מופע של העמדת פנים, שלא לומר הונאה, מתנהל כאן בימים האחרונים, וכוכביו הם שרים בממשלת ישראל. אלה נגררו כמעט בצווארוניהם בידי ראש הממשלה בנימין נתניהו לתחנות הרדיו והטלוויזיה כדי שיגנו עליו - בפקודה! - מול “מסע הרדיפה” המתנהל, לדבריו, נגדו ונגד משפחתו. רובם, בעיקר אלה הממתינים בקוצר רוח שיפנה כבר את כיסאו כדי שהם יוכלו להתיישב עליו, עושים זאת כמי שכפאם שד, והדבר ניכר בהופעתם. רק גדעון סער מעוניין שנתניהו יוחלף רק לקראת הבחירות הבאות ולא במהלך הקדנציה, שאם לא כן, לא יוכל הוא להתמודד על הירושה מאחר שאינו חבר כנסת.



ועל כל זה מפקד ומטיל אימה, כדרכו, יו”ר הקואליציה, הרס”ר דוד ביטן. הוא מאיים על השרים שאלה מהם שלא יתייצבו לימין ראש הממשלה, חברי הליכוד יסגרו איתם חשבון בפריימריז. לי זה מזכיר את האיום הקלאסי במריבת ילדים בילדותי: “אתה עוד תראה מה יהיה לך!”



רק על אחד, שר לשעבר, זה לא עושה רושם: ח”כ בני בגין. הוא מעולם לא חשש לומר את דעתו, גם כשלא התאימה לרוח הנושבת בליכוד, ושילם על כך. בגלל דעותיו הליברליות נדחק לקראת בחירות 2012 למקום לא ריאלי ברשימה לכנסת, והיום הוא חבר בה רק בזכות מקום משוריין שהעניק לו נתניהו. זה לא יחזור על עצמו בכנסת הבאה.



וכה אמר בגין בהתייחסו להפגנות בפתח תקווה: “היועץ המשפטי צודק לגמרי בגישתו הזהירה... ההשלכות של חשד נגד ראש הממשלה הן ברורות, וצריך להפוך כל אבן כדי לברר את האמת לאשורה... אין שום יסוד לטענה שדווקא אלה (גורמי אכיפת החוק) מנסים לערער את שלטון הליכוד והממשלה. להאשים אותם בקשר נגד השלטון זו טענה לא צודקת ולא הוגנת”.



ועם כל ההסתייגות מסקרים, כדאי לעיין בסקר שפורסם בראשית השבוע בערוץ 10 ולקבלו כמבטא הלך רוח. שלושה נתונים מעניינים בו במיוחד: ראשון - 51% אינם מאמינים לגרסת נתניהו בקשר לחשדות ולחקירות המתנהלות נגדו, ורק 27% מאמינים. שני - 66% סבורים שאם יוגש כתב אישום נגד ראש הממשלה, יהיה עליו להתפטר. שלישי - וזה הנתון המפתיע ואולי גם המשמעותי ביותר: אם הליכוד ירוץ בבחירות הבאות בראשות נתניהו, הוא יזכה ב־27 מנדטים בלבד; אם נתניהו יתפטר, יעלה מספר המנדטים של מפלגתו ל־31, בעוד המחנה הציוני יקבל רק 20 ויש עתיד - 16.



הנתון השלישי מערער, חלקית לפחות, את המוסכמה הרווחת, שמה שלא יהיה, אם נתניהו יעמוד בראש הליכוד, הליכודניקים בהמוניהם ינהרו לקלפיות להצביע בעדו והוא שוב ינצח, כי רבים מהם מזדהים עם תחושת הנרדפות שלו ומחילים אותה גם על הליכוד כגוף פוליטי. הם מצביעים עדיין נגד “המפא”יניקים” הרודפים אותם, אבל בסקר מסתמנת מגמה הפוכה ומפתיעה: פחות נתניהו - יותר קולות. סקר מול מוסכמה, מי עדיף? שניהם אינם שווים לפתק בקלפי.


ואחרי כל זה צריך להסתייג לחלוטין, ואף לגנות בחריפות את הכרזה שהונפה בהפגנה נגד היועץ המשפטי לממשלה בפתח תקווה: “נתניהו אשם עד שתוכח חפותו”. בשום פנים ואופן לא. נתניהו, בדיוק כמו בוזגלו הידוע, אינו אשם כל עוד לא הורשע.