המשבר הנוכחי עם ירדן, סביב התקרית במגורי השגרירות בעמאן במסגרתו נהרגו שני אזרחים ירדנים ומאבטח ישראלי נפצע, ובעקבות סירובה של ירושלים לאפשר למשטרה הירדנית לחקור את המאבטח, הוא לא הפעם הראשונה שישראל מסתבכת עם אחת משכנותיה במזרח התיכון. לרוב מדובר על משברים שפורצים על רקע הסכסוך הישראלי-הפלסטיני. אלה הם חמשת המשברים החמורים ביותר בין ישראל לבין שכנותיה. 

טבח הנערות בנהריים
ב-13 במרץ 1997, חייל ירדני בשם אחמד דקאמסה רצח שבע תלמידות בית ספר מבית שמש שהיו בטיול באי השלום ליד נהריים - הסמל להסכם השלום בין ישראל לירדן, ושנמצא בריבונות ירדנית אבל מאפשר גישה לישראלים.  המלך חוסיין התנצל על הפיגוע ואף הגיע לבתיהן של משפחות הקורבנות כדי להביע את תנחומיו באופן אישי.

המלך חוסיין מבקר משפחה של נערה שנרצחה בנהריים. צילום: אבי אוחיון, לע"מ
המלך חוסיין מבקר משפחה של נערה שנרצחה בנהריים. צילום: אבי אוחיון, לע"מ

הרוצח דקאמסה נחשב לגיבור בארצו. בשנת 2013 110 מתוך 120 חברי הפרלמנט בעמאן תמכו בעצומה לשחררו מבית הסוהר. במרץ השנה
יצא דקאמסה לחופשי והתקבל בתרועות בכפרו.
ניסיון ההתנקשות בחאלד משעל
ב-25 בספטמבר 1997, חצי שנה אחרי הרצח בנהריים, ניסתה ישראל להתנקש בראש הלשכה המדינית של חמאס לשעבר, חאלד משעל עמאן. על פי הדיווחים, סוכני מוסד, מצוידים בדרכונים קנדיים ריססו רעל לאוזנו של משעל. למורות זאת הוא לא מת ושניים מהסוכנים נעצרו ע"י שירותי הביטחון בירדן. היתר הצליח לברוח לישראל. 
התקרית גרמה למשבר דיפלומטי עם הממלכה ההאשמית, רק שלוש שנים לאחר חתימת הסכם השלום. ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם המלך חוסיין, שדרש, בתמורה לשחרור הישראלים, תמסור ישראל לירדן את הנוגדן לרעל ותשחרר אסירים, ביניהם המנהיג הרוחני של חמאס, שיח' אחמד יאסין. 

ניסיון שגרם למשבר חמור בין ישראל לירדן. חאלד משעל. צילום: רויטרס
ניסיון שגרם למשבר חמור בין ישראל לירדן. חאלד משעל. צילום: רויטרס

 
ההתנקשות במחמוד אל מבחוח
ב-19 בינואר 2010, מחמוד אל מבחוח, אחד ממייסדי גדודי עז א-דין אל קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, נהרג בחד המלון שלו בדובאי. המשטרה המקומית פרסמה צילומים של 26 חשודים. על פי הדיווחים, לפחות שישה מהם זוהו כאזרחים בריטים וחמישה אחרים עם דרכונים אירופים אחרים. 
מותו של מבחוח איים ליצור משבר דיפלומטי, לא רק עם המדינות שלהן היו שייכים הדרכונים, אלא גם ציננו את היחסים עם דובאי ועם איחוד האמירויות, שלפני כן התחממו באופן לא רשמי. 

אחד החשודים בחיסול מבחוח. צילום AFP
אחד החשודים בחיסול מבחוח. צילום AFP
תקרית המרמרה
ב-31 במאי 2010, כוחות שייטת 13 פשטו על המרמרה, אנייה הטורקית, שכשעליה מאות נוסעים, רבים מהם טורקיים, עשתה דרכה לרצועת עזה בניסיון לשבור את המצור שהטילה ישראל על האזור. במהלך ההשתלטות על הספינה, החלו הנוסעים לתקוף את החיילים. במהלך העימותים נהרגו תשעה מהנוסעים, שמונה מהם אזרחים טורקיים. פצוע נוסף מת מפצעיו שלוש שנים לאחר מכן. 
בעקבות הטורקית פרץ משבר מדיני חריף בין ירושלים לאנקרה, שהחזירה את שגרירה בישראל וגינתה את ישראל על "הטבח". ב-2013 החלו המשבר להגיע לסיומו, כשראש הממשלה נתניהו התנצל בפני נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, ובשנה שעברה סיכמו שתי המדינות על חידוש היחסים הדיפלומטיים ביניהן, לא לפני שישראל שילמה פיצויים בסך 20 מיליון דולר כחלק מההסכם. 

השתלטות חיילי שייטת 13 על המרמרה. צילום: רויטרס
השתלטות חיילי שייטת 13 על המרמרה. צילום: רויטרס
המתקפה על שגרירות ישראל במצרים
ב-9 בספטמבר 2011 פרצו אלפי מפגינים מצרים על שגרירות ישראל בקהיר, שברו את הקיר ונכנסו לבניין. האירוע האלים התרחש בשיאו של האביב הערבי. שישה אנשי צוות השגרירות חולצו על ידי כוחות קומנדו מצריים והוצאו מישראל. ב-2012 הרשיע בית המשפט במצרים 76 אנשים על חלקם בתקרית. 

שגרירות ישראל בקהיר שעות לאחר המתקפה. צילום: AFP
שגרירות ישראל בקהיר שעות לאחר המתקפה. צילום: AFP