החל לרצות את עונשו: 503 ימים לאחר שירה במחבל פצוע בחברון, באירוע שפילג מדינה שלמה, נכנס הבוקר (רביעי) אלאור אזריה לכלא 4, שם ירצה את עונש המאסר בן 18 החודשים שהוטל עליו. אזריה, לבוש בחולצה עליה כתוב "אין לי ארץ אחרת" וההמנון הלאומי 'התקווה', יצא הבוקר מביתו לקול שירת עשרות תומכיו שהגיעו לבית המשפחה ברמלה על מנת ללוות אותו בדרכו לכלא. מחוץ לביתו נתלו שלטי תמיכה בחייל היורה. בין היתר נכתב "אל תירא אלאור, עם ישראל איתך". בין התומכים שהגיעו לבית המשפחה היו גם עורך דינו יורם שפטל, הזמר אריאל זילבר ופעילי הימין ברוך מרזל ואיתמר בן גביר. 



הרכב של אלאור אזריה מחוץ לכלא 4
ב-9:30 הגיע אזריה ברכב, עליו נתלה שלט "אלאור אזריה לחופש נולד", לשער הכניסה למחנה צריפין. איתו היו גם אביו ואמו, צ'ארלי ואושרה, ועורך דינו, יורם שפטל. גם שם התקבל אזריה בקריאות תמיכה, ביניהן "הוא גיבור הוא גיבור". אזריה יצא מהרכב בחיוך, כאשר לצידו אביו צ'ארלי, אמו אושרה וחברתו. האב שלבש חולצה "הצדק יצא לאור" אמר "תודה לכל התומכים ולכל עם ישראל, אנחנו מודים לכם", והמשפחה נכנסה חזרה לרכב. 
השיירה המלווה את אלאור אזריה לכלא
מסביב לרכב התחוללה המולה רבה, כשכמה תומכים של אזריה הצליחו לחצות את המחסומים שהציבו צה"ל והמשטרה כשהם מניפים דגלי ישראל וצועקים 'אלאור הגיבור'. לאור זאת ביקש קצין משטרה מהמשפחה להיכנס לבסיס, שם ליוו אותה אנשי המשטרה הצבאית עד לבסיס כלא 4 עצמו. 
אריאל זילבר ליד משפחת אזריה


עו"ד יורם שפטל ליד בית משפחת אזריה
אחיותיו יצאו משער ירושלים במחנה צריפין כשהן בוכות. תומכיו של החייל ניסו לעודד אותן וצעקו לעברן 'משפחה גיבורה'. הוריו של אזריה אמורים לצאת משער ראשון והתומכים צפויים להגיע גם לשם על מנת לעודד אותם.

לאחר כניסתו לכלא, צפוי אזריה לעבור ראיון אצל מפקד פלוגה, קב"ן וייתכן שגם אצל מפקד הכלא, שיסבירו לו את זכויותיו ואת חובותיו ככלוא. ההערכות הן שכלוחם לשעבר הוא יזכה ליחס טוב מהכלואים האחרים, אבל הוא יצטרך להסתגל למשמעת הקשה של כלא צבאי, שמתחילה בהשכמה ב-5:15 כל בוקר. לביקור ראשון של משפחתו הוא יהיה זכאי רק בעוד עשרה ימים ולאחר מכן פעם בשבועיים. לחופשה ראשונה מהכלא במידה ויעמוד בתנאים יהיה זכאי לצאת רק לאחר ריצוי רבע מתקופת מאסרו.

ההיערכות להגעתו של אזריה לצריפין. צילום: משה כהן
ההיערכות להגעתו של אזריה לצריפין. צילום: משה כהן

שפטל: "אפילו הרמטכ"ל לא ביקש שיביע חרטה"


עו"ד שפטל, אמר הבוקר ליד בית המשפחה כי "זהו יום עצוב למדינת ישראל ולצה"ל ול-90-85% מעם ישראל. זה יום שמח לאויב הערבי ולכן גם יום שמח לתקשורת הישראלית". מוקדם יותר, בראיון בגלי צה"ל, אמר עורך הדין כי ילווה את אזריה למחנה צריפין. הוא התייחס לדיווחים על חתול שחור שעבר בינו לבין המשפחה ואמר כי "ניסו לצייר את זה כאילו עבר חתול שחור ביני לבין המשפחה". לדבריו, "אנשים הילכו אימים על המשפחה שאם חלילה תגיש ערעור, התביעה תגיש ערעור מנגד והוא יתקבל - וכתוצאה מכך אלאור יישב יותר זמן בכלא. אנחנו לא מערערים כי אנחנו יודעים שאין סיכוי ממשי לקבלתו. זה כמו שאף שופט לא היה מאמין למואשם ברצח כפול בבר נוער כשהוא לא (אשם)".

עורך הדין הוותיק התייחס לכך שאזריה לא הביע חרטה בפנייה שלו לרמטכ"ל בבקשה להקל בעונשו, ואמר כי בדבריו של איזנקוט לאחר הכרעת הדין "הוא אפילו לא רמז על הצורך לבקש חרטה, אבל אתם העיתונאים בנוסח הפראבדה דרשתם שיבקש סליחה".
שפטל התייחס ליחסים בינו לבין משפחת אזריה ואמר כי "ניסו לצייר את זה כאילו עבר חתול שחור ביני לבין המשפחה". על ההתנצלות שלו על דבריו נגד הרמטכ"ל, אמר שפטל: "אף אחד לא הכריח אותי להתנצל. אם תקרא טוב את הטקסט תראה שספק אם בכלל יש בו התנצלות, הטקסט מדבר בעד עצמו".

תמיכה באלאור אזריה. צילום: אבשלום ששוני
תמיכה באלאור אזריה. צילום: אבשלום ששוני


דובר המשפחה, רן כרמי בוזגלו, אמר בראיון ברשת ב' כי "אני כבר כאן משעה מוקדמת עם הפעילים המסורים שמלווים את המאבק מתחילתו, כראוי ללוחם שהיה מוכן למסור נפשו לטובתנו ומתנהג בקור רוח של לוחם. גם כיום אני לא רואה בהתנהגות שלנו כחגיגה, או כמפגן מתריס. אני אנצל את ההזדמנות כדי להעביר מסר לאיזנקוט, ששירתי תחתיו ב"שלום הגליל" - אפשר ללוחם הזה לחזור הביתה ולהרגיע את השטח. השטח רוגש".

"אני נאלץ לקבל את פסיקת הדין, אבל לא מכבד אותו. המשפט התנהל באופן לא תקין. יש כאן הזדמנות גדולה להוכיח שהעניין הוא לא אישי. לא באתי לחגוג, באתי להפגין אהבה בלתי מסויגת לכל לוחמי צה"ל. הרמטכ"ל צריך לקחת דוגמה מאלאור ולגלות עוז לא רק בשדה הקרב. המטרה היא לא להתריס, אלא לאחד".

הבקשה לעכב את העונש נדחתה

אזריה הורשע פה אחד בהריגת מחבל מנוטרל בחברון במרץ 2016 על ידי שמונה שופטים בבית הדין האזורי ובבית הדין לערעורים. משפטו טלטל את צה”ל ואת החברה הישראלית. ארבעה ימים לאחר שבית הדין לערעורים הרשיע אותו ביום ראשון בשבוע שעבר, ביקש אזריה במכתב לרמטכ”ל, רא”ל גדי איזנקוט, להקל בעונשו ולהמירו בעבודות שירות. בבקשה הבהיר אזריה כי אם היה יודע שהמחבל אינו נושא מטען על גופו הוא לא היה יורה בו. עם זאת, הוא לא הביע חרטה על האירוע והדגיש את ההתרסקות הקשה שחוותה משפחתו מאז האירוע וביקש לאפשר לו לשקם את חייו ואת חיי משפחתו.


כזכור, צוות ההגנה של אזריה, עורכי הדין, יורם שפטל ועינת גלוסר, ביקשו לעכב את העונש ב-21 יום בעקבות פנייתו של אזריה לרמטכ"ל, גדי איזנקוט, בבקשה להקל בעונשו, אולם אתמול החליט נשיא בית הדין הצבאי לערעורים, אלוף דורוון פיילס, לדחות את הבקשה. “עונש המאסר הוטל על המבקש (אזריה) לפני יותר מחמישה חודשים וביצועו עוכב עד עתה. מושכלות יסוד הן כי עונש מאסר שהוטל על אדם ירוצה מיד לאחר גזר הדין”, ציין פיילס. “בנסיבות האמורות, לא מצאתי לדחות פעם נוספת את מועד ריצוי עונש המאסר”.

פיילס כתב עוד בהחלטתו כי אזריה “לא העלה בבקשתו כעת טעמים מיוחדים אחרים המצדיקים דחייה נוספת של ריצוי עונשו, פרט לכך שהגיש בקשת הקלה בעונש. בית המשפט העליון שב וקבע בהקשר דומה, כי כלל הוא, כי הגשת בקשת חנינה לנשיא לא תהווה שיקול לעיכוב ביצוע עונשו של נידון. דחייה נוספת של ביצוע העונש תינתן רק במקרים חריגים ונדירים ובזהירות יתרה”.



פיילס גם דחה את טענת עו”ד שפטל כי בקשת ההקלה בעונש שהגיש לרמטכ”ל מהווה חלק מההליך הפלילי. “לא מצאתי לקבל את טענת בא כוחו של המבקש, כי הליך ההקלה בעונש הוא חלק מהליך המשפטי הפלילי. המדובר בהליך המתחיל מסיום המשפט. משכך, כל הכרוך בהפעלת הסמכות להקלה בעונש, לרבות מועד פרסום ההחלטה בבקשה, נתון אפוא, לרמטכ”ל שהוא בעל הסמכות”, הוא הסביר.