"המסר שלי לנשים זה להגיע הכי רחוק שאפשר מבחינת הקריירה וגם לא לוותר על החלום המשפחתי", אומרת סגנית שר החוץ ח"כ ציפי חוטובלי. "קריירה לא פוגעת ביכולת שלך להתחתן, ולדעתי זוגיות נותנת כוח לקריירה. היום יש ממש מתקפה על המשפחה המסורתית, וכמעט הפכנו את המוסד הזה ללא רלוונטי, אבל אני חושבת שזה המוסד הכי חשוב לאדם. מובן שאישה בעלת קריירה תובענית צריכה גם המון פרגון מבן הזוג. במקרה שלי, ללא ספק, בעלי הוא עוגן בעולם הזה".



חוטובלי (38) יודעת על מה היא מדברת. עד לפני כמה שנים היא נחשבה לפרויקט השידוך של המגזר הדתי־לאומי. הרווקות המאוחרת שלה הסתיימה במאי 2013, עת נישאה ליזם עו"ד אור אלון (35). כיום השניים, הורים לשתי ילדות קטנות ותושבי רחובות, החליטו למנף את ניסיונם האישי מתקופת הרווקות לטובת מי שטרם הצליחו למצוא לעצמם זיווג מתאים. לרגל ט"ו באב, הם יתארחו הערב בפסטיבל המחול התנ"כי לנשים, "מחוללות בכרמים", שמתקיים בשילה הקדומה, ויעבירו לאלפי המשתתפות את ההרצאה "עד החתונה זה יעבור".



אגב, ההגעה לשילה הקדומה היא לדברי חוטובלי, מעין סגירת מעגל. לפני שמונה שנים, בהיותה רווקה, היא הגיעה לשם לברך את הקהל במסגרת אירוע "תפילת חנה". "באותו מעמד רוחני עשו תפילת נשים במיוחד בשבילי, ומשום שהתפילות האלה התקבלו, אני מרגישה צורך להחזיר", היא מספרת.



איך בכלל עלה הרעיון להרצאה הזו?


אלון: "הרגשנו שיש לנו מה להגיד בנושא חיפוש הזוגיות. בהתחלה כתבתי חוברת בנושא, הפצתי אותה בקרב מכרים פנויים, וקיבלנו פידבקים חיוביים. במקביל, ביקשו מציפי לבוא ולהרצות על רווקות. אז ישבנו ביחד, כתבנו הרצאה שמהולה בהומור, חשבנו שזה יהיה חד־פעמי, אבל פתאום התחילו להזמין אותנו לעוד מקומות. העברנו עד עכשיו עשר הרצאות, כשהמטרה היא לעזור לרווקים, להפיח בהם תקווה ולחסוך להם קצת מהמסע הזה".


חוטובלי: "המטרה שלנו היא להסביר לרווקים שיש פעולות שהם יכולים לעשות כדי לקרב אותם למצוא בן זוג, וכל מה שאנחנו מדברים עליו מבוסס על ניסיון אישי".



אף שרוב הקהל שנחשף עד עכשיו להרצאה של בני הזוג היה דתי, חוטובלי מציינת שההרצאה מתאימה לכולם. "יש לי חברות חילוניות שרוצות שאעביר הרצאה כזו גם להן", היא אומרת, "ואני חושבת שזה רלוונטי לכולם, כי בעצם מדובר בחיפוש זוגיות בתקופת שפע".



איך אתם מסבירים את העובדה שרווקות מאוחרת הפכה כל כך שכיחה כיום?
חוטובלי: "כמו בכל תחום בחיים, גם בזוגיות אנחנו מעלים סטנדרטים. היום ממש דורשים מבן זוג שימלא את כל החלומות שלך. כמו כן, כיום יש גם עצמאות גדולה מצד נשים, שלא צריכות את בן הזוג בתור מפרנס".



אלון: "גם פייסבוק ואתרי ההיכרויות משגעים אותנו. יש עודף אפשרויות, כולן נראות טובות, ואתה לא מסוגל לעצור. זה ערבוב של פנטזיות, עודף אופציות והקלות שבה ניתן להגיע לכך. זה משגע את המוח של בן האדם".



ובכל זאת, לרווקות המאוחרת יש יתרון - הבשלות שבאה עמה.
חוטובלי: "אנחנו חושבים שהשנים שחולפות רק מגבירות את קושי הבחירה. היתרון היחיד בנישואים מאוחרים הוא שאת הרבה יותר מעריכה את בן הזוג. יש לי חברות שכל הזמן עסוקות בלהתלונן על בן הזוג, ואילו אני אומרת: 'איזה כיף שמצאתי אחרי מסע כל כך ארוך'".



האם לאנשים לא עלול להיראות מוזר שסגנית שר החוץ מרצה על מציאת זוגיות?
חוטובלי: "לא רק שאין ביקורת על כך, יש המון הערכה על כך שאנחנו עושים זאת. אני שליחת ציבור שמייצגת ערכים, ואני עושה זאת כי אני חושבת שחשוב שיקומו משפחות בישראל. לשם כך אני תורמת מזמני, משלמת כסף לבייביסיטר ולא מקבלת תשלום על כך. אנחנו זוג שמהווה מודל לציבור הדתי־לאומי. התחתנו בגיל מאוחר יחסית למגזר שלנו. כמו כן, כיום נשים חיות עם איזושהי התניה שככל שהן מצליחות וחזקות יותר, זה בא על חשבון היכולת שלהן להתחתן. אנחנו יוצאים נגד המיתוס הזה שגברים מפחדים מנשים חזקות".



אלון: "אנחנו לא מתיימרים לבוא ולהגיד שיש לנו פתרונות לכל, אבל אנחנו מדברים מהניסיון הארוך והכאוב שלנו. כל אחד מאיתנו חווה הרבה קשיים בתקופה הזאת, צלחנו אותם, ואנחנו חושבים שאפשר לקצר את הדרך".



הוודאות תגיע

חוטובלי הצטרפה לליכוד בנובמבר 2008. היא נבחרה לכנסת ה־18 והייתה צעירת חברי הכנסת הזו. בבחירות לכנסת ה־19 גם נבחרה לכנסת ומונתה לסגנית שר התחבורה והבטיחות בדרכים ולאחר מכן לסגנית שר המדע, הטכנולוגיה והחלל במסגרת ממשלת מעבר. לכנסת הנוכחית היא נבחרה לאחר סערה זוטא שבמסגרתה ערערה על מספר הקולות שקיבלה בפריימריז, גברה על ח"כ אבי דיכטר ושובצה במקום ה־20 ברשימת המפלגה לכנסת. לאורך שנותיה בכנסת נחשבה חוטובלי אחת הרווקות הנחשבות במגזר, ואירוסיה וחתונתה סוקרו בהרחבה.



"לאורך הדרך נפגשתי עם יותר מ־300 בחורים", היא מספרת כעת, "אבל המטרה שלנו היא יותר לדבר על תהליך הבחירה. הרבה פעמים יש לנו רשימה אינסופית של תכונות שאנחנו רוצים שיהיו בבן הזוג, ובהרצאה אנחנו מעבירים את הקהל תהליך שבו הוא מתמקד בדברים שבאמת חשובים. מה שקורה כיום הוא שמצד אחד מוכרים לרווקים את פנטזיית הפשרה, ואנשים לא אוהבים את זה, במיוחד אנשים מצליחים, ואילו הפנטזיה הקיצונית בצד השני זה 'אל תתפשרו על כלום'. לכן צריך לדייק את הדברים שבאמת חשובים לך, ואז קל יותר לצאת למסע".



אלון: "יש גם גישה שלפיה 'כשאני אהיה בטוח, אני אלך על זה'. אני דווקא אומר שבזוגיות במעט מאוד מקרים קיימת וודאות, וככל שהגיל עולה, הוודאות עוד יותר מתרחקת. לכן הפתרון הוא קודם לבחור, ואחרי שבחרת הוודאות כבר מגיעה".



לדבריהם, לא פעם אנחנו משרתים רצונות של אחרים בבחירות שלנו. "למשל בתקופה שעשיתי דוקטורט במשפטים, ניסו להתאים לי רק דוקטורנטים", מספרת חוטובלי, "ואילו לי היו חשובים חוש הומור וחשיבה יצירתית, לא הדברים שמאפיינים בדרך כלל את הטיפוסים הבורגנים הרגילים שהפגישו אותי איתם".



בנוסף להרצאות, אלון מתחזק גם את עמוד הפייסבוק "עד החתונה זה יעבור", שם הוא דן בנימה הומוריסטית בשלל סוגיות הקשורות בנושא. למשל, אחת הבקשות שהוא העלה לאחרונה בפני חברי הקבוצה הייתה לספר על התגובות הכי הזויות שקיבלו בדייטים. "מדייט לדייט אתה מאוד נשחק", הוא אומר, "ואחת הדרכים לצמצם את השחיקה הזו היא לומר לעצמך: 'אני לא הולך לפגוש את אהבת חיי, אלא בן אדם'. כלומר, כדאי להנמיך ציפיות".



"אחרי תקופה ארוכה של דייטים שלא התקדמו לשום מקום, החלטתי לעשות הפסקה, לעשות עם עצמי חשבון נפש ולהבין למה זה לא עובד", מספרת חוטובלי.



ומה גילית?
"מאחר שהייתי מפורסמת, לא נכנסתי לשום אתר היכרויות. הכרתי רק דרך חברים, ובהרבה מובנים לא אמרתי לאנשים מה באמת חשוב לי. לכן בעצם הכירו לי בחורים בהתאם לכל מיני ציפיות חברתיות. יצאתי עם בחורים מאוד מוצלחים, אבל הם לא נגעו בי מבחינה רגשית".



בבית הלחיצו אותך להתחתן?
"אמא שלי היא אישה מאוד מאמינה, והיא אמרה שהכל צריך לקרות במסלול שתוכנן לי, ואילו מבחינתי הייתה יותר השאלה איך אגיע לרגש שחיפשתי. זה בעיקר מה שהטריד אותי".



איך יצאתם בסופו של דבר ממעגל הרווקות?
אלון: "אחרי הרבה מאוד מערכות יחסים הבנתי שאני לא בכיוון ושאני צריך לחשב מסלול מחדש. סימנתי מה הכי חשוב לי, וטוב לב הפך להיות נאמבר וואן אצלי. הלכתי על זה בכל הכוח, ואז הגעתי יחסית מהר לציפי".


חוטובלי: "אחי הכיר לי את אור. הוא סיפר לי שאור עוסק במוזיקה ולא אמר שהוא עורך דין. כך בעצם עזבתי את פס הייצור הסטנדרטי וחיפשתי עולמות תוכן לא קונבנציונליים".



הדייט הראשון שלהם התרחש במסעדה בנמל תל אביב ביום חורפי וגשום. "לאורך השנים נתקלתי מצד אחד בגברים שפחדו לצאת עם חברת כנסת, ומצד שני בכאלה שחשבו שלצאת עם סלב זה דווקא מאוד מגניב", אומרת חוטובלי. "שני הטיפוסים האלה ממש לא עניינו אותי, ורציתי מישהו שיהיה איתי למרות הפוליטיקה. לכן בפגישות הראשונות עם אור התעקשתי לא לדבר על פוליטיקה ועל העיסוק שלי".



"בדייט השלישי והרביעי אמרתי לה שאני בן אדם מאוד פוליטי, ו'אם את לא רוצה לדבר, אל תדברי, אבל תקשיבי'", צוחק אלון.



זה היה קליק ממבט ראשון?
חוטובלי: "בפגישה השנייה הרגשתי שמצאתי את בעלי".


אלון: "אצלי זה היה תהליך. אחרי חודש וחצי התארסנו, וחמישה חודשים אחרי ההיכרות התחתנו. וזה עוד דבר שאנחנו לא ממליצים עליו (הוא צוחק)".


חוטובלי: "אני דווקא אומרת שאם מבינים שזה זה, אז חבל לחכות".


יש קושי בחיים משותפים עם פוליטיקאית שנמצאת לא פעם בכותרות?


אלון: "הטייטלים מאוד מרתיעים. זה לא פשוט להיות עם בן אדם שכל הזמן נמצא בכותרות, אבל ברגע שפגשתי את ציפי נשביתי בקסמיה. בחיים הזוגיים זה בסופו של דבר שני אנשים שמגיעים לסיטואציה אינטימית, והדינמיקה שלהם לא קשורה למה שקורה בחוץ. בבית אתה חי עם אישה ולא עם חברת כנסת".



עימותים בהר הבית. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
עימותים בהר הבית. צילום: הדס פרוש, פלאש 90




"מוניטין בעייתי"
מפלגת הליכוד עוברת בימים אלה ימים לא פשוטים, בין משבר הר הבית שאיים להבעיר את המזרח התיכון ובין חקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבסוף השבוע עלו מדרגה עם חתימתו של ארי הרו, ראש הסגל לשעבר בלשכת ראש הממשלה, על הסכם עד מדינה. על פי הפרסומים, בכירים


בליכוד כבר מתחילים להיערך לאפשרות שראש הממשלה ייאלץ לפרוש וחושבים על היום שאחריו.



"ממש לא ברור לי שיוגש כתב אישום", אומרת מצדה חוטובלי. "בניגוד לכל מיני פרשנים מטעם עצמם, כרגע מה שיש זה הדלפות מכוונות שמסתירות את התמונה המלאה. אף אחד לא מכיר את העובדות השלמות.



בשתיים מתוך שלוש הפרשות ששמו של ראש הממשלה נקשר בהן, פרשת נוני מוזס ופרשת הצוללות, הוא לא חשוד בפלילים עד כה. מוטב לכולנו לאפשר לרשויות החקירה לחקור ולא להיסחף לתחושה שהתקשורת מנסה ליצור, תחושה שאינה מבוססת על עובדות. מתנהל מחול שדים סביב נתניהו, ומעטים העיתונאים שבאמת מכירים את תמונת המצב המלאה.



הממשלה צריכה לתפקד, והרשויות צריכות לעשות את התפקיד שלהן, וכל מי שמנסה להדיח כרגע ראש ממשלה בלינץ' ציבורי, פשוט פוגע בדמוקרטיה. אחרי כל כך הרבה שנות כהונה כראש ממשלה, אני לא מאמינה שפתאום אנשים נהיים מושחתים, ולא קל לסדוק את הרקורד שלו. ההוכחה הכי גדולה היא האמון הציבורי הגדול שיש בנתניהו".



אם יוגש כתב אישום, האם לדעתך נתניהו יצטרך להתפטר?
"אני מאוד מקווה שלא יוגש כתב אישום, ולכן אני לא מוכנה להיכנס לקטע הספקולטיבי".



חוטובלי התבטאה פעמים רבות בעבר בנוגע להר הבית וטענה בין היתר כי "החלום שלי זה לראות את דגל ישראל מתנוסס מעליו", וכי "ההחלטה לסגור את הר הבית ליהודים היא טעות". מהאמירה הראשונה חזרה בה לאחר שגררה מסר חריף מצד ראש הממשלה. במשבר הר הבית בשבועות האחרונים מתחה חוטובלי ביקורת על ההחלטה להסיר את המגנומטרים מהכניסות למתחם. "זו הייתה שגיאה של הממשלה", טענה.



"עמדתי לגבי הר הבית הייתה עקבית לאורך כל הדרך", אומרת חוטובלי כעת. "היה צריך לשים אמצעי הגנה לאחר הפיגוע החמור שהתרחש שם. אני לא דווקנית לגבי סוג אמצעי הביטחון שנדרש, אבל דבר אחד בטוח: הר הבית היה חייב לקבל אמצעי נוסף לאחר הפיגוע. אין ספק שישראל עושה הכל כדי להרגיע את המצב, ואילו גורמים רדיקליים אסלאמיים עושים הכל כדי ללבות את האש. ישראל היא הריבון בהר הבית, נקודה. וישראל גם צריכה להגביר אמצעי ביטחון".



על תפקידה כסגנית שר החוץ אומרת חוטובלי: "תפקיד סגנית שר החוץ הוא מאוד מאתגר וכרוך בנסיעות רבות. אני נשואה לגבר נדיר ומיוחד שלוקח על עצמו המון, וזה ממש ראוי להערכה. היכולת לבצע תפקידים מאוד תלויה במי שהתחתנת איתו".



איך היחסים שלך עם ראש הממשלה, שהוא בעצם השר הממונה עלייך?
"המשמעות של להיות סגנית שר החוץ תחת ראש ממשלה זה הרבה יותר טוב בשבילי, כי יש לי הזדמנות להשתתף בדיונים מדיניים ברמה הכי גבוהה וללמוד הרבה מראש הממשלה. אני מאוד נהנית מהעבודה במשרד החוץ, שמביאה לידי ביטוי את הכישורים שלי ואת האידיאולוגיה שלי".



חוטובלי אינה אדישה לביקורת הציבורית שנמתחת על התנהלותם של חברים בליכוד כגון השרה מירי רגב, ח"כ דוד ביטן וח"כ אורן חזן, ולסלידה ההולכת וגדלה בקרב הציבור מפוליטיקאים. "לאור יש מעין בדיחה", היא אומרת. "הוא אמר לי: 'התחלת במשפטים, שיש לו מוניטין של חוסר יושר; המשכת בתקשורת שגם שם המוניטין לא משהו; והידרדרת לפוליטיקה'.



המוניטין של הפוליטיקה תמיד היה בעייתי. אני מודעת לתדמית, אבל בשבילי זה מקום למימוש אידיאולוגיה. חוץ מזה, בפוליטיקה יש הרבה סוגי אנשים, ואני כן קוראת לאנשים צעירים להצטרף לפוליטיקה".



האם נתקלת בתופעות של הטרדה מינית בכנסת?
"מהנשים שאני עובדת איתן לא שמעתי על כך, אבל ברור שהתופעות האלה קיימות בכל מקום, וצריך להילחם בזה".



את מרוצה ממעמד האישה בחברה הדתית?


"אני מאוד מרוצה, כי עובדה שהגעתי לאן שהגעתי. יש כמובן מה לשפר בכל המגזרים, ואני חושבת שאחד הדברים שצריך למצוא לו פתרון זה השלב הזה שבו נשים הופכות לאמהות, ושם הקריירה של חלק גדול מהן נעצרת. צריך להשקיע המון אנרגיה כדי לאפשר להן לא לפספס את הקריירה שלהן ושיצליחו לשבור את תקרת הזכוכית".



מה היעד הבא?
"החלום שלי הוא להיות שרת החינוך. יש הרבה מה לעשות בתחום הזה".