבאי, שהוסיף: "אסור שמפלגות אחרות יכריעו על מה שקורה במפלגת העבודה".

לבוחריו הוא אמר: "עשינו כל מה שאפשר לעשות בשביל להביא בשורה חדשה - עכשיו החלק שלכם. תנו לעצמכם את הזכות לבוא ולומר 'אני עשיתי את שלי'". 

אלוף במיל' עמירם לוין, שפרש בסיבוב הראשון והודיע על תמיכתו בגבאי, אמר לאחר התוצאות כי "מפלגת העבודה יוצאת היום לדרך חדשה. דרך של תקווה. אני מברך את יו"ר המפלגה הנבחר, חברי ושותפי אבי גבאי, על ניצחון ענק. אבי ניצח היום את הציניות והפוליטיקה הישנה כנגד כל הסיכויים".

הוא הוסיף כי "מערכת הבחירות הסתיימה. עכשיו הזמן לאחד כוחות. אני קורא לכל חבריי חברי הכנסת במפלגה ולכל הפעילים במטות השונים להניח היום את כל המחלוקות בצד ולהתאחד מאחורי מנהיגותו של אבי. בוחרי העבודה מאסו במה שהיה ובחרו היום בשינוי ובתקווה. יחד נילחם על עתיד המדינה. יחד נחזיר את מפלגת העבודה לשלטון ויחד נחזיר את התקווה לעם״.

גבאי. סיים את היום עם חיוך. צילום: אבשלום ששוני
גבאי. סיים את היום עם חיוך. צילום: אבשלום ששוני


באופן דומה, גם ח"כ שלי יחימוביץ' בירכה על בחירתו של גבאי: "הישג מדהים ומרגש. זכינו ביו"ר מפלגה נקי כפיים, אמיץ ויוצא דופן בכישוריו, ומחר נקום לבוקר של תקווה".
                       
למברכים הצטרף גם ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק שכתב בחשבון הטוויטר הרשמי שלו: "מהפך במפלגת העבודה. החברים רוצים - ניצחון. ביבי מזיע". בצדק".

 

ח"כ עמנואל טרכטנברג הוסיף: "תמכתי בבוז'י ובפרץ בסיבוב השני, ואין לי טיפה של עצבות או צער. היום ניצחה הדמוקרטיה והמפלגה. אולי זה לא מקרה שהיום נתניהו מתחיל לטבוע במצולות. מחר נתעורר לשחר של יום חדש עם הרבה תקווה לעם ישראל".

אבי גבאי מצביע היום עם אמו.
אבי גבאי מצביע היום עם אמו.


הקלפיות נפתחו ב־80 מוקדים ברחבי הארץ ב-11:00 בבוקר וייסגרו ב־21:00, כאשר מספר בעלי זכות הבחירה במפלגת העבודה הוא 52,505, אולם לסיבוב הראשון, שנערך ביום שלישי שעבר, הגיעו להצביע 30,998 מתפקדים בלבד, שהם 59.04% מכלל בעלי זכות הבחירה.

כזכור, בסיבוב הראשון קיבל פרץ 10,141 קולות, שהם 32.72%, לעומת גבאי שקיבל 8,395 קולות, שהם 27.08%. אתמול עסקו שני המועמדים בניסיונות של הרגע האחרון להמריץ את בוחריהם בטלפון. נכון לשעה 12:00 נרשמו 8% הצבעה בתוך שעה אחת בלבד - נתון יחסית גבוה לתחילת ההצבעה אך כמובן אינו משקף עדיין את אחוז ההצבעה שיירשם בסיומה.