נשיא צרפת, עמנואל מקרון, אמר היום (ראשון) כי הוא מכיר באחריותה של צרפת לגירוש היהודים למחנות ההשמדה הנאציים ביולי 1942. מקרון אמר את הדברים בטקס לציון 75 שנה לגירוש ההמוני באצטדיון ו'לודרם דיוור בפריז, בו השתתף גם ראש הממשלה בנימין נתניהו. 13,000 יהודים נכלאו במקום על ידי משטרת צרפת בפעולה מאורגנת שכללה שימוש בתחבורה ציבורית, לפני שגורשו למחנות. 



נשיא צרפת לשעבר, ז'אק שיראק, היה המנהיג הצרפתי הראשון שהכיר בפומבי באחריות צרפת לגירוש היהודים והתנצל עליו ב-1995. מקרון אמר כי הוא בא "להעצים" את המחווה של שיראק. "זו אכן הייתה צרפת שארגנה את המצוד ואת הגירוש של היהודים", אמר מקרון בטקס הזכרון.



ראש הממשלה נתניהו אמר בטקס כי הוא בא "להתאבל" עם יהודי צרפת ושיבח את דבריו של מקרון. הוא אמר גם כי הוא "מצדיע" לאזרחי צרפת שהצילו חיי יהודים בשואה.



עמנואל מקרון, מרין לה פן. צילום: גטי אימג'ז
עמנואל מקרון, מרין לה פן. צילום: גטי אימג'ז




כזכור, באפריל, אמרה מנהיגת הימין הקיצוני מרין לה פן כי צרפת אינה אחראית לפעולות שביצע משטר וישי, ששיתף פעולה עם הנאצים, מפני שהמדינה הייתה אז תחת "כיבוש זר". "באופן כללי, מי שאשמים הם אלה שעמדו אז בשלטון", אמרה אז לה פן, "זו לא צרפת". דבריה של לה פן עוררו סערה בצרפת ואף זכו לגינוי חריף מצד נשיא המדינה רובי ריבלין.



לפי נתונים ממוזיאון יד ושם, כ-1,000 יהודים גורשו למחנה ההשמדה אושוויץ כל יומיים או שלושה ימים במהלך החודשיים שלאחר הגירוש בו'לודרום דיוור. כ-38,000 יהודים גורשו מצרפת לאושוויץ עד סוף ספטמבר 1942. עד 1945, רק 780 מהם שרדו.