בתי בת ה־28 סובלת הרבה שנים מדיכאון וחרדה ולאחרונה מצבה הידרדר, היא כבר לא עובדת, טוענת שהיא סובלת מכאבים רבים והחלה להתמכר לכדורי הרגעה ומשככי כאבים. מצבה משפיע על כל בני הבית ואנחנו מודאגים מאוד. לפני שבוע נאלצתי להזמין אמבולנס הביתה כי היא איבדה את הכרתה והחלטתי, בכאב רב, לאשפז אותה בכפייה. כיצד לדעתך נוכל להצליח לגמול אותה מהכדורים, והאם לדעתך אפשר למנוע ממנה להפסיק לייחל למותה?


"לפעמים חלק מבעיה נפשית מתבטא בכאב. התופעה נקראת גם 'דיכאון מוסווה': הרבה אנשים מבחינים שלאחר טיפול בדיכאון, הכאבים שלהם משתפרים. תסמיני הגמילה הם קשים מאוד, ומעבר לזה יכולות להופיע גם הזיות. בהתאם לסוג הכדורים שאותם היא נטלה, יש חשש גם להתקפים אפילפטיים, לתחושת רעד, קור וצמרמורות".

"חשוב לי לציין שישנן גישות שונות בפסיכיאטריה לכל נושא הגמילה, ולכל שיטה יש יתרונות וחסרונות, אבל גמילה מכדורים טוב שתיעשה באשפוז. כדי להיגמל חשוב שבתך תשתף פעולה, כי אם לא - היא תצא מבית החולים ותחזור להשתמש שוב בכדורים. זמן הגמילה נע בין ימים בודדים לכמה שבועות, הכל תלוי בחומר הפעיל בכדורים שאותם היא נטלה. אני חושב שעשית טוב בכך שבחרת לאשפז אותה, אבל עם זאת, חשוב שתהיי איתה ותתמכי בה, ושהיא לא תרגיש שרצית להיפטר ממנה. מלבד הטיפול בבית החולים, היא גם זקוקה לחיזוקים ולנוכחות שלך.

"זאת שאלה קשה מאוד לשאול כיצד אפשר להתמודד עם משאלת מוות. אני מתמודד איתה הרבה עם מטופלים שלי כמעט בכל יום. יש לי לפעמים פציינטים שאומרים לי שהם לא יכולים לשאת יותר את חייהם מכל מיני סיבות, ואין מה לעשות עם זה. כשמישהו שרוי בדיכאון הוא לא רואה את האור בקצה המנהרה, הוא לא רואה טעם או תוחלת בחיים, אף שבעבר הוא כבר היה בדיכאון והצליח לצאת מזה. לסיום, חשוב לי לגעת בעוד נושא - יש היום בדיקות גנטיות שבאמצעותן אפשר לדעת אילו תרופות מצליחות להשפיע יותר או פחות".

 

אני בת 85, ובחודשים האחרונים התחלתי לסבול מחוסר שיווי משקל. הדבר גרם לי למעוד לא פעם, ולפני כמה שבועות אף נפלתי ושברתי וליה בצוואר. מאז אני נעזרת בהליכון ומתקשה ללכת. מהי הסיבה לחוסר שיווי המשקל?

 "חוסר שיווי משקל יכול להגיע מכל מיני מקורות: מהמוח, מהאוזניים או מאיבוד תחושה ברגליים, המונע מאיתנו להרגיש את הקרקע בצורה יציבה ועלול לגרום לנפילות. מקור נוסף הוא חוסר שיווי משקל העלול להיגרם משינויים בעמוד השדרה הצווארי. קשה יהיה לדעת בדיוק מה הסיבה הגורמת לך לחוות את זה עד שלא תבדקי את הנושא לעומק. לכן אני ממליץ לקבל הפנייה לנוירולוג או לרופא אף אוזן וגרון, ובהמשך לאבחנתו תוכלי לפנות לקבל טיפול באמצעות פיזיותרפיסטים המומחים בטיפול בהפרעות שיווי משקל. הם ייתנו לך תרגילים לשיקום וכלים להתמודד עם מצבך הבריאותי, ויחזירו לך את הביטחון לאחר הנפילה".

 

בתי בת ה־7 סובלת מאטופיק דרמטיטיס, ובמשך כמה שנים אני מנסה לעשות כל דבר כדי להקל עליה, אולם בשבועות האחרונים היא נמצאת בכל יום בקייטנה עם בריכת שחייה ומצבה החל להחמיר. היא חוזרת הביתה ומתגרדת ללא הפסקה. איזה טיפול אתה ממליץ לנסות כדי לשפר את מצבה?

"אטופיק דרמטיטיס נקראת גם אסטמה של העור. זו רגישות של העור שאפשר להבחין בה עוד מלידה. העור רגיש מאוד, נוטה להתייבש, מגרד ובמצבים שונים אפילו נראה מכוסה קשקשים, אדום, מודלק ומגורה. הטיפול הטוב ביותר בתופעות הלוואי הוא ליחוח של העור. בעת האמבטיה, למשל, יש להוסיף כמה טיפות שמן אמבט, וכאשר יוצאים מהאמבטיה חשוב לא להתנגב כי אם להספיג את העור בעדינות. מעבר לכך, ישנן המלצות ללבוש בגדים העשויים מבדים לא סינתטיים ולבחור בדי כותנה ופשתן. לפעמים, בעת אכילת מזונות מסוימים התופעה עלולה להחמיר, ולכן אני מציע לך להפסיק לשלושה שבועות לפחות את השימוש במוצרי חלב על כל סוגיו. יש ילדים שלאחר כמה ימים ללא חלב כבר חשים מצוין, ותופעות הלוואי של האטופיק דרמיטיטיס משתפרות בצורה ניכרת. תוכלי להציע לה שימוש במוצרים חלופיים, לדוגמה מוצרי סויה, שמחקרים מוכיחים באופן חד־משמעי שאין שום סיכון לילדים באכילתם. כדי להמשיך להקל על בתך הייתי בוחן אפשרות גם לשימוש באלוורה טבעית. בימי הקייטנה מומלץ להשתמש בתרופות אנטי־אלרגיות לילדים, כדי שהיא תוכל לשחות כמו כל חבריה בקייטנה". 

 

שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ עם רופא משפחה או עם רופא מומחה ולהיבדק אצלם. \

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב-13:00 ב-103FM.
ערכה: עדן בן ארי