ועדת שר הבריאות למיגור והתמודדות עם האלימות במערכת הבריאות בישראל, נפתחה הבוקר (שני) במשרד הבריאות בירושלים בנוכחות נופר קררו אסלן, בתה של האחות טובה קררו ז״ל, שהוצתה למוות לפני כארבעה חודשים על ידי מטופל בסניף קופת חולים בחולון שבו עבדה. שר הבריאות יעקב ליצמן התייחס בפתח דבריו למקרה הרצח: "צריך להחזיר את הביטחון לצוות ולמטופלים, ויש הרבה אמצעים, כגון ענישה. האחות היא הדבר הכי קרוב לחולה. רופא רואה אותו פעם או פעמיים ביום ואילו אחות רואה אותו כל חצי שעה". עוד אמר השר כי "אחות שמסתובבת לא יושבת דקה אחת לעצמה". 



מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב פתח ואמר כי "הטריגר לוועדה הוא נושא הרצח, כולנו נחרדנו. אף אחד לא היה מעלה על דעתו. זו היתה בנאליה שאנחנו לא יכולים לשער. אני מודה שכאשר זה קרה נאמר לי שלא היה פה כשל מערכתי ו'ברחנו' לתחושה שמדובר במקרה קיצון. אבל בימים שאחרי ראינו שמקרה הרצח יצר לא רגיעה במערכת אלא תופעה שבה מטופלים אומרים לאחות 'זוכרת מה קרה לאותה אחות?' אנחנו רוצים שגם הפתרון לאלימות יבוא ממערכת הבריאות, בתור מקום שבו יש סולידריות ושוויון. הקו המנחה הוא איך שמים גבולות למקרים האלה".



ישיבת ועדת שר הבריאות למיגור האלימות במערכת הרפואית. צילום: משרד הבריאות
ישיבת ועדת שר הבריאות למיגור האלימות במערכת הרפואית. צילום: משרד הבריאות



בר סימן טוב התייחס בתוך כך לסוגיית המחלקה ההמטו-אונקולוגית בהדסה עין כרם ואמר כי "השר חווה בעצמו את ההתדרדרות של השיח הציבורי. בשבועות האחרונים ראינו עד כמה השיח הציבורי הוא אלים מאוד". יו"ר הוועדה, פרופ' שלמה מור יוסף, ציין  שיש "כ-3,000 מקרים מדווחים של אלימות השנה. 85% מהצוותים הרפואיים חוו אלימות כלשהי, ושליש מתוך קבוצה זו חוו אלימות פיזית". 



נופר קררו, בתה של טובה קררו ז"ל, סיפרה בין השאר כי "יום אחרי ההלוויה של אמי ישבתי עם חברותיה לעבודה ושאלתי 'איך היה היום בעבודה?', הופתעתי מהתשובות. לצד זה שהיו מטופלים שהביעו זעזוע, הן סיפרו שהיו לא מעט חולים שצעקו, אמרו 'חכו חכו אתן הבאות בתור. נשרוף אתכן כמו ששרפו את האחות'.



"האלימות במערכת הבריאות אינה משהו חדש, אבל הנושא כן קיבל תפנית בעקבות הרצח. בתור ילדה אני זוכרת את אמי מספרת על הבעת אלימות אבל אף אחד לא לקח את זה ברצינות, זה היה מקום העבודה שלה. את המוות המיותר של אמא שלי היה אפשר למנוע. את אמא שלי כבר לא יהיה אפשר להחזיר, אבל אפשר למנוע את המקרה הבא".