רק לפני חמישה חודשים פתיחת סמסטר ב' במכללות הטכנולוגיות הייתה בסכנה בשל חוסר תקצוב וכעת נמשכות הבעיות במערכת ההשכלה הטכנולוגית שסופגת לאורך השנים חבטות לא מעטות, לאחר שנתקעה הרפורמה המקיפה שהיא הייתה אמורה לעבור. הבעיות הנוכחיות, שמעידות על המשך הזלזול במערכת זו, הן תלונות סטודנטים ללימודי הנדסאים שניגשו למבחני מה"ט - המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ובמדע במשרד העבודה והרווחה בחודש שעבר. הסטודנטים מתלוננים שהמבחנים לא תאמו לתוכנית הלימודים וכי בחלקם התגלו טעויות רשלניות בנוסח השאלות תוך כדי שהתלמידים נבחנים.



על ההנדסאים אחראי מה"ט כאמור ולדברי הסטודנטים, נאמר להם שלאחרונה הוחלפה החברה שהייתה אחראית למבחנים ומכאן מקור הטעויות וכי הנושא נמצא בבדיקה, אך עד כה לא חזרו אליהם עם תשובות מה יעלה בגורל ציוניהם. ליאור קדוש, סטודנט שנה ב' ללימודי הנדסאי חשמל במכללת אורט סינגלובסקי בתל אביב, שניגש למבחן במקצוע "מה"ט מכונות חשמל" שהתקיים ב-17.7, מסביר בשיחה עם "מעריב אונליין" כי "לכל שאלה כמעט היה תיקון וחלק מהסטודנטים אמרו שהם קיבלו את דף התיקונים מאוחר או לא קיבלו אותו וחלק יצאו בלי לענות על כל השאלות כי לא היה זמן". קדוש מוסיף כי משום שלא חזרו למכתב התלונה שהם שלחו, הם שוקלים את צעדיהם ולא יהססו להגיש תביעה.



"לכל שאלה כמעט היה תיקון". ליאור קדוש
"לכל שאלה כמעט היה תיקון". ליאור קדוש



במכתב שנשלח למנהלת מחלקת בחינות במה"ט, נכתב כי כבר עם חלוקת טופס הבחינה נוסף דף תיקונים שציין כי יש טעויות במספר שאלות: "בנוסף לדפי הבחינה חולק דף נוסף ע"י המשגיחה, אשר הבהירה כי ישנן טעויות בשלוש מתוך שמונה שאלות. במהלך השעה הראשונה נכנס המשגיח הראשי כשבפיו בשורה אודות טעויות נוספות במבחן", עוד נכתב כי "בחלוף שעתיים וחצי (לאחר שכבר קיבלנו את המבחן עם ההסבר על הטעויות הקיימות), התבשרנו כי ישנה טעות נוספת אשר בעקבותיה ובעקבות יתר הטעויות הוסיפו לנו 45 דקות נוספות כשבפועל מתוכן נלקחו 35 דקות רק על הסברים".



"זלזלו בסטודנטים"


אלירן בוזגלו, סטודנט שנה ג' במכללת כנרת, נתקל גם הוא ברצף טעויות בבחינה במקצוע "מערכות הספק ומתקני חשמל": "ברגע שקיבלתי את טופס הבחינה שמתי לב שחלק מהמלל מופיע עם סימני שאלה, היו בעיות בפונט בהדפסה. הסבנו את תשומת לב הבוחנים לעניין ואחרי שעה הביאו לנו טופס חדש וגם הוא היה עם אותן הטעויות". רק שעתיים לאחר תחילת הבחינה הוגש לנבחנים טופס ראוי ונתנו להם הארכת זמן, אך לסטודנטים רבים כבר היה קשה לשבת ולפתור את הבחינה מחדש. "במה"ט זלזלו בנו, מדובר בחוסר אכפתיות, אפילו לא הסתכלו על הבחינה וראו שהיא מודפסת כמו שצריך".



"זה רק סימפטום אחד להזנחה הקשה של ההשכלה הטכנולוגית". רם שפע, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות
"זה רק סימפטום אחד להזנחה הקשה של ההשכלה הטכנולוגית". רם שפע, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות



התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות תומכת בתלונות ההנדסאים ושלחה השבוע מכתב אודות הבעיות העולות מהבחינות לגורמים שונים במה"ט: ליקויים רבים עולים מאופן התנהלות מבחני הגמר הממלכתיים המתקיימים בימים אלה במסגרת מועד קיץ 2017, המתבטאים בטעויות אקוטיות בתהליכי כתיבתם, הפצתם למכללות הטכנולוגיות, לסטודנטים והסטודנטיות ובשעת הבחינה עצמה. התנהלות זו יצרה סביבת בחינה שאינה הוגנת ומכבדת את הסטודנטים ומאמציהם להצליח בבחינה, אשר גם בימים כתיקונם הינה מורכבת ומאתגרת".



רם שפע, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות אומר כי "הבעיות עם בחינות ההנדסאים הם רק סימפטום אחד להזנחה הקשה של ההשכלה הטכנולוגית בארץ מזה עשרות שנים. זה פשוט זלזול משווע. לא יתכן שסטודנטים יגיעו להיבחן, מבלי שמישהו עבר ביסודיות על טופס הבחינה, זו דרישה בסיסית. כבר הרבה זמן שאנחנו קוראים לרפורמה מקיפה בהשכלה הטכנולוגית בישראל, ונראה שאם לא נבצע אותה בהקדם, המצב ילך ויחמיר".



ממשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, האחראי על מה"ט, נמסר כי "הנושא נמצא בבדיקה מעמיקה, נציין כי הבחינות ייבדקו בהתחשב בנסיבות הנ"ל, והציונים הסופיים יחושבו בהתאם. נעשה כל שביכולתנו למנוע פגיעה בסטודנטים".