ביקורת ראשונה על החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני מהלילה (שלישי) להסיר את המגנומטרים בכניסה להר הבית. שרת התרבות והספורט, מירי רגב מהליכוד, תוקפת את שר הקבינט וכמנה את החלטתם "מצערת". לדברי השרה, "לא צריך להיות מומחה בביטחון כדי להבין שלמגנומטר יש אפקט הרתעתי וביטחוני". 



רגב תמכה מלכתחילה בהצבת גלאי המתכות בכניסות לאתר הקדוש, ואף אמרה שהטענות לפיהן יש קשר בין הצבתם לבין פיגועים אינן נכונות. "ההסברים הנשמעים על ידי גורמים שונים, לרבות גורמים ביטחוניים, כאילו יש קשר למגנומטר הם מופרכים", אמרה כשביקרה ביישוב נווה צוף לאחר הפיגוע בו נרצח שלושת בני משפחת סלומון בערב שבת. "הטרור המוסלמי לא צריך הסברים ותירוצים. הוא נלחם בציונות מראשית קיומה. המגנומטר לא צריך לזוז מילימטר ממקומו".



כאמור, בעקבות החלטת הקבינט להסיר את גלאי המתכות, החלה הבוקר מלאכת פירוקם ובמקומם יבואו בידוק ביטחוני קפדני ידני, מעבר דרך שרוולי האבטחה והמצלמות שהותקנו בסמוך לכניסה להר הבית. בנוסף, המשטרה תתגבר את כוחותיה במקום. 

 
השר גלנט. "הצבת המגנומטרים הייתה שגויה". צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
השר גלנט. "הצבת המגנומטרים הייתה שגויה". צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

 
הקבינט החליט עוד כי בחצי השנה הקרובה תיושם תוכנית להצבת מערכת בידוק חכמה המורכבת ממצלמות. עלותה של התוכנית היא 100 מיליון שקלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתום הישיבה: "אני מודה לנשיא טראמפ שהנחה את יועצו ג'ארד קושנר ושלח את שליחו ג'ייסון גרינבלט לאזור, לסייע במאמצינו להביא את צוות השגרירות הישראלית הביתה במהירות. אני מודה גם למלך עבדאללה על שיתוף הפעולה ההדוק שלנו".

השר גלנט: הצבת גלאי המתכות הייתה שגויה מלכתחילה 

לעומת השרה רגב, שביקרה בחריפות את הורדת גלאי המתכות באתר הקדוש, שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, שהינו גם חבר בקבינט הביטחוני, אמר הבוקר בגל"צ כי הצבתם הייתה שגויה. לדבריו, "ברור שמבחינת ספיגה לא ניתן להעביר עשרות אלפי אנשים שלא מוכנים לשתף פעולה דרך מגנומטרים, זה היה ברור מלכתחילה. נעשו שגיאות. מה שחשוב הוא שאנחנו נושאים באחריות קולקטיבית".

"מהרגע שהם עמדו ושימשו ככלי בידי האויבים שלנו, ביניהם החמאס והתנועה האסלאמית, ואף הפת"ח שטען את השטח באנרגיה שלילית - המחסום הזה משחק נגדנו", הסביר גלנט, שה. גם אם אנו צודקים מאוד, פה צריך להיות חכמים, ובהקשר הזה אסור לשים כלי שמשרת את הצד השני, וכתוצאה מכך טוען את השטח. זה לא טוב. מצאו פתרונות אחרים".

מלבד זאת, הוא דחה את הדיווחים על כך שהמשבר בשגרירות הישראלית בירדן נבע מוויכוח על תשלום, בין הדוקר למאבטח הישראלי: "כולם מבינים שמאבטח ישראלי לא יתווכח על דברים כאלה. מדובר בניסיון פיגוע. מה שחשוב זה ששיקמנו את היחסים עם ירדן". 

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) אמרה כי "הצבת המגנומטרים הייתה החלטה סבירה לשעתה. בדיעבד התגלתה כשגיאה. חבל שהיא לא תוקנה מיד כשנזקה התברר, אבל מוטב מאוחר מאשר בכלל לא". חברה לסיעה, ח"כ עמר בר לב אמר כי "נראה כי למשטרת ישראל והקבינט נמצא הסולם באמצעותו הצליחו לרדת מהעץ עליו טיפסו. נשאלת השאלה מה נעשה השבוע שלא ניתן היה להיעשות מיד לאחר הפיגוע? כפי שטענתי מהיום הראשון, אסור היה להיגרר אחר המחבלים ולהפוך העימות הישראלי פלסטיני למאבק בינינו לבין העולם המוסלמי. גם במקרה זה, אופן קבלת ההחלטות המוטעה של רה"מ והקבינט נבע משיקולים פוליטיים צרים, במקום מקבלת החלטות אמיצות בראייה אסטרטגית ודאגה לביטחון ישראל".