הכי מדהים זה שבלשכת ראש הממשלה עוד אירגנו אתמול בלילה "תמונת נצחון" לפארסת המגנומטרים. "ראש הממשלה משוחח עם השגרירה בירדן עינת שלאין", היה הכיתוב לתמונתו של המנהיג הזחוח אוחז את שפופרת הטלפון. אכן, זו מנהיגות. האיש משוחח בטלפון! את העדכון לפיו המגנומטרים המפורסמים, סמלי הריבונות היהודית הנצחית על הר הבית או כל הר אחר, יקופלו אחר כבוד ויושלכו לפח האשפה של הזחיחות, לא פרסמו באותה הודעה מטעם הלשכה. העדיפו שהבושה תפורסם אחרי שהעיתונים נסגרים (כאילו אין אינטרנט). גם את העובדה שאפילו המצלמות "החכמות" יילכו בדרך כל בשר ויורדו מתרניהן, לא הזכירו. ככה זה כשהמצלמות יותר חכמות מאלה שהחליטו להתקין אותן.

זו הייתה תבוסתם של השחצנות, ההתנשאות, הזחיחות ושכרון הכוח. הנחנו לפלסטינים ולעולם האיסלמי לגרור אותנו לסמטאות מהן אין מוצא סביר. הסכמנו להיכנס למלחמת סמלים מטופשת, האופיינית לאויבינו, במקום להתרכז בעיקר. שכחנו שיש מגבלות לכוח. שצריך לפעול בחוכמה, ברגישות, תוך הכרת המפה והבנת המגבלות. הכל מתחיל ונגמר באותה הכרזה של אותו מנהיג על כבש המטוס במוצאי שבת הקודמת, עם צאתו, חמוש ברעייתו, למסע אירופי כלשהו. "הנחיתי להציב מגנומטרים", הוא הכריז. למה? מי ביקש ממך להודיע? ממתי עניין של מגנומטרים הוא הנחיה של ראש ממשלה?

הסרת המגנומטרים בעיר העתיקה. צילום: רויטרס
הסרת המגנומטרים בעיר העתיקה. צילום: רויטרס
עצם העובדה שנתניהו הפך את "ההנחיה" לאירוע מנהיגותי, כפי שהוא אוהב לעשות, העלתה את המגנומטרים לגובה אליו עלו. מרגע שזו הנחיה שלטונית ישירה, זו מטרת דמות של כל מוסלמי באשר הוא. מנהיג זחוח פחות, מכור פחות לפוזת המנהיגות החלולה שלו, היה אומר למפכ"ל, שיגיד לניצב יורם הלוי, לפתור את בעיית הבטיחות על הר הבית. נקודה. אם המשטרה הייתה מציבה מגנומטרים בלי אותה "הנחיה" פומפוזית, יכול להיות שזה היה עובר בשקט. אם זה לא היה עובר בשקט, אז המשטרה הייתה יכולה לחזור בה ולמצוא פתרון מבצעי אחר, ושום דבר לא היה קורה. זה לא היה הופך לסיפור קבינטי, לוויכוח על ריבונות, על מנהיגות, על היסטוריה ואלוהים נגד אללה.

עכשיו חזרנו לנקודת ההתחלה, רק במצב הרבה יותר גרוע, כשהביצה הסרוחה מרוחה לנו על הפרצוף וכל הסביבה עולזת לנוכח מה שהוכח כמילים ריקות וחלולות וריבונות נבובה. אני מקווה שציפי חוטובלי ומירי רגב מרוצות. על השמלה הבאה של הגברת רגב ירקמו גם מגנומטר. ככה זה כשמילים תופסות את מקום המעשים וכשהצהרות נבובות הופכות לחזות הכל.

בפעם הבאה יהיה מגנומטר? רגב והשמלה בקאן
בפעם הבאה יהיה מגנומטר? רגב והשמלה בקאן
נתניהו לא לומד לקח. כך בדיוק הוא החליט "להוריד" את חאלד משעל על אדמת ירדן. כך בדיוק הוא החליט לפתוח את מנהרת הכותל. כך בדיוק הוא לא הקדיש תשומת לב למשט המרמרה, למרות שהוזהר, ולא קיים לקראתו שום דיון או היערכות, ולא שעה להפצרות לא לצאת לחו"ל בטרם הגעת המרמרה. גם אחרי שפתח את מנהרת הכותל, אגב, הוא יצא לחו"ל. וכך בדיוק הוא הכין את הקבינט לאיום המנהרות. זוהי דרכו של נתניהו, זו גם דרכו של הימין. התרברבות, במקום מעשים שקטים בשטח. 
אין לי ספק שאם נתניהו היה ניצב שם ב-1948 במקום דוד בן-גוריון, הוא לא היה מכריז על הקמת המדינה. הצעת החלוקה של האו"ם, הוא היה מצהיר בפומפוזיות, היא פגיעה בריבונות של העם היהודי על מולדתו, זו הצעה מעליבה, אלה גבולות שאינם בני הגנה, אנו דורשים הצעה טובה יותר. הוא היה מדבר, ציפי חוטובלי וחבריה היו מוחאים כפיים, והמדינה לא הייתה קמה.