תוכנית המתאר החדשה של תל אביב, שקיבלה תוקף ב־6 בינואר, הפכה לסיוט הגדול של מוכרי דירות, בעיקר בדרום ובמזרח העיר וביפו. התוכנית מעניקה זכויות לא מעשיות בפועל לתוכניות של התחדשות עירונית ועולה לבעלי הדירות ביוקר רב.

מאז כניסת התוכנית התושבים נדרשים, כבר בעת המכירה, לשלם היטל השבחה על כל עסקה בסכומים של עשרות ומאות אלפי שקלים.
“זה פשוט הזוי ולא הוגן”, מספרת שרון מרקו, שמכרה את דירתה ברחוב לבנה בדרום־מזרח תל אביב בסכום של כ־1.3 מיליון שקל, וכאשר היה צורך לקבל את אישור העירייה להעברת הבעלות בלשכת רישום המקרקעין (טאבו) היא נדרשה לשלם לעיריית תל אביב כ־66 אלף שקל היטל השבחה. 

“אני רוצה לשפר דיור והיטל ההשבחה, שהוא למעשה קנס, כי הרי הוא לא משביח במציאות את הנכס – רק מקשה עלי”, היא הסבירה. 
עו”ד חני איל, המייצגת מוכרי דירות רבים בתל אביב שנתקלו בדרישה השרירותית לתשלום היטל ההשבחה, ציינה שתוכנית המתאר היא תיאורטית בלבד ולא מעשית. 
“בחלק מהמקרים, בעיקר בדרום ובמזרח העיר וביפו, תוכניות פינוי־בינוי הן רק על הנייר. עוד לא אושרו תוכניות בניין עיר מפורטות וכבר דורשים היטל השבחה. זה לא הוגן, לא צודק ופוגע קשות במוכרי הדירות”, היא מתריעה.
ההערכות הן שהנפגעים העיקריים מדרישת תשלומי היטלי ההשבחה מצד העירייה הם תושבים בדרום ובמזרח תל אביב וביפו. 
“רוב תוכניות הפינוי־בינוי הגדולות בתוכנית המתאר הן לא במרכז ובצפון העיר. יש גם בשכונות מעבר לירקון, אבל הבעיה הקשה היא בשכונות הדרום וביפו, כי שם גם ערך הדירות נמוך יותר והמוכרים הם בדרך כלל אנשים בעלי שכר ממוצע ומטה, המבקשים לשפר דיור, וזה רק מקשה עליהם”, היא מסבירה.
סגן ראש עיריית תל אביב אהרון מדואל, שפנה לחברי כנסת כדי שיפעלו לתיקון העיוות באמצעות חקיקה, מאמין שהחוק ישונה, אבל לדבריו, עד שזה יקרה, הוא מעריך ששוק הדיור ייכנס לקיפאון כי בעלי דירות יחששו למכור אותן. 
“שמעתי על מישהו שמכר את הדירה שלו בדרום העיר ופתאום רצו ממנו בערך 100 אלף שקל. הוא איים להתאבד, כי אין לו כעת את הסכום להשלמת קניית דירה אחרת”, סיפר מדואל.
מעירית תל אביב נמסר בתגובה: “העירייה פועלת מול הגורמים המוסמכים לכך בממשלה ובכנסת על מנת לתקן את החקיקה בנושא, כך שייקבע שבמקרה של תוכנית מתאר כוללנית יידחה מועד חישוב וגביית היטלי ההשבחה עד למועד אישור של תוכניות מפורטות. הוועדה המקומית פועלת כרגע בהתאם לחוק הקיים, המחייב אותה להוציא שומות השבחה בגין תוכנית 5000 בכל מקרה שבו יש פנייה לקבלת אישור לטאבו בגין עסקה להעברת זכויות. השומות הוצאו בכל אזורי העיר באופן שוויוני לחלוטין ובהתאם לחוק”.