יהודים יכולים לשוב ולעלות להר הבית. המשטרה החליטה הבוקר (שני) להחזיר את המצב לשגרה ואחרי שאתמול הכניסה למקום הקדוש הותרה רק לתפילת מוסלמים, בגלל המתיחות במקום בעקבות הפיגוע הרצחני שאירע בו ביום שישי, שבו נרצחו השוטרים האיל סתאוי וכמיל שנאן על ידי שלושה מחבלים מאום אל־פחם. קבוצת היהודים הראשונה שעלתה להר הגיעה למקום בו נורו השוטרים ואמרה עליהם קדיש.



מדובר באירוע חריג, שכן נאסר על יהודים להתפלל בהר הבית מחשש שהדבר יפגע בסטטוס קוו. בנוסף, אנשי הוואקף, שבדרך כלל פועלים כדי למנוע מקרים כאלה, לא הגיעו הבוקר להר.  



בתוך כך, נמשכת המחלוקת סביב המגנומטרים שהוצבו אתמול בכניסות להר. במשטרה נערכו בכוחות המתוגברים מחשש להתנגשויות לאור העובדה שאנשי הוואקף קוראים לאנשיהם שלא להיבדק. גם אתמול סירבו המתפללים להיכנס להר בגלל הבדיקות המשטרתיות. 



אחד המתפללים, שסירבו לעבור את הבדיקות במכשירים החדשים שהציבה המשטרה במקום, אמר בגל"צ כי "הבדיקה משפילה אותנו ואנחנו לא מוכנים לכך. יש כאן עניין של עונש קולקטיבי. הממשלה רוצה להשתלט על המקום. עכשיו, להכניס אותנו בצורה משפילה, זה הרצון של ממשלת ישראל והיא תישא בתוצאות על המהלכים האלה".



השר לביטחון פנים גלעד ארדן התייחס לאירועים כשאמר כי "ההתנגדות לפתיחת ההר לא נבעה כתוצאה מדרישת המשטרה שאנשי הווקף ייבדקו במגנומטרים, אלא עקב ההתנגדות של הווקף לקיום המגנומטרים. ‏ראשי הווקף קראו למתפללים לסרב לעבור בשערי המגנומטר. זו הסיבה לעיכובים בפתיחת ההר. חלק מהמתפללים נכנסו להתפלל למרות קריאות הווקף".



מתחם הר הבית. צילום: פלאש 90
מתחם הר הבית. צילום: פלאש 90



מהמשטרה נמסר בתגובה להתרחשויות כי "בהתאם להחלטת הדרג המדיני נפרסו החל משעות הבוקר מגנומטרים בשניים משערי הר הבית על מנת לאפשר בידוק ביטחוני לנכנסים לשטח ההר, ובמטרה לאפשר קיום תפילת צהריים בשטח הר הבית. טרם הכנסת המתפללים להר הבית הגיעו נציגי מועצת הוואקף לשער השבטים, שוחחו עם פיקוד המחוז וטענו שהם לא רוצים להיכנס להר הבית דרך מעברי הבידוק. במקביל, נכנסו לשטח הר הבית כ־200 מוסלמים וכל העת נכנסים נוספים לתפילת הצהריים. המשטרה ערוכה במקום ובכלל השערים במטרה לאפשר לכלל המבקשים להיכנס להר הבית כניסה בטוחה”.



"יש כאן סוגיה של בריחה מאחריות"



כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים במוצאי שבת הערכת מצב טלפונית בנושא הר הבית. בדיון הוחלט לפתוח את ההר בהדרגה החל מהיום בצהריים למתפללים, למבקרים ולתיירים. כמו כן, הוחלט שבשערי הכניסה להר הבית יוצבו מגנומטרים ויותקנו מצלמות מחוץ להר, שיכסו את הנעשה במתחם. בהמשך, על פי שיקול דעתם של מפכ"ל המשטרה, מפקד המחוז וראש השב"כ יינקטו אמצעי ביטחון נוספים.



במקביל, הקים מפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי צוות חקירה שיבחן את כל האפשרויות למיצוי המערך הביטחוני באזור הר הבית על מנת למנוע אפשרות של הסלקת נשקים במתחם ולמנוע, ככל הניתן, אירועים חריגים באזור.



יש לציין כי הפיגוע בירושלים והערכות המצב שמתקיימות מאז, יצרו קרעים ראשונים בין השב"כ לבין המשטרה. זאת, לאחר שחצי ביקורת הופנו כלפי המשטרה, בכל הקשור למחדל של הימצאות אמצעי לחימה בשטח הר הבית, מה שמצביע על העובדה שכלי נשק אלו הוסלקו במתחם, מבלי שהמידע האמור עבר למשטרה, ולכן לא טופל על ידה לפני פתיחת ההר ביום שישי האחרון.



גורמים המעורבים בפרטים מציינים כי מדובר בסוגיה רגישה ביותר: "ברור שיש כאן סוג של בריחה מאחריות, והמשטרה סובלת מזה". גורמים במשטרה מציינים: "אנחנו לא נכנסים לתוך הנושא הזה, וכרגע מרבית הפרטים יוצאים מלשכת ראש הממשלה ומהשב"כ".