מתיחות שיא בירושלים: אף על פי שכל אמצעי האבטחה שהוכנסו להר הבית אחרי הפיגוע לפני שבועיים הוסרו, נראה שהמשבר עוד רחוק מסיומו. לאחר עוד לילה לא שקט בירושלים, שבמהלכו נעצרו מספר מתפללים לאחר שהתבצרו בהר הבית, במערכת הביטחון נמצאים הבוקר (שישי) בכוננות שיא לקראת גל נוסף של מהומות בין שוטרים למוסלמים במתחם הקדוש, כאשר במסגרת זו יתגברו את הכוחות באזור שלוש פלוגות מג"ב.


 

בסיום הערכת מצב שקיים מפקד מחוז ירושלים במשטרה, ניצב יורם הלוי, הוחלט במשטרה על היערכות מבצעית מוגברת ועל הגבלת גיל הכניסה להר הבית, אליו יורשו להיכנס גברים מעל גיל 50 בלבד, עוד הוחלט כי גיל התפילה לנשים לא יוגבל. כמו כן הוחלט על סגירת אגן העיר העתיקה לתנועת מכוניות. 

העלאת הכוננות מגיעה לאחר שבמהלך הלילה הבחינו כוחות המשטרה המוצבים על ההר כי עשרות צעירים התבצרו במסגד אל אקצא, ולא נשמעו להוראות השוטרים לעזוב את שטח ההר כמקובל בסיום התפילה. על מנת למנוע הסלמה, וכחלק מהיערכות המשטרה לתפילות יום השישי, נכנסו כוחות הביטחון אל המסגד, בו התבצרו הצעירים, ופעלו להוצאתם. מספר צעירים שהפרו את הסדר והתעמתו עם השוטרים נעצרו והועברו לחקירה.

בתחילה, כאמור, ניסתה המשטרה לקרוא למתבצרים לצאת החוצה, באמצעות הוואקף, אך היא נענתה בשלילה. לאחר ניסיונות נוספים, במהלכם כרזו גם כוחות המשטרה לצעירים להישמע להוראותיהם ולצאת מהמסגד, החליטו הצעירים לנעול את דלתות המסגד וסרבו לצאת, מה שהביא בסופו של דבר, כאמור, למעצרם של חלקם.

המתפללים המוסלמים עם דגלי פלסטין במהלך המהומות אתמול. צילום: הרשתות הערביות
המתפללים המוסלמים עם דגלי פלסטין במהלך המהומות אתמול. צילום: הרשתות הערביות


מהמשטרה נמסר לאחר המעצרים כי היא "תמשיך לפעול למען שמירה על הסדר הציבורי והסטטוס קוו בהר הבית, ותנהג ביד קשה כנגד כל מי שמנסה להתסיס ולהפר את הסדר הציבורי ואת שלום הציבור".

מוקדם יותר אתמול נכנסו אלפי פלסטינים, בפעם הראשונה מאז הפיגוע, לרחבת הר הבית ולאזור מסגד אל־אקצא, והתעמתו עם כוחות הביטחון, כשלפחות 50 מהם נפגעו כתוצאה מכך. 

"העול מוטל על כתפי השוטרים הנמצאים חשופים ממש בשדה קרב", אמרו אתמול גורמים במשטרה, "מקבלים החלטות בחטף, וככה זה נראה. המהומות לא יירגעו כל כך מהר, זו רק ההתחלה".

דרשן אל־אקצא, השייח’ עכרמה סברי, אמר כי “כוחות הכיבוש התפרצו למסגד אל־אקצא ותקפו את המתפללים לאחר תפילת אחר הצוהריים משום שישראל רוצה לפצות על תבוסתה”. ואילו שייח’ עומר אל־כסואני, מנהל מסגד אל־אקצא, הודיע כי תתקיים ישיבה של אנשי הווקף, לצורך “הערכת המצב”.

כוחות מג"ב בעימותים בירושלים. שלוש פלוגות יתגברו אותם. צילום: דוברות המשטרה
כוחות מג"ב בעימותים בירושלים. שלוש פלוגות יתגברו אותם. צילום: דוברות המשטרה


כניסת המתפללים, שעל פי הערכות הפלסטינים מספרם הגיע לעשרות אלפים, התאפשרה לאחר אישור מצד הווקף והרשות הפלסטינית לכך שכל הצעדים שישראל נקטה במקום בעקבות הפיגוע בוטלו.

הפלסטינים הניפו את דגל פלסטין באזור המסגד לאות ניצחון וקראו “אללה אכבר”. מחוץ להר החלו התפרעויות, וכוחות הביטחון השתמשו באמצעים לפיזור ההפגנות. רשת אל־ג’זירה שליוותה את כניסתם מחדש של המתפללים בשידור חי, דיווחה על “עשרות נפגעים בעימותים”. עוד דווח כי בשל יידויי אבנים של הפלסטינים ניזוקו אבני הכותל המערבי.