אינתיפאדה 3.0 או אינתיפאדת אל-אקצא, כפי שהערבים מעדיפים לכנותה באופן ממותג יותר, אינה עוד מושג ארטילאי העוסק באיום העשוי להתממש מתישהו בעתיד. האינתיפאדה הזו נמצאת כאן כבר שנים, כחבית חומר נפץ שהפתיל הארוך שלה הודלק מזמן. אדי דלק מתדלקים אותה מעת לעת ורק זרזיפי מים שניתזים עליו פה ושם על ידי מדינת ישראל, מצליחים להאט את קצב התקדמות האש עד לפיצוץ. אבל ההתקדמות היא כמעט בלתי נמנעת. יותר מידיי גורמים אסלאמיים קיצוניים ותאבי מלחמת דת, מעורבים בה ומלבים את האש בדרכה, תוך שהם מרפדים אותה בססמאות הסתה, שקרים, כספים רבים המוזרמים למימון קמפיין ההסתה ופעילות תקשורתית שראוי ללמד אותה בפקולטות לתקשורת ברחבי העולם.



הגורם הראשון הוא הרשות הפלסטינית המעוניינת לקבל ריבונות מלאה על הר הבית לקראת ביסוסה של ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית. הפלסטינים בראשות אבו מאזן מסיתים כבר שנים תוך הפצת שקרים על כוונותיה של מדינת ישראל להשתלט על הר הבית ולשנות בו את הסטטוס קוו. הגורם השני הוא חמאס, שפועל בשטחים באופן אינטנסיבי להסתה ולהבערת השטח משני טעמים עיקריים. הראשון הוא כדי לצבור כוח ומעמד בקרב הציבור הפלסטיני ולהיתפס כמושיע העם לקראת מהפיכה שלטונית שהוא היה רוצה לראות גם בגדה המערבית, השני הוא להוביל את המאבק המוסלמי על הריבונות בהר הבית כדי לקבל בעתיד שליטה על המתחם.



הגורם השלישי הוא הווקף הירדני ומאחוריו בעצם ירדן. לירדן אין צורך אמיתי או דרישה לריבונות על המתחם, אולם שאיפתה לשמר את כוחה ומעמדה הבינלאומי בעולם המוסלמי כמגינת המקומות הקדושים, כל אלו מביאים גם את המלך להפריח מעת לעת הצהרות נגד כוונותיה לכאורה של מדינת ישראל במתחם.



כוחות מג"ב בעימותים בירושלים. צילום: דוברות המשטרה
כוחות מג"ב בעימותים בירושלים. צילום: דוברות המשטרה



הפלג הצפוני ממשיך להסית, חברי הכנסת הערבים מסיתים ומיתממים



הגורם הרביעי הוא התנועה האסלאמית בישראל בהובלת הפלג הצפוני, שכבר הוצא אל מחוץ לחוק אך ממשיך להתקיים בכיסוי אחר בהנהגת השיח' ראאד צלאח. הפלג הזה מוביל כבר שנים את ההסתה נגד כוונות ההשתלטות של מדינת ישראל על המתחם, תחת הססמה "להציל את אל-אקצא". הפלג מממן בכספים טורקיים וקטארים את פעילות ההסתה ואת הקריאה לערביי ישראל לבוא ולהילחם נגד הכובש הציוני המאיים לכבוש את ההר.



הגורם החמישי הוא חברי הכנסת הערבים המובילים בקריאותיהם הקיצוניות את ערביי ישראל, לבוא ולהילחם על הגנת המתחם. בחוצפתם הרבה ולאחר שהסיתו ללא הפסק, הם מציינים כי "הזהירו" כל הזמן מפני התפרצות שכזו, כפי שעשה ח"כ אוסאמה סעדי רק אתמול.



ישנם עוד מספר ארגונים הפועלים על ההר ומחוצה לו אולם העיקרון הוא זהה. כל הגורמים המוסלמים הקיצוניים מובילים קו ברור הנלחם בישראל לאורך שנים ושחזונו העיקרי הוא שחרור מוחלט של הר הבית משליטה ישראלית והעברתו לריבונות ערבית מוסלמית מלאה. ברור כי מצב זה לא עתיד להתרחש בעתיד הנראה לעין אולם גם אם היה מתרחש תאורטית, הרי שאז תחל מלחמת עולם מוסלמית כוללת על השליטה בהר בין סונים לשיעים, בין פלסטינים לישראלים, בין ירדנים לפלסטינים ובין כל מי שרואה את עצמו מוביל את חזון הקמת החליפות האסלמית במזרח התיכון על חורבות ישראל ושאר מדינות האזור.




מוביל את ההסתה נגד ישראל. השייח' ראאד צלאח, צילום: מרק ישראל סלם
מוביל את ההסתה נגד ישראל. השייח' ראאד צלאח, צילום: מרק ישראל סלם



תירוץ לתבערה



הנה כי כן ברור לחלוטין כי הצבת המגנטומטרים אינם העניין לחלוטין. זהו רק תירוץ לתחילתה של אינתיפאדה נוספת היושבת ומחכה להתרחשותה כבר שנים. העולם שכח או כלל אינו יודע כי שלושה ערבים ישראלים מוסלמים רצחו על הר הבית שני שוטרים ישראלים שעמדו בכניסה במטרה לאבטח את המתחם. איש אינו מבין כי חיזוק אבטחת המתחם נובעת מאותו פיגוע רצחני ומהחשש לפיגועים נוספים במקום הקדוש והרגיש כל כך. לכולם, כולל למוסלמים, ברור כי אבטחת המתחם ומניעת פיגועים בו הוא אינטרס עולמי ומוסלמי בראש ובראשונה. האמת היא שלכל הגורמים המובילים את המאבק על הר הבית, גם ברור שמדינת ישראל לא באמת התכוונה ובוודאי שלא שינתה את הסטטוס קוו על ההר. ההר אותו הר, המסגדים במקומם, מוסלמים עדיין מורשים לעלות ולהתפלל בהר באופן חופשי ודבר לא השתנה מלבד הצורך לחזק את האבטחה ולמנוע ממטורפים חמושים להמשיך ולבצע פיגועים רצחניים בתוך המתחם הרגיש.



בעניין הזה למדינת ישראל אסור לוותר. וויתור לא ייגמר בהימנעות מהצבת מגנטומטרים בכניסות. וויתור יביא לדרישה להסיר את כל המצלמות כדי לא לפגוע בפרטיות המתפללים. ואז מה? דרישה להימנעות מהצבת שוטרים בכניסות להר הבית? דרישה להרחקת השוטרים מהמתחם ולהפסקת הבידוק לחלוטין? דרישה ליציאת כוחות הביטחון הישראלים מירושליים והשארת הדאגה לביטחון העיר בידי הווקף והמודיעין הפלסטיני? נסיגה לים התיכון ופינוי המדינה למען קדושת החליפות האיסלאמית?



לחמא"ס, לרשות הפלסטינית, לתנועה האיסלמית, לחברי הכנסת הערבים ולכל שאר הגורמים הקיצוניים הפועלים על ההר, אין כל כוונה להפסיק את מאבקם. אלא רק לאחר שכל הר הבית ישוחרר לחלוטין מכיבוש ישראלי ויהיה נתון לחלוטין לשליטה מוסלמית.



נשכחה הסיבה להצבת המגנומטרים? צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
נשכחה הסיבה להצבת המגנומטרים? צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



אסור למצמץ



באופן טבעי במצבים מסוג זה, פיגוע גורר פיגוע, ההסתה המתמשכת מעודדת צעירים מוסתים ומתוסכלים לצאת ולבצע פיגועים לא מתוכננים כדוגמת הפיגוע הרצחני אמש בחלמיש. ובסופו של דבר האצבע המאשימה מופנית לעבר ישראל. משהו לקוי בהסברה התקשורתית שלנו ובעצם העובדה שאנו נתפסים ככובש בלתי לגיטימי לכאורה של קודשי המוסלמים. לצערנו פיגועים בודדים ימשיכו להתרחש כאן, הקיצוניים המוסלמים ימשיכו למכור את מרכולתם המסיתה לכל דורש ולעודד מלחמה כוללת נגד ישראל. המאבק הזה הוא עוד ארוך וממושך אולם אסור לישראל למצמץ בו אף לרגע.




על ישראל לעשות מה שנכון לה מבחינה ביטחונית. כולל אבטחה הרמטית של הר הבית בכל אמצעי שיידרש, כולל הפגנת משילות ושליטה בכל מקום במדינת ישראל, כולל לחימה נחושה וקשוחה בעבירות של הסתה שכיום אינן מטופלות כראוי. וכל זאת ללא התלהמות ועם הימנעות ככל הניתן מפגיעה באזרחים חפים מפשע.



אם נהיה מספיק עקשנים, נחושים ואמיצים במאבק הזה, נוכל גם לנצח בו. אגב, גם לא להפסיד בו, תהיה תוצאה ראויה.


 


הכותב הוא סגן ראש אגף לשעבר בשב"כ ומומחה למודיעין וטרור