בכנס איגוד השמאים והמוסכים שנערך בשבוע שעבר נשמעו אמירות אופטימיות בנוגע לעתידו של הענף, בין השאר בזכות התחייבויות שהשמיעו גורמים פוליטיים שונים. הסוגיה העיקרית שעמדה על הפרק נוגעת להסדר שבו מחייבים לקוחות לבחור שמאים או מוסכים מתוך רשימה שהכתיבו מראש חברות הביטוח.



בניסיון להילחם בכך, הגיש יו”ר איגוד המוסכים רונן לוי עתירה נגד נבחרת המוסכים, שהובילה כלל ביטוח. המוסכים, כך עולה, חוששים מהפעלת לחצים שימנעו עבודה מקצועית ויקשו על הציבור לקבל את המגיע לו.



יו”ר איגוד המוסכים סבור כי למרות התלונות בנושא זה לאורך השנים, המצב רק מחמיר: “ממצב של 200־300 מוסכים לכל חברת ביטוח, חברת כלל צמצמה את המספר הזה ל־40 בלבד, והמפקחת על הביטוח הסכימה לכך. השמאים חייבים להיות משוחררים מלחצים. אנחנו מתנגדים שחברות הביטוח יהיו מעורבות”.



שר התחבורה ישראל כץ הודיע כי “ההתנגדות לחוק שירותי רכב היא החזקה ביותר שחוויתי עד כה, אפילו בהשוואה להתנגדויות ברפורמה בנמלים והשמיים הפתוחים. לא נעבור לסדר היום אם חברת ביטוח תנסה לפגוע בתחרות”.



יו”ר הקואליציה, ח”כ דוד ביטן, הדגיש כי “חברות הביטוח השתלטו על כל ענף המוסכים והשמאות. שמעתי על תרגילים שנעשים כמו הקמת ‘נבחרת המוסכים’.


אנו נדאג לטפל בזה, ולא יהיו רשימות שמאים”.



גם יו”ר ועדת הכלכלה, ח”כ איתן כבל, הסביר כי “לא יהיו מוסכי הסדר ורשימות שמאים. אנו נסיים את החקיקה לאחר פגרת הקיץ. השמאי נמצא בין הפטיש לסדן - בין חברת הביטוח שרוצה להוזיל את עלות התיקון ובין המוסך שרוצה להעלות את המחיר, והשמאי רוצה את העמלה שלו”. עוד הוסיף כבל כי “שוק הרכב מגלגל 100 מיליארד שקל בשנה, וברור שיהיה מלא באינטרסים ולחצים. המזל של חברות הביטוח הוא שישנם הבנקים שמעסיקים אותנו מאוד, אחרת היינו מתעסקים בחברות הביטוח הרבה יותר”.



מאיר שביט, לשעבר מנכ”ל איגוד חברות הביטוח, התייחס אף הוא ל”נבחרת המוסכים” של כלל ביטוח, וטען כי “השיטה האקראית לבחירת שמאי היא אסון. נבחרת המוסכים זו התחכמות שהגיעה בחסות הפיקוח על הביטוח. את ‘שמן הטוב’ חברות הביטוח הרוויחו ביושר”.