כחודש לאחר שועדת המשנה לבחינת ימי הלימודים במערכת החינוך בראשות ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) קיימה את ישיבתה הראשונה בנושא לוח חופשות התלמידים, הבוקר (שלישי) הוועדה הציגה את מסקנותיה. בין היתר, הוועדה הציעה להקדים את שנת הלימודים לא' באלול לשם יצירת רצף חינוכי ולסיימה בט"ו בתמוז (ובתיכונים 10 ימים קודם כנהוג כיום), לקצר את החופש הגדול לשישה שבועות, לבטל את חופשת ל"ג בעומר, איסרו חג של שבועות ושל סוכות. לקדם תוכנית של חמישה סופי שבוע ארוכים וליצור גשר בין יום הכיפורים לסוכות ובכך לפצות על חלק מהימים. בנוסף המליצה הוועדה להרחיב את בית הספר של החופש הגדול נוסף לשלושת השבועות של תחילת החופש הגדול גם לחופשת פסח וחנוכה.



ח"כ פורר שהגיש את מסקנות הוועדה לח"כ יעקב מרגי (ש"ס), יו"ר ועדת החינוך, הסביר כי הוועדה הוקמה בשל הפער המתרחב בין ימי החופשה במשק לבין ימי החופשה במערכת החינוך ואמר בתחילת הדיון כי "עשינו עבודה מקיפה ורצינית ואני מאמין שאפשר יהיה ליישם את המסקנות. חבל לי שחלק מארגוני המורים הוציאו תגובות בלי לשמוע את המסקנות, אני רואה בהם שותפים". עוד הוא אמר כי "המטרה שלנו הייתה לבחון בשלב הראשון בראש פתוח מבנה מיטבי וראוי לטובת התלמידים והמשק ובשלב השני לנסות להתאים את המצב הרצוי להסכמים והמגבלות הקיימות".



ח"כ עודד פורר מגיש את מסקנות הועדה לח"כ יעקב מרגי
ח"כ עודד פורר מגיש את מסקנות הועדה לח"כ יעקב מרגי



עוד עולה ממסקנות הוועדה כי העלויות הישירות המוערכות לתוכנית הן כ-900 מיליון שקלים, אך צפי ההחזר למשק ולהכנסות המדינה כתוצאה מביטול ימי חופשה הוא זהה. ח"כ מירב בן ארי (כולנו) הדגישה כי מדובר במסקנות בלבד ו"אישור מתווה כזה חייב להיות בכנסת ויוכל להיות רק במושב הבא באישור שר האוצר והחינוך".



הסתדרות המורים: "נצא למאבק שמדינת ישראל לא ראתה כמותו"


עוד לפני שהוועדה הציגה את מסקנותיה, מזכ״לית הסתדרות המורים, יפה בן-דויד, מסרה כי "הסתדרות המורים מנהלת משא ומתן מול משרדי החינוך והאוצר ולא מול ועדות הכנסת. האפשרות הישימה היחידה היא הרחבת בית הספר של החופש הגדול. כל מתווה אחר, אינו מקובל עלינו. כל ניסיון לאיים בחקיקה עוקפת במטרה ליישם מתווה אחר, ייענה בהשבתת כלל מערכת החינוך מהגנים עד התיכונים. אנחנו נצא למאבק שמדינת ישראל לא ראתה כמותו. מדובר בהצעה פופוליסטית שאינה ישימה כלל וכלל. שכל מטרתה גזירת קופון ערב היציאה לפגרה. רק מי שמנותק מהשטח יכול להציע הצעה שכזאת".



"האפשרות הישימה היחידה היא הרחבת ביה"ס של החופש הגדול". בן דויד. צילום: תומר אפלבאום
"האפשרות הישימה היחידה היא הרחבת ביה"ס של החופש הגדול". בן דויד. צילום: תומר אפלבאום



רן ארז, יו"ר ארגון המורים, התבטא לאחרונה בנושא ואמר כי "ארגון המורים לא ייתן יד לפגיעה בתנאי ההעסקה של המורים. הפתרון לבעיית החופשות שממנה סובלים הורים, הוא הגדלת ימי החופשה להורים – בעניין זה, ארגון המורים יהיה שותף למאבק לצד ההורים".



מיציגים, עמותה לארגון עובדים, נמסר כי "אנו ממליצים לוועדה להפחית את כמות ימי הלימודים השנתית במטרה לאפשר לעובדי ההוראה ימי הערכות הכשרה והשתלמות בתוך מסגרות הלימודים ולהפחית עומס מיותר על התלמידים. המענה לפערים בין ימי חופשת התלמידים לאלו של הוריהם לא נמצא במערכת החינוך הפורמלית. המענה נמצא במתן פתרונות תקציביים כמו הוספת ימי חופשה לעובדי המשק בישראל לצד הגברת פעילויות החינוך המשלים בחופשות החגים והקיץ כמו בית הספר של החופש הגדול, תקצוב מפעלי תנועות הנוער בחגים, מימון פעילות החברה למתנ"סים וכדומה".



"צר לי שארגוני המורים לא ראו את הוועדה כהזדמנות להביא את תפיסת עולמם"


גם במערכת הפוליטית לא נשארו אדישים למסקנות הוועדה וח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני), התייחסה לכך ואמרה כי "ועדת המשנה ניסתה לקיים דיאלוג שהממשלה, המורים וההורים יהיו שותפים לו, על מנת להגיע לפתרון מוסכם. צר לי שארגוני המורים לא ראו את הוועדה כהזדמנות להביא את תפיסת עולמם הפדגוגית - גם ביחס לחופשות. ההצעה לפתוח את שנת הלימודים ב א׳ אלול, במטרה ליצור רצף חינוכי ואיכותי אשר ישרת את מטרות הלימוד, היא ראויה ביותר".



חבר הכנסת מוטי יוגב (הבית היהודי), חבר ועדת המשנה לקיצור החופש הגדול, אמר כי "עיקרי ההמלצות מושתתות על קיצור החופש הגדול והתאמתו ללוח השנה העברי, לימוד באיסרו חג שבועות וסוכות ותוספת ימי בחירה ושכר למורים. פערי החופשות בין המשק למערכת החינוך גדולים והם מחייבים שינוי".



בתוך כך, ועדת החינוך התכנסה מוקדם יותר לבחינת קיצור מסלול הלימודים ל-11 שנים, אך דסי בארי, מנהלת אגף חינוך על יסודי במשרד החינוך, הדגישה כי מדובר בהצעה בלבד: "רשת אורט הגישה את ההצעה לשר החינוך והוא הביע עניין. בשלב זה לא יוצאים לפיילוט, זו רק הצעה שהוגשה והיא בהחלט מעניינת". ח"כ מרגי, יו"ר הוועדה אמר כי "ההצעה הקפיצה את כל המערכת והוועדה מבקשת ממשרד החינוך במידה וההצעה הזו תגיע לשלב בשלות או פיילוט להביא את זה לידי הוועדה".