מחקר חדש שיצא לאחרונה מוציא מהכלים אנשי דת, לאחר שנמצא בו כי הם מתעלמים לחלוטין מההיגיון הבריא, והולכים על פי הרגש, גם אם הוא מוליך אותם שולל. על פי המחקר, אנשים דתיים דבקים באמונות מסוימות גם כאשר הם נתקלים בראיות שסותרות אותן, כיוון שאמונות אלו קשורות קשר הדוק למצפן המוסרי שלהם, אותו כינו החוקרים גם כתהודה רגשית.  האתאיסטים, לעומת זאת, מתקשים לראות דבר חיובי בדת, כיוון שהמוח שלהם נשלט בידי חשיבה אנליטית.
ממצאים אלו מתבססים על שני מחקרים, שנערכו בידי חוקרים מאוניברסיטת קייס ווסטרן ריזרב, אוהיו, ובהם השתתפו כ-900 איש, דתיים (נוצרים, הינדים, בודהיסטים, יהודים, מוסלמים ו-19 דתות אחרות) ואתאיסטים. במחקרים אלו, שפורסמו ב-Journal of Religion and Health, נבדקו מאפייני האישיות אשר מובילים לדוגמטיות, בקרב דתיים ולא דתיים. החוקרים מצאו כי בקרב שתי הקבוצות, נמצא קשר ישיר בין חשיבה ביקורתית רבה יותר לבין רמות נמוכות של דוגמטיות. עם זאת, אלו נבדלו, בשתי הקבוצות, באופן שבו שיקולים מוסריים השפיעו על החשיבה שלהם. 
דתיים פועלים לפי הרגש, אתאיסטים לפי שיקול הגיוני קר. אינגאימג
דתיים פועלים לפי הרגש, אתאיסטים לפי שיקול הגיוני קר. אינגאימג

 

"תהודה רגשית עוזרת לאנשים דתיים להיות בטוחים יותר- ככל שהם רואים יותר תקינות מוסרית במשהו, כך הדבר מאשש יותר את דרך החשיבה שלהם", אמר אנתוני ג'ק, פרופסור לפילוסופיה ומנהל המחקר. "לעומת זאת, שיקולים מוסריים גורמים לאנשים לא דתיים להרגיש פחות בטוחים בדעותיהם". ג'ארד פרידמן, חוקר נוסף במחקר, הוסיף על כך ש"זה מצביע על כך שאנשים דתיים עלולים לדבוק באמונות מסוימות, בייחוד אלו שנראות סותרות חשיבה אנליטית, כיוון שהאמונות האלו מהדהדות עם הרגשות שלהם".

אומנם לרוב מוסר ואמפתיה נחשבים כחיוביים, אך דברי החוקרים, כאשר אלו נלקחים לקיצוניות הם מהווים סכנה ממשית. "טרוריסטים מאמינים שמה שהם עושים הוא דבר מאוד מוסרי. הם מאמינים שהם מתקנים את העוולות ומגנים על דבר מה מקודש", אמר ג'ק. יחד עם זאת, החוקרים ציינו כי גם אתאיסטים יכולים להגיע לידי קיצוניות, ולמרות חשיבתם האנליטית, לא מסוגלים לראות דבר טוב בדת,  ויכולים לראות רק שזה סותר את החשיבה הביקורתית שלהם. 
 
לדברי החוקרים, ממצאים אלו תומכים בממצאי מחקר קודם שערכו, בו נמצא כי המוח פועל בשני נתיבים - רגשי ואנליטי. לטענתם, המוח הדתי נשלט בידי אמפתיה, בעוד המוח האתאיסטי נשלט בידי חשיבה אנליטית. לדעתם החוקרים, אומנם המחקר שלהם עסק באמונה והעדרה, הוא יכול גם לעזור מחקר להסביר את נקודות מבט הקיצוניות גם פוליטיקה, צמחונות ועוד, שהופכות שכיחות יותר ויותר בחברה שלנו.