התייצבו בעקבות קריאה יו"ר הקואליציה: על רקע ההתפתחויות המשמעותיות בחקירותיו בתיקים 1,000 ו-2,000 עקב חתימת הסכם עד המדינה עם ראש לשכתו לשעבר ארי הרו, הגיעו הערב (רביעי) כ-2000 ליכודניקים, לפי ההערכות, לגני התערוכה שבת"א כדי להביע את תמיכתם בראש הממשלה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו, שהגיע גם הוא לאירוע עם רעייתו שרה. מוקדם יותר ניסו ארגוני הנכים לחסום את הכניסה לאירוע.


נתניהו עלה לנאום לקול תשואות הקהל, שקרא "ביבי, ביבי". בפתח דבריו, הוא הודה לתומכיו ולח"כ ביטן, שארגן את הכנס, ואמר: "לפני כמה ימים אמר לי חבר ליכוד: ביבי, הם לא רוצים להפיל רק אותך, הם רוצים להפיל אותנו, את כולנו, את הליכוד והמחנה הלאומי. הם יודעים שהם לא יכולים לנצח אותנו בקלפי אז הם מנסים לעקוף את הדמוקרטיה בלי בחירות. ואני אומר לכם -  לא בכדי".
 
שלטי התמיכה בראש הממשלה בגני התערוכה. צילום: אבשלום ששוני
שלטי התמיכה בראש הממשלה בגני התערוכה. צילום: אבשלום ששוני


הוא הוסיף: "התקשורת והשמאל התגייסו למסע ציד אובססיבי נגדי ונגד משפחתי כדי לבצע הפיכה שלטונית. המטרה שלהם היא להפעיל לחץ פסול על גורמי האכיפה כדי שיגישו כתב אישום בלי קשר לאמת בלי קשר לצדק. משטרת המחשבות בתקשורת עובדת פול טיים - היא קובעת קו וכולם צריכים להתיישר לפי הקו הזה. איזו חגיגה של צביעות, איזה מוסר כפול. זה לא פלא ראיתם את השלט בהפגנת השמאל בפתח תקווה  - נתניהו אשם עד שתוכח חפותו".


לדבריו, "אנחנו לא בצרות - יש לנו מזרחים, יש לנו אשכנזים, יש לנו עולים חדשים ויש לנו ותיקים. יש לנו חילונים ויש לנו דתיים יש לנו את עמונה יש לנו את דימונה". מלבד זאת, הוא טען: "איזו בושה. מדי בוקר וערב יש פרטים חדשים. התפתחויות דרמטיות יש שמועות שהגיעו אליי עכשיו שעוד מעט התקשורת תדרוש להזמין את קאיה לחקירה באזהרה. אני רק יכול לומר לכם את מה שאני אומר מהיום הראשון  - לא יהיה כלום כי אין כלום". 

את נאומו הוא סיים בביקורת על עיתון הארץ: "מה שאני אומר כאן מבאס כמה אנשים. שמענו שלשום שבכירים פלסטינים מייחלים לנפילת נתניהו בגלל החקירות. טוב ברור - הרי גם הם רוצים שישראל תיסוג לקווי 1967, ותקים מדינה פלסטינית בפאתי כפר סבא. ידידיי גם הם יתאכזבו כי זה לא יקרה. בנוסף, אני נאלץ לאכזב גם את עיתון הארץ, שהבוקר פרסם מאמר שהציע לי באופן מפורש הצעת אתרוג - 'רק תיסוג מיהודה ושומרון ונרד ממך'. אז הנה התשובה שלי - לא תודה".
 
פעילי הליכוד בכנס. צילום: אבשלום ששוני
פעילי הליכוד בכנס. צילום: אבשלום ששוני


הפעילים נהרו משעות הערב המוקדמות אל ביתן מספר 1 בגני התערוכה, מה שיצר תורים עצומים בכניסות לביתן בשל הבדיקות הקפדניות שמבצעים מאבטחי שירות הביטחון הכללי (שב"כ) לבאים. ברחבה שבאזור שבו תתקיים עצרת התמיכה התקיימה אף הפגנה קטנה של אנשי שמאל שפצחו בקריאות "הון, שלטון, עולם תחתון". 
  
מנגד, הניפו מולם תומכי ליכוד שלטים עליהם כתוב: "ביבי המלך, אין עוד מלבדו", וכן "התקשורת תלך כפרה על נתניהו". המשטרה הפרידה בין הניצים. נתניהו אמור להגיע במהלך הערב לאולם ולשאת דברים בפני תומכיו הנלהבים. את כנס הפתיחה ארגן יו"ר הקואליציה חבר הכנסת דוד ביטן ואליו אמורים להגיע מרבית השרים והח"כים של הליכוד.

ח"כ חזן. הגיע להביע את תמיכתו בנתניהו. צילום: אבשלום ששוני
ח"כ חזן. הגיע להביע את תמיכתו בנתניהו. צילום: אבשלום ששוני


הקהל הרב שהמתין לבואו של ראש הממשלה צבא על עמדות השידור של התקשורת עם דגלי הלאום ודגלי הליכוד ושר במקהלה: "ביבי מלך ישראל". אחד מאנשי הליכוד אף הסתובב עם שלט ענקי עליו היה כתוב: "השמאל רוצה הפיכה", ואילו שושנה אידיציה, פעילת ליכוד מהרצליה, התהלכה עם שלטים נגד ציפי לבני.

דוד ביטן, חתן השמחה, הסתובב בין ההמונים ואמר: "אנחנו רוצים לאחד את השורות ולהרים את המורל". על כך השיבו לו הליכודניקים במקהלה - "אין כלום כי לא היה כלום" ושבו לשיר "ביבי מלך ישראל". במהלך הערב אמור להופיע בפני הציבור הזמר עמיר בניון במבחר מלהיטיו. ואולם, אחד האנשים הפופולריים בגני התערוכה הערב הוא דווקא ח"כ אורן חזן שרבים מאנשי הליכוד עמדו בתור כדי להצטלם איתו תמונת סלפי. בהקלטה שהושמעה הבוקר בקול ישראל נשמע חזן בחוג בית של הליכוד ברעננה מכנה את הפרקליטות "אורווה של חרא".

נתניהו מתקבל בברכה הערב. צילום: אבשלום ששוני
נתניהו מתקבל בברכה הערב. צילום: אבשלום ששוני


בתוך כך, ראש עיריית ירושלים ניר ברקת שהגיע אף הוא לגני התערוכה, אמר: "באתי לתמוך בראש הממשלה. הוא מוביל את המדינה בדרך בטוחה עם כל הגלים הסוערים ומוביל את הממשלה. הוא עושה עבודה טובה, ואני בא למחות על רקע ההדלפות מהחקירות, והדבר בלתי מתקבל על הדעת, ולא מאפשר לנהל מדינה".

מלבד זאת, הוא יצא בביקורת נגד המדליפים מחקירות רה"מ: "אני מאשים את כל מי שלא שומר על צנעתו של ראש הממשלה. כל חקירה מיד יוצאת לתקשורת. לא אני מדליף מחדרי החקירות, מי שמדליף זה לא אתי, זה לא מקובל עליי. הבנאדם חף מפשע עד שהוכח אחרת".

לאחר נאומו של ראש אמר העיתונאי רביב דרוקר כי "גם נתניהו, אם יביט אחורה ויסתכל על השעה הזו הוא יבין שזו לא שעתו היפה ביותר. אדם ברמה כזו נמצא עם איוב קרא ועם נאווה בוקר מהצד השני. לא השעה הגדולה של נתניהו".

ארגוני הנכים ניסו לחסום את הגישה לגני התערוכה

טרם פתיחת האירוע ניסו ארגוני הנכים לחסום את הכניסה לאירוע זאת בעקבות ההחלטה לדחות את מועד הגשת התגובות המקדמיות של הממשלה בעתירת הנכים בשבועיים, ולאחר שהכנסת טענה כי "העותרים לא הוכיחו פגיעה בשוויון". 

כזכור, אחר הצהריים השופט י' דנציגר מבית המשפט העליון נענה לבקשת משרד האוצר לדחות את מועד הגשת התגובות המקדמיות של הממשלה בעתירת הנכים בשבועיים, עד ה-24 באפריל. העתירה הוגשה על ידי עורך דין (עו"ד) יהודה רסלר ועו''ד עמית חלמיש בשם שופטות בית המשפט המחוזי בדימוס, ציפורה ברון וברכה אופיר-תום, ומוביל מאבק הנכים, אלכס פרידמן, על רקע דרישתם להשוואת קצבת הנכות לגובה שכר המינימום ומינוי ועדת פרופ' שמחון, שלטענתם נועדה למסמס את המאבק. הממשלה התבקשה להשיב לעתירה עד ה-9.8.17, אך כאמור משרד האוצר ביקש ארכה ובקשתו התקבלה. הכנסת, אחת המשיבות בעתירה, הגישה תגובה הקוראת לדחות את העתירה, לפיה "העותרים לא הוכיחו פגיעה בשוויון".

הפגנת ארגוני הנכים בכניסה לאירוע. צילום: אבשלום ששוני
הפגנת ארגוני הנכים בכניסה לאירוע. צילום: אבשלום ששוני


בתגובה לעמדת המדינה אמר יו"ר יש עתיד יאיר לפיד כי "תשובת הכנסת לבג״ץ לפיה הנכים לא הוכיחו שאי אפשר להתקיים מ-2,342 שקל בחודש היא מבישה, אטומה וחסרת לב. כחבר כנסת אני לא מוכן שהתשובה הזו תייצג אותי. יש עתיד תמשיך להיאבק למען העלאת קצבאות הנכים לשכר מינימום. נכה לא יכול להתקיים מ-2,342 שקל בחודש. נקודה!".

ח"כ זהבה גלאון הוסיפה: "לא ברור על איזו כנסת מדובר, האם מדובר על כנסת ישראל, שרק לפני חודש הגיעו כל סיעות הבית להסכמה על העלאת קצבת הנכות? לא ברור בשם מי מדבר יועמ"ש הכנסת. מאוסמה סעדי ועד בצלאל סמוטריץ' יש הכרה בכך שקצבת הנכות חייבת לעלות ושאי-אפשר לחיות מ-2,342 ש"ח בחודש".

ח"כ אילן גילאון הצטרף לחברתו למפלגה, כשאמר: "מהו נטל ההוכחה הנדרש לדעת יועמ"ש הכנסת כי אי-אפשר לחיות מהסכום המעליב הזה? בטן נפוחה מרעב? נכים שצריכים לבחור בין תרופה לפרוסה? לא יעזור לאף אחד כלום - אנחנו נעלה את קצבת הנכות, עם בג"ץ ובלי בג"ץ, עם נתניהו ובלי נתניהו".