לחץ חזק שהופעל על ידי סעודיה וירדן הביא להתערבות ארצות הברית במשבר הר הבית, כך לפי בכיר פלסטיני שצוטט בעיתון הלונדוני א-שרק אל אווסת הבוקר (חמישי). לפי הדיווח, ב-24 השעות האחרונות התרחשו מגעים מאחורי הקלעים בנושא, זאת לאחר שסעודיה ביקשה בתקיפות מהבית הלבן להפעיל לחץ על ישראל על מנת להביא לקץ הפרשה, כאשר במקביל, ירדן מנהלת מגעים על הממשלה בנושא.



"לפי המידע שבידינו המועד האחרון להסרת המגנומטרים, שנתנו האמריקאים לישראלים, הוא היום בערב", אמר הגורם, שהוסיף: "האמריקאים לחצו על ישראל והציגו פשרה, לפיה שערי הבידוק יוסרו בתמורה להמשך פעולות אבטחה אלטרנטיביות במקום".



הצבת המגנומטרים בכניסה להר הבית. ארה"ב דורשת מישראל להסירם. צילום: מרק ישראל סלם
הצבת המגנומטרים בכניסה להר הבית. ארה"ב דורשת מישראל להסירם. צילום: מרק ישראל סלם



עם זאת, הוא טען כי "צורת הבדיקה תיבחן, כאשר בדיקת תיקים וחפצים תאושר על ידי הנבדקים, אך במקרה שבו תיערך בדיקת פולשנית וחודרנית של המתפללים, תהיינה לכך השלכות".



בתוך כך, מחלקת הווקף פרסמה הודעה כי כל המסגדים בעיר יהיו סגורים ביום שישי, כשהמטרה היא לגרום לכך שפלסטינים רבים יגיעו לאזור על מנת להשתתף במהומות מול כוחות הביטחון הישראלים. עם זאת, גורמים אמריקנים מפעילים, על פי הדיווח, לחץ כבד, במשותף עם הירדנים, על ישראל על מנת שאלו יפתחו.



זירת הפיגוע במתחם הר הבית שהביא להצבת השערים. צילום: המשטרה
זירת הפיגוע במתחם הר הבית שהביא להצבת השערים. צילום: המשטרה



בתוך כך, במשטרה נערכים לעימותים בירושלים וביו"ש לאור ההכרזה של ארגון הפת"ח על יום זעם בעקבות הצבת המגנומטרים בכניסות להר הבית. "אנחנו ערוכים לכל תרחיש אפשרי ולא צריך להרחיב מעבר לזה", אומרים במשטרה. "כבר יותר משנה וחצי הכוחות בירושלים מתוגברים. בשבוע האחרון מאז הפיגוע נוספו כוחות לתגבור, כך שאין יכולת להוסיף יותר שוטרים. חיזקנו במקומות הרגישים. אנחנו פועלים בצורה מדויקת ובטוחה בעיר העתיקה ובמבואות. כל פעולה חריגה תטופל בהתאם ובתקיפות ללא פשרות".



כזכור, לפני כיממה ההר נסגר למבקרים יהודים בהוראת מפקד מחוז ירושלים, ניצב יורם הלוי. ההחלטה השנויה במחלוקת התקבלה בעקבות הפרת הכללים הנהוגים במקום על ידי קבוצת מבקרים יהודים במקום. כוח משטרה הוציא את הקבוצה מהמתחם. ממשטרת ישראל נמסר כי היא "פועלת במכלול של איזונים תוך שמירה על החוק וכללי המקום ולא תאפשר לאף גורם להפר את החוק בכל דרך".