פיגוע בבירה: שלושה מחבלים, שיצאו מתפילה בהר הבית, פתחו בירי הבוקר (שישי) לעבר שוטרים בשער האריות בירושלים, והרגו שניים מהם. שוטר נוסף נפצע באורח קל וחובש מד"א שהגיע למקום לטפל בפצועים נפצע גם הוא באורח קל. כוחות משטרה גדולים היו במקום האירוע ניטרלו את שלושת המחבלים. בהוראת מפקד מחוז ירושלים נסגרו שערי הר הבית ושטח הר הבית פונה מאנשים. כמו כן, על המתפללים בהר נאסר לקיים את תפילות יום השישי במתחם.



פיגוע בשער האריות בירושלים
אחד הנרצחים בפיגוע הוא השוטר רס״מ האיל סתאוי ז״ל, בן ה-30, תושב מג׳אר. שירת במשמר הגבול בשירותו הסדיר והתגייס בשנת 2012 לשירות קבע כשוטר סיור ביחידת הר הבית במרחב דוד של מחוז ירושלים, שם שירת עד נפילתו. האיל ז״ל, הותיר אחריו אשה (ארין) וילד בן שלושה שבועות, הורים, ושלושה אחים.
נרצח נוסף בפיגוע הוא רס״מ כמיל שנאן ז״ל, 22, תושב כפר חורפיש. הוא שירת מאז גיוסו לשירות קבע במשטרה לפני כשבעה חודשים, כשוטר סיור ביחידת הר בית במרחב דוד של מחוז ירושלים. כמיל ז״ל, הותיר אחריו הורים, אח אחד ושלוש אחיות.


מדיווחים ראשונים מזירת האירוע עלה כי קרב יריות התבצע במקום, שבסופו נטרלו כוחות הביטחון את המחבלים, זאת לאחר שהוצב מארב מתוכנן ע"י המחבלים במקום, כאשר בשלב מסויים, מחבל שהתחזה למת פתח באש לעבר אחד השוטרים, פצע אותו באורח אנוש וחוסל. לאחר הירי המחבלים נמלטו לכיוון המסגדים בשטח הר הבית, ובתום מרדף אחריהם הם חוסלו. על גופותיהם נתפסו שני רובי קרל גוסטב ואקדח.



כוחות ההצלה במקום האירוע. צילום: מד"א
כוחות ההצלה במקום האירוע. צילום: מד"א



סכין שאותר על גופות אחד המחבלים לאחר חיסולו. צילום: דוברות המשטרה
סכין שאותר על גופות אחד המחבלים לאחר חיסולו. צילום: דוברות המשטרה





חובש רפואת חירום של איחוד הצלה, יחיאל שטרן, שהגיע למקום האירוע, סיפר: "כשהגעתי למקום סייעתי בפעולות ההחייאה בפצוע אנוש, שכבר פונה לבית החולים. פצוע נוסף אף הוא ללא הכרה, ומתנדבים נוספים של איחוד הצלה מבצעים בו כעת פעולות החייאה. כמו כן הענקנו טיפול לפצוע שלישי באורח קל עד בינוני מרסיס".



כמו כן, פראמדיקים של מד"א, ישראל ויינגרטן ואהרון אדלר, שהגיעו אף הם לזירה, תיארו את המראות הראשונים מהזירה: "סמוך לשער האריות השוטרים הובילו אותנו לשלושה פצועים מירי. ראינו שלושה גברים בשנות ה-30 לחייהם, כשהם מקבלים טיפול ראשוני מהשוטרים במקום. הם סבלו מפצעי ירי, כאשר שניים מהם היו במצב קשה. הענקנו להם טיפול רפואי מציל חיים, ולאחר דקות של טיפול בשטח העברנו אותם לניידות טיפול נמרץ שלנו, שפינו אותם לבית החולים תוך המשך טיפול. הפצוע השלישי היה בהכרה מלאה והתהלך במקום, הוא סבל מפציעות נתזים בצוואר ובגפיים ולאחר טיפול רפואי ראשוני הוא פונה לבית החולים כשמצבו מוגדר קל עד בינוני ויציב".



אזור הפיגוע בשער האריות. צילום: מד"א
אזור הפיגוע בשער האריות. צילום: מד"א



דובר מד"א הוסיף: "בסביבות השעה 7:10 קיבלנו קריאות על ירי בשער האריות, חובשים ופראמדיקים שלנו הגיעו למקום וראו שם שלושה פצועים, שניים מהם במצב קשה ואחד במצב קל, הם פונו מהמקום לבית החולים הדסה עין כרם".



השר לבטחון פנים גלעד ארדן, אמר בעקבות ההתרחשויות כי "הפיגוע היום הוא אירוע קשה וחמור, שנחצו בו קווים אדומים. הפיגוע נמצא עדיין בחקירה,


 ויחייב אותנו לבחון את כל סידורי האבטחה בהר ובסביבתו. אני קורא לכל מנהיגי הציבור לפעול להרגעת המצב ולשמירה על השקט בירושלים".



כלי הנשק ששימשו את המחבלים באירוע. צילום: דוברות המשטרה
כלי הנשק ששימשו את המחבלים באירוע. צילום: דוברות המשטרה



השר להגנת הסביבה, לירושלים ומורשת, זאב אלקין, הוסיף: "השימוש הציני בהר הבית, כמעין שטח של חסינות להסתה וטרור יצטרך להיפסק. אנחנו לא ששים לפעול בהר הבית, אבל כשצריך נפעל. עצם הרצון של המחבלים להשתמש בהר הבית מתחיל בהסתות, בעבר היו הרבה אירועים של הפרת סדר, שהפסיקה בעזרת מאמצי כוחות הביטחון והשר לביטחון פנים".



כזכור, בחודש שעבר נרצחה לוחמת מג"ב בת 23, רס"ר הדס מלכא, בפיגוע דקירה בשער שכם בעיר העתיקה בבירה. התוקף נורה למוות, שני מחבלים נוספים שאחד מהם היה חמוש בנשק חם מאולתר תקפו שוטרים וחוסלו מבלי שהצליחו לגרום לנפגעים, מלבד שוטר אחד שנפצע באורח קל. ככל הנראה, המחבל שהחזיק בנשק חם נתקל במעצור, מה שמנע אסון גדול יותר. מלכא, תושבת עזר שבדרום, הותירה אחריה הורים, שני אחים ושלושה אחיות. היא שירתה בקבע במג"ב אחרי שירות צבאי בחיל הים.




מוסלמים באזור הר הבית. תפילות יום השישי במתחם בוטלו ע"י המשטרה. צילום: מרק ישראל סלם
מוסלמים באזור הר הבית. תפילות יום השישי במתחם בוטלו ע"י המשטרה. צילום: מרק ישראל סלם



מלבד זאת, במרץ האחרון, שוטר כבן 37 נפצע באורח בינוני בפיגוע דקירה שאירע סמוך לשער האריות בעיר העתיקה בירושלים. מבדיקה של המשטרה עולה כי מחבל שהלך ברחוב השלשלת בעיר העתיקה הבחין בשוטר שהולך לכיוונו. המפגע התקדם במהירות לעבר איש כוחות הביטחון, שלף סכין שהייתה ברשותו, הסתער עליו ודקר אותו. השוטר שהגיב בנחישות ובמקצועיות תוך שהוא פצוע, הצליח לתפעל את נשקו ולנטרל את המחבל.