לרגל עשר שנים לשלטון חמאס ברצועת עזה, פרסם היום (שלישי) האו"ם דוח מיוחד בו קבע כי הרצועה לא תהיה ראויה למגורים בסוף העשור. בדוח נסקר המצב החברתי-כלכלי של רצועת עזה, בעשור האחרון, לאחר אירועי 2007-2006 בהם הייתה השתלטות אלימה על הרצועה על ידי חמאס, מצור קפדני מצד ישראל והפרדה מנהלית של עזה מהגדה המערבית.



הדוח החדש, "עזה - 10 שנים מאוחר יותר", בוחן על פני 30 עמודים כמה מהאינדיקציות המרכזיות שזוהו בדוח קודם שהתפרסם ב-2012 לרגל חמש שנים להשתלטות חמאס על הרצועה, ואשר חזה כי עזה תהפוך לבלתי ניתנת למגורים עד 2020, אלא אם ישתנו מגמות היסוד.



הדוח מדגיש, כי רוב התחזיות המוקדמות לשנת 2020 הידרדרו עוד יותר ויותר מהר מהצפוי. התמ"ג לנפש ברצועה ירד, נמשכה הירידה במתן שירותי הבריאות והביקוש למרפאות נוספות, לרופאים ולמיטות חולים נוספות לא קיבלו מענה. תודות להיקף השירותים של נציבות האו"ם לפליטים, עזה ממשיכה לשמור על סטנדרטים גבוהים של השכלה, אך זמן הלימוד היומי הממוצע לתלמידים נשאר נמוך - עד ארבע שעות.



בעוד התחזיות הקודמות ציינו, כי מאגרי המים ייהפכו לבלתי ראויים עד סוף שנת 2016, תחזית זו עודכנה שמאגרי המים לא יהיו ראויים לשתייה עד סוף 2017. שכן, מקור המים היחידי של עזה צפוי להתרוקן באופן בלתי הפיך עד שנת 2020, אלא אם כן תינקט פעולה מתקנת מיידית.



הדוח קובע עוד, כי צרכי השיקום העצומים שנגרמו בעקבות מבצע "צוק איתן" ב-2014 גרמו לייבוא מוגבר של חומרי בנייה לעזה, במיוחד באמצעות מנגנון השיקום הזמני של עזה (GRM), אולם חומרים אלו לא מאפשרים התאוששות והרחבה של כלכלת עזה, התשתיות והשירותים הבסיסיים.



"בעיות כרוניות וחריפות הפכו לחלק מהחיים 'הנורמליים' של תושבי הרצועה"



לגבי משבר החשמל, שהוא הנושא החמור ביותר בתקופה האחרונה ממנו סובלים תושבי הרצועה, קובע הדוח כי הידרדרות זו באספקת החשמל מגיעה עם "שורה של בעיות כרוניות וחריפות אחרות, אשר הפכו לחלק מהחיים 'הנורמליים' של תושבי הרצועה".



"רצועת עזה המשיכה במסלול ההידרדרות שלה, במקרים רבים אפילו מהר יותר מהתחזית שלנו", אמר רוברט פייפר, מתאם האו"ם לפעילויות סיוע ופיתוח הומניטארי. "סיוע הומניטארי מתמשך, במיוחד באמצעות השירותים של אונר"א, מסייע להאט את הירידה הזו, אבל הירידה עדיין ברורה".



ביום שני השבוע ערכו ארגונים ממשלתיים וארגונים לא ממשלתיים ביקור ברצועת עזה עם תשעה מחברי הקהילה הדיפלומטית מאוסטרליה, קנדה, האיחוד האירופי, גרמניה, טורקיה ובריטניה, כדי לעמוד באופן ישיר על ההשפעה המצטברת של עשר שנות סגר על הרצועה.



הביקור הדגיש את השפעת ההגבלות על גישה לשירותים בסיסיים, חופש התנועה ופיתוח כלכלי על חייהם של שני מיליון תושבי עזה. המשלחת שמעה סקירה מחברי ארגון הדגה בעזה שתיארו את מאבקם לשמור על פרנסתם באזורים מוגבלים. בביקור באזור א-שוג'עיה, אחד האזורים שנפגעו בצורה הקשה ביותר במהלך מבצע "צוק איתן", נחשפו הדיפלומטים להתקדמות המשמעותית שהושגה במשך שלוש שנים של שיקום בתים, אך גם עמדו על הצלקות החברתיות והפסיכולוגיות ארוכות הטווח שהותירו הלחימה על משפחות. עצירה במפעל ההתפלה בדיר אל-בלח מסבירה את האתגרים הכרוניים של מים ואנרגיה.



הדוח קורא לישראל, לרשות הפלסטינית, לחמאס ולקהילה הבינלאומית לפעול לקידום השקעות ארוכות טווח בתשתיות, פיתוח מגזרי הכלכלה השונים, שיפור חופש התנועה הן של האזרחים הן של מוצרי צריכה, וכן כיבוד זכויות אדם והחוק ההומניטרי הבינלאומי. "האלטרנטיבה", הזהיר פייפר, "תהיה עזה מבודדת ונואשת יותר. איום ההסלמה המחודשת וההרסנית יותר יגבר, והסיכויים לפיוס פנים-פלסטיני יידלדלו - ואיתם גם הסיכויים לשלום בין ישראל לפלסטין".