הפרטים הקשים מאחורי הפיגוע החמור בחלמיש מתחילים להתבהר: עמר אלעבד, צעיר כבן 20 מכפר כובר הסמוך ליישוב, יצא מביתו עם סכין, קפץ מעל גדר הביטחון שמקיפה אותו, חדר לאחד הבתים - ודקר את בני המשפחה בזמן שסעדו את ארוחת השבת. בבית המשפחה שהו כעשרה אנשים כשזה פרץ אל המקום והחל לטבוח בבני המשפחה. כזכור, שלושה אנשים נרצחו - שני גברים כבני 60 ו-40 ואישה כבת 40, ואישה נוספת נפצעה באורח בינוני קשה. לפי עדויות, אחת הנשים במקום תפסה במהירות חמישה מילדי המשפחה והסתירה אותם באחד החדרים, שם התקשרה למשטרה.



בשלב מסוים שמע שכן ביישוב, ככל הנראה חייל בחופשה, את הקריאות, פרץ לזירה עם נשק - וירה במחבל. זמן קצר לפני הפיגוע פרסם סטטוס בעמוד הפייסבוק שלו בו כתב כי "אין חיים אחרי מה שרואים במסגד אל-אקצא ורצח הנשים והצעירים. אני יודע שלא אחזור, אני בדרך לגן עדן".



עומר אלעבד. צילום מסך: פייסבוק



כונן מד"א, אהוד אמיתון, אשר טיפל בפצועים סיפר: "מדובר באירוע קשה מאוד. כשנכנסנו לבית ראינו 4 פצועים שוכבים כשהם סובלים מפצעי דקירה. 3 מהפצועים היו מחוסרי הכרה, ללא דופק וללא נשימה. הענקנו להם טיפול רפואי שכלל חבישות ועצירת דימומים וביצענו בהם פעולות החייאה מתקדמות וממושכות תוך שימוש בתרופות. פצועה נוספת כבת 60 שהייתה בהכרה וסבלה מפצעי דקירה בפלג גופה העליון טופלה בשטח ופונתה בניידת טיפול נמרץ של מד"א תוך כדי המשך טיפול רפואי מציל חיים לבי"ח כשמצבה בינוני-קשה".



היום היה יום מתוח במשטרה ובצה"ל, עם מחאה פלסטינית עממית נרחבת בעקבות הסדרי הביטחון החדשים בהר הבית, במהלכן נהרגו שלושה צעירים בירושלים. במערכת הביטחון מציינים כי היה חשש מפיגוע שכזה. האבטחה סביב יישובים נוספים באיו"ש תוגברה. הלילה יתקיים דיון חירום במטכ"ל לגבי המשך הפעילות בשטחים - זאת גם על רקע הצהרתו של אבו מאזן הערב כי הוא מפסיק את שיתוף הפעולה עם ישראל בכל דרגה, דהיינו גם בענייני שיתוף פעולה ביטחוני.