"צעד דרמטי והכרחי להגנה על נשים שחוו את תופת האלימות במשפחה", כך הגדירה היום (ראשון) חברת הכנסת עליזה לביא (יש עתיד) את אישור הצעת החוק להתקנת צמיד איתור על גברים החשודים באלימות כלפי בנות זוגם, וזאת לאחר חודשים ארוכים של דחיות ובטרם מסתיים מושב הקיץ של הכנסת. על פי הצעת החוק למניעת אלימות במשפחה שהגישה לביא, גבר המוגדר כבעל מסוכנות אשר הוצא נגדו צו הרחקה, יישא עליו אזיק אלקטרוני שיתריע במקרה בו הוא מתקרב לטווח המסכן את בת זוגו. ההצעה תמוזג בהמשך עם הצעת החוק הממשלתית שיביא בקרוב השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, להצבעה בממשלה.

"מאז שנת 2011 נרצחו 131 נשים על ידי בני זוגן, כאשר רק בשבועות האחרונים הצטרפו שש נשים לספירה. חלק מהמקרים היו מדווחים וידועים למשטרה ולגורמי הרווחה ובכל זאת הסתיימו בתוצאה הטרגית של רצח האישה", הזכירה ח"כ לביא. "הצעת החוק, מציעה להשתמש בפתרון טכנולוגי בדמות אזיק אלקטרוני מבוסס טכנולגיית GPS, שיוכל לנטר ולפקח על קיום צו הרחקה שמוצא על ידי בית המשפט. במקרה שגבר בעל מסוכנות, מתקרב לרדיוס שהוגדר מראש מהאישה, המערכת תתריע ותאפשר לנקוט באמצעי זהירות מבעוד מועד".

מביאת החוק, ח"כ עליזה לביא. צילום: פלאש 90
מביאת החוק, ח"כ עליזה לביא. צילום: פלאש 90


"לא ניתן לחכות דקה נוספת"

לביא הוסיפה כי "במצב כיום, הפתרונות שמציעה המדינה להגנה על נשים הנתונות בסכנה מצד בני זוגן, מוגבלים בעיקר למקלטי הגנה לנשים. אישה הנכנסת למקלט נאלצת לקטוע את שגרת חייה, לעזוב את ביתה ועבודתה, לעתים עם ילדיה הקטנים ותוך מצוקה כלכלית. עשינו היום צעד דרמטי והכרחי להגנה על נשים שחוו את תופת האלימות במשפחה, ועדיין נמצאות בסכנה ממשית. אם למישהו עוד היה ספק – גל הרציחות הטרגי של השבועות האחרונים הוכיח שלא ניתן לחכות עוד דקה אחת נוספת, וחייבים לעשות הכול למנוע את האסון הבא. הגיע הזמן להרתיע את התוקף, ולא את הקורבן".
השר ארדן הוסיף: "איזוק אלקטרוני על בן זוג אלים הוא צעד שהופך את המשוואה המקובלת. במקום שהאישה המאוימת תחיה בפחד מבן הזוג התוקף, הוא זה שיהיה תחת מעקב מתמיד שירתיע אותו מלהתקרב ולתקוף, לאיים או להטריד את הקורבן. זה צעד אחד מני רבים שאני מקדם במאבק באלימות נגד נשים".