כמעט שש שנים לאחר שמטוס הבואינג 787 דרימליינר נחת בשוק הטיס העולמי, אל על נערכת לקלוט את הראשון מבין המטוסים העוצמתיים האלה. החברה, שצי המטוסים שלה מורכב ממטוסי בואינג בלבד, אמורה לקבל את הדרימליינר הראשון מתוך 16 שרכשה בסוף החודש. על פי מנכ"ל החברה, דוד מימון, מטוסי הדרימליינר יתחילו לטוס ליעדים ברחבי אירופה, ובחודש אוקטובר תתרחב פעילותם גם לצפון אמריקה. "אנחנו מחליפים מטוסים ישנים ומוסיפים מטוסים חדשים", אמר מימון ל"מעריב" וציין שכאשר אל על רכשה את 16 המטוסים בתמורה ליותר מ־1.25 מיליארד דולר, היא שמרה את האופציה לרכוש 13 מטוסי דרימליינר נוספים. "האפשרויות האלה יאפשרו לנו לצמוח אף יותר", אמר מימון. 

לקראת הגעת המטוס הראשון, אל על ובואינג הטיסו קבוצת עיתונאים לסיאטל כדי להציץ במטוס ולראות את תהליכי ההתאמה של כל אחד מהדרימליינרים. שם מתגלה שבהשוואה לצי המטוסים המתיישן של החברה, ה־787 הוא פלא של העידן המודרני, כאשר תשומת לב ניתנה לכל סנטימטר במטוס. בזמן שברור שאת החידושים והפינוקים הגדולים יותר שמרה אל על למחלקות העילית, נוסעים בכל המחלקות ירגישו את השינויים. 

'בואינג 787 דרימליינר. צילום: סיוון פרג
'בואינג 787 דרימליינר. צילום: סיוון פרג

 
כל השיפורים הללו הם תוצאה של "מחקר לקוחות נרחב" שערכה חברת בואינג לפני שעיצבה את פנים המטוס, הסביר קנט קארבר, המנהל האזורי לחוויית טיסה בחברה. קארבר טען שזה עצוב בעיניו שמבחינת נוסעי מחלקת תיירים, חוויית הטיסה האידיאלית היא להצליח לישון או שלא ישב לידם מישהו במהלך הטיסה. כנראה שהדרך לשנות את התפיסה הזו עדיין רחוקה, אבל בינתיים בואינג השקיעה רבות כדי להפוך את חוויית הטיסה לנעימה יותר.
 

ג'ים הס, מנהל שיווק מוצרים בבואינג, סיפר שבואינג "סקרה נוסעים מכל רחבי העולם" כדי לראות מה הם רצו לשנות בטיסות, והתוצאות, לדבריו, היו "פוקחות עיניים". השינויים יורגשו כנראה על ידי כל נוסעי המטוס.

בין היתר, הם ייהנו מאוויר נקי יותר, תאורה שאמורה לצמצם ג'ט־לג, בולמי זעזועים בעקבות כיסי אוויר, חלונות גדולים ומתקדמים יותר ותחושה של טיסה נמוכה יותר. "יש לנו סיפון טיסה מתקדם ודגש על חוויית הנוסע", סיפר הס. "השינויים מתבטאים בכל דבר שאפשר לראות, כמו חלונות ותאורה, אך גם במה שאי אפשר לראות". נוסעים שכבר חוו טיסה ב־787 אמרו כי הוא "אמין, נוח ויעיל".
 
'בואינג 787 דרימליינר. צילום: סיוון פרג
'בואינג 787 דרימליינר. צילום: סיוון פרג



בולם זעזועים

מאז שאל על קיבלה לרשותה את מטוס הבואינג הראשון שלה, 707-420, ב־24 באפריל 1961, היא הפעילה צי שמורכב על טהרת מטוסי הבואינג. אלא שרבים מבין 42 המטוסים שברשותה - בדגש על המטוסים ארוכי הטווח - התיישנו ונדרשים לשדרוג דחוף. הגיל הממוצע של מטוס כזה הוא 20 שנה. מטוסי הדרימליינר החדשים יחליפו את מטוסי ה־747 הוותיקים (שהראשון בהם כבר יצא לגמלאות) ולפחות את חלק ממטוסי ה־767 שלהם.
 
ה־787 יביא את המודרנה לטיסות אל על הארוכות. בין החידושים יהיו שירותי VOD ושקעי הטענה ו־USB לכל נוסעי המטוס, דבר שהפך לסטנדרט בחברות אחרות. בנוסף לכך, לא תהיה מחלקה ראשונה במטוסי הדרימליינר, והנוסעים יוכלו לבחור בין מחלקות עסקים, תיירים משודרגת ותיירים. מחלקת עסקים תכלול כיסאות שנשכבים, פרטיות מוגברת, גישת מעבר לכל הנוסעים, מקום רב לאחסון חפצים וכמובן את המסכים הגדולים ביותר על המטוס, בגודל 16 אינץ', בעוד נוסעי מחלקת תיירים משודרגת ייהנו ממסך בן 13 אינץ' ונוסעי מחלקת תיירים - מ־12 אינץ'. אל על הוסיפה כי במהלך שנת 2018 וויי־פי פנימי יופעל במטוס.

'בואינג 787 דרימליינר. צילום: סיוון פרג
'בואינג 787 דרימליינר. צילום: סיוון פרג

 
בשורה התחתונה, מחלקת העסקים - שבה ישהו רוב נוסעי המטוס - לא תשתנה באופן קיצוני. על פי המידע שהתפרסם, מרווח הרגליים אף הצטמצם בשלושה סנטימטרים בהשוואה ל־747 ול־767. אך הכיסאות האלה יצוידו בראש מתכוונן, והשיפור שייהנו ממנו כל נוסעי המטוס יורגש גם במחלקה זאת. 
אחד השינויים החדשניים ביותר במטוס כאמור יתבטא בחלונות. לאורך רחבי גוף המטוס, החלונות הוגדלו באופן דרמטי, כך שלא רק מי שיושב לידם יוכל לראות דרכם. "כולם רוצים להרגיש חלק מהטיסה, וזה מה שעשינו", אמר הס. "וידאנו שהחלונות יהיו גבוהים יותר מקצות הכיסאות. בדרימליינר, כל מושב הוא מושב חלון". 
 
אבל זה לא השינוי היחיד. מערכת אלקטרומגנטית תאפשר להבהיר או להכהות את חלונות המטוסים, אך בשום שלב לא תסתיר את הנוף לחלוטין. "הם מתכהים מאוד, אבל לא מגיעים לחשכה מוחלטת", הס פירט. "אפילו במצב החשוך ביותר, עדיין אפשר לראות מעט". 
 
חברת בואינג השקיעה רבות גם במערכת התאורה במטוס, שמאפשרת עמעום והבהרה הדרגתיים כדי לעזור לנוסעים להסתגל בקלות יתרה ליעד שאליו הגיעו ובכך אמורה לצמצם את תחושת הג'ט־לג.
 
בחברה הוסיפו כי המטוסים מצוידים בטכנולוגיה שנועדה להפחית את תחושת הזעזועים בכיסי אוויר. "המערכת פועלת באופן דומה לאוזניות מבטלות רעשים", סיפר הס. לדבריו, היא שולחת גלים המנוגדים להפרעה החיצונית במטרה לשמור על איזון. כמובן שיש גבול ליכולות המערכת, וזעזועים חזקים יכולים עדיין להסתיים במשקאות מעופפים ואף בפציעות. מדמה גובה הטיסה הנמוך, שיוצר תחושה כאילו המטוס בגובה נמוך יותר (תחושה של 1.8 ק"מ בגובה של 2.4 ק"מ, למשל), אמור לעזור לנוסעים לחוש טוב יותר במהלך ואחרי הטיסה, וגם הוא עוזר למנוע תחושת ג'ט לג.

'בואינג 787 דרימליינר. צילום: סיוון פרג
'בואינג 787 דרימליינר. צילום: סיוון פרג



חיסכון בדלק

שיפורים טכנולוגיים רבים שהוספו למטוס התאפשרו בזכות השימוש המהפכני בחומרים מרוכבים ביצירת גוף המטוס והכנפיים שלו. התרכובות שוקלות פחות מחומרים שהיו בשימוש בעבר ומצריכות פחות ברגים, מה שיוצר מבנה מטוס קל יותר. כתוצאה מכך, מטוס ה־787 צפוי לחסוך כ־20% מהדלק שצורכים המטוסים שאותם הוא אמור להחליף.
 
החיסכון בדלק אומר שהדרימליינר יוכל גם לבצע טיסות שבעבר לא נתפסו כאפשריות או כלכליות. על פי בואינג, 150 נתיבי טיסה חדשים נפתחו מאז שה־787 הגיע לשוק, בהם מסלול קבוע בין תל אביב לסן פרנסיסקו, שמתופעל על ידי חברת יונייטד החל מהשנה שעברה. כמו כן, אל על צפויה להשיק מסלול טיסה קבוע מתל אביב למיאמי החל מ־1בנובמבר. מנכ"ל אל על מימון ציין כי אמנם המסלול החדש לא יתבצע במטוסי הדרימליינר, אך הגעתם תאפשר הפניית מטוסים למסלול החדש. "אנחנו עובדים על יעדים חדשים", אמר מימון. "אנחנו לא יכולים לפרסם אותם בשלב זה, אבל הם יהיו". כזכור, אל על הפעילה בעבר מסלול בין תל אביב ומיאמי, אך נאלצה לבטל אותו בשל עליית מחירי הדלק.

'דוד מימון, מנכ"ל אל על. צילום: סיוון פרג
'דוד מימון, מנכ"ל אל על. צילום: סיוון פרג
 
כשהוא עומד בסוף יוני על המסלול מחוץ למפעל אוורט בסיאטל שבמדינת וושינגטון, הדרימליינר הראשון של אל על נראה קרוב להשלמה. מושבי מחלקת התיירים כבר הותקנו, וזנבו של המטוס כבר נצבע בדגל ישראל (הזנב נצבע ראשון, כדי להבטיח שמשקל הצבע לא יטה אותו). 
 
ב־23 באוגוסט צפוי המטוס לנחות בישראל, ובספטמבר תיערך טיסת הבכורה שלו. עד שנת 2020 כל 16 המטוסים שנרכשו צפויים לשרת במסלולי החברה הארוכים. באל על מקווים כי הם יסייעו בשיפור תדמיתה הסדוקה של החברה, שנוצרה הן בשל המטוסים המתיישנים שלה והן בשל הסכסוך הארוך עם טייסי החברה.
 
האם השדרוג אכן יחזיר את הנוסעים לאל על, אחרי שעברו לחברות הלואו קוסט ולחברות שהציגו צי מתקדם יותר? זוהי השאלה הגדולה שלעת עתה נותרה פתוחה. 



 
הכותבת הייתה אורחת של חברת בואינג ואל על