ג'ארד קושנר מונה על ידי חותנו, נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לתווך בין ישראל לפלסטינים ולנסות להביא שלום במזרח התיכון. עד כה קושנר לא השמיע בפומבי את עמדתו בנושא הסכסוך. אלא שלאחרונה הוא שוחח עם קבוצה של מתמחים בקונגרס, ודיבר בהרחבה על הסיכויים של ממשל טראמפ להביא שלום. המתמחים הוזהרו שלא להדליף את תוכן הדברים, אבל אתר WIRED הצליח להשיג את הקלטת דבריו של יועצו של הנשיא.



לדברי קושנר, הסיבה שעד כה לא הושג שלום במזרח התיכון היא שמדובר במצב מאוד טעון רגשית. "תראו מה קרה בעשרת הימים האחרונים - צעדים רבים שנראים הגיוניים שלהבו את היצרים", אמר חתנו של הנשיא כשהוא מכוון לעימותים סביב הר הבית. "אבל הצלחנו להרגיע את המצב באמצעות שיחות בין ירדן, הרשות הפלסטינית וישראל". 
קושנר הסביר מה נותן לו תקווה שהוא יצליח להביא שלום: "יש לנו אמון מכל הצדדים. אם שמתם לב, שום דבר לא הודלף, מה שנותן לצדדים יותר אמון ויותר יכולת להביע לחלוק את עמדותיהם. בסופו של דבר, אם אתה עושה עסקה בה מישהו צריך להתפשר, ולכל אחד מהצדדים יש עמדה שונה, אני חושב שצריך לבדוק אם הם מוכנים להתפשר ולעשות את זה באופן חשאי, כדי שהם יבטחו בך שלא תשתמש בזה נגדם ושזה לא יודלף".

קושנר אומר כי לממשל טראמפ היו שני הישגים מאז נכנס לתפקיד: הסכם המים בין ירדן, הפלסטינים והישראלים, "שנדון במשך שנים רבות ואנחנו הצלחנו למצוא פתרון. זה קרה כי דיברנו עם כל הצדדים. אנחנו לא נותנים להם לשקוע בעבר. זה דבר קטן, אבל שם (במזרח התיכון-מ"א) זה די חשוב".
ההצלחה השנייה של קושנר וצוותו, לדבריו, היא הרגיעה בהר הבית. "השבוע האחרון הראה כמה מהר דברים יכולים להידרדר. יש אנשים שלא רוצים לראות שלום ויש אנשים שמשגשגים בכאוס. זה לא חדש בפוליטיקה ולא חדש בסכסוך הזה. יש כאלה אנשים בכל הצדדים. אנשים אומרים שזה שינוי בסטטוס קוו. הר הבית נמצא תחת כיבוש ישראלי. ישראל, מנגד, אומרת שאין לה עניין לשנות את הסטטוס קוו, והיא רק רוצה שיהיה ביטחון".
"פעלנו עם ישראל והפלסטינים להוריד את המגנומטרים ואז אחד המנהיגים הדתיים המוסלמים אמר ש'אם אתם עוברים דרך הגלאים, התפילה שלכם לא נחשבת'. זה לא דבר שמסייע להרגיע את הרוחות ואז היה הרבה מאוד זעם, ואז שלושה בני משפחה נרצחו בביתם (הפיגוע בחלמיש-מ"א), שזה דבר נורא, והמחבל אמר שהוא הולך לעשות את זה 'כדי לשחרר את הר הבית'".

"פעלנו להורדת המגנומטרים, ואז אחד מאנשי הדת איים על מי שיעבור. זה לא דבר שמסייע". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
"פעלנו להורדת המגנומטרים, ואז אחד מאנשי הדת איים על מי שיעבור. זה לא דבר שמסייע". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
"בסופו של דבר הצלחנו לעבוד עם הצדדים", אמר קושנר, "ולשכנע את ישראל להוריד את גלאי המתכות ולעבור לאמצעי אבטחה שהירדנים מסכימים להן. בנוסף, דיברנו עם הפלסטינים כדי להבין את העמדה שלהם, והם דרשו להוריד את גשרי המצלמות, אז אמרנו בסדר. כל אותו הזמן ביבי חטף בתקשורת בגלל שזה לא דבר פופולרי מבחינתו לעשות. באותו זמן היה לנו את האירוע בירדן, וסידרנו שעמאן תשחרר את הישראלים". 
"הנקודה שלי שהדברים מאוד נפיצים ומאוד רגישים לגבי מה שאפשר לעשות, אבל אני חושב שהעובדה שכל השיחות נעשו בשקט בלי הדלפות עזרה", הסביר היועץ הבכיר לנשיא.
"מה אנחנו מציעים שהוא שונה?" התייחס קושנר לשאלה שנשאל? "אני לא יודע. אני בטוח שכל מי שניסה לפתור את הסכסוך היה שונה בצורה כלשהי. אנחנו מנסים לפעול בצורה לוגית. אנחנו חושבים מה המטרה הסופית צריכה  להיות ואנחנו מנסים לעבוד עם הצדדים בחשאיות מרבית כדי לראות אם יש פתרון". 
קושנר ניסה להיות חיובי בדבריו: "יכול להיות שאין פתרון, אבל זאת אחת הבעיות שהנשיא ביקש מאיתנו להתמקד בהן, אז אנחנו ננסה להגיע למסקנה הנכונה בעתיד הקרוב".