בריגדה בינלאומית בונה בחודשים האחרונים את המכשול בגבול ישראל - עזה. חומר אטימה מאירופה, מכונות קידוח מגרמניה, פועלים ממולדובה, מהנדסים ומפעילי ציוד מספרד ואיטליה. אלה הם הרשמים מסיור בגבול הרצועה שלאורכו ישראל בונה את קב”א – קיר בטון אינדיקטיבי. מדובר באחד המיזמים הגדולים והמאתגרים טכנולוגית של ישראל בעלות של שלושה מיליארד שקל.
מיזם אזרחי צבאי שכולל רכיבים מבצעיים טכנולוגיים והנדסיים חסרי תקדים גם בקנה מידה עולמי. עם השלמתו, בעוד כשנה וחצי עד שנתיים, תוקף רצועת עזה בקיר בטון תת קרקעי ובגדר עילית, שיקשו על חמאס לחפור מנהרות לתוך שטח ישראל. מסיור שערכתי לאורך הגבול עולה כי המכשול יהיה לא רק יבשתי - בכוונת צה”ל ומשרד הביטחון, האחראים למיזם, לבנות גם מכשול ימי.
מדובר בהקמת מזח בגבול הרצועה ועליו גדר בגובה של שישה מטר, שעליה יותקנו חיישנים ואמצעי מודיעין שיקשו על יחידות הקומנדו הימיות של חמאס לחדור לישראל, כפי שניסו לעשות במהלך מבצע צוק איתן לפני שלוש שנים. יודגש כי הן המכשול היבשתי והן הימי נבנים בשטח ישראל במרחק של כ-200 מ' מהגבול, כדי לשלול מהארגון האסלאמי השולט על הרצועה את זכות הטיעון כי ישראל מפרה את ריבונות עזה.
מזרימים מינרל הקרוי ביטונייט שמיובא מאירופה
כל הרכיבים של המכשול התת-קרקעי והעילי עברו סדרת בדיקות קדחתנית של צה"ל ומשרד הביטחון, שהעידו כי הטכנולוגיות הן ישימות ופועלות. אך גם אם הטכנולוגיה לא תצליח לאתר במאה אחוז את חפירת המנהרות, הרי שקיר הביטחון יקשה על החופרים לחדור לשטח ישראל. העובדים מישראל ומחוץ לארץ במיזם הקיר עוברים בדיקות רקע ביטחוניות בהנחיית שירות הביטחון הכללי.