במערכת הביטחון מתכוננים למהומות בסופ"ש: לאחר העימותים הקשים באזור הר הבית בימים האחרונים בין המשטרה וכוחות מג"ב למתפללים מוסלמים, על רקע הצבת מגנומטרים במקום, ובעקבות הודעת אנשי הווקף לפיה המסגדים יישארו סגורים ביום שישי, הודיע דובר צה"ל כי בתום הערכת מצב מטכ"לית, שהתקיימה הבוקר (חמישי), הוחלט כי חמישה גדודים ישמשו ככוח כוננות לקראת יום שישי.



בהודעה הרשמית ששחרר דו"צ נמסר גם כי ההחלטה על שחרורם של החיילים תתקבל לאחר הערכת מצב נוספת מחר. יש לציין שמדובר בסדר כוחות (סד"כ) שהינו מעבר לסד״כ הכוננות הצה״לי הרגיל.



בתוך כך, לאחר השר לביטחון פנים גלעד ארדן אמר היום, על רקע המתיחות הרבה, כי לדעתו "המשטרה זקוקה למגנומטרים בהר הבית". הוא הוסיף כי הוא מודע לשיחות המתקיימות בנושא בין גורמים בינלאומיים: "אני יודע שמתנהלים מגעים בין היתר על ידי גורמים שונים בעולם, ולכן לא אופתע מכל החלטה. אנחנו בינתיים ממתינים לשובו של ראש הממשלה כדי לקבל את ההחלטה".



מוסלמים מתפללים מחוץ להר הבית במחאה על הצבת המגנומטרים. צילום: מרק ישראל סלם
מוסלמים מתפללים מחוץ להר הבית במחאה על הצבת המגנומטרים. צילום: מרק ישראל סלם



בנוסף, יושב ראש הכנסת, יולי (יואל) אדלשטיין פנה הבוקר במכתב לחברי הכנסת בעקבות ניסיונות של חלק מהם לאחרונה לעלות להר הבית, והבהיר: ״העלייה להר הבית עדיין עדיין איננה מותרת״. ביום ראשון אמור היה להתחיל פיילוט של חמישה ימים שבו המשטרה היתה אמורה לאפשר לח"כים לעלות להר הבית ללא תקשורת, נאומים או צוותי וידיאו, אך בשל המצב הוחלט לבטלו.





בימים האחרונים במשטרה נערכים בימים האחרונים לעימותים בירושלים וביו"ש לאור ההכרזה של ארגון הפת"ח על יום זעם בעקבות הצבת המגנומטרים בכניסות להר הבית. "אנחנו ערוכים לכל תרחיש אפשרי ולא צריך להרחיב מעבר לזה", אמרו במשטרה, שם הוסיפו כי "כבר יותר משנה וחצי הכוחות בירושלים מתוגברים. בשבוע האחרון מאז הפיגוע נוספו כוחות לתגבור, כך שאין יכולת להוסיף יותר שוטרים. חיזקנו במקומות הרגישים. אנחנו פועלים בצורה מדויקת ובטוחה בעיר העתיקה ובמבואות. כל פעולה חריגה תטופל בהתאם ובתקיפות ללא פשרות".



כזכור, לפני כיממה ההר נסגר למבקרים יהודים בהוראת מפקד מחוז ירושלים, ניצב יורם הלוי. ההחלטה השנויה במחלוקת התקבלה בעקבות הפרת הכללים הנהוגים במקום על ידי קבוצת מבקרים יהודים במקום. כוח משטרה הוציא את הקבוצה מהמתחם. ממשטרת ישראל נמסר כי היא "פועלת במכלול של איזונים תוך שמירה על החוק וכללי המקום ולא תאפשר לאף גורם להפר את החוק בכל דרך".