מדוע משרד החינוך מתעקש לא לעזור לילד בן 9.5, אוטיסט בתפקוד ברמה נמוכה עם התפרצויות זעם, הזקוק לסייעת כדי להתאקלם בבית ספר אליו עבר לאחרונה? לדבורית ענדן מבני ברק חמישה ילדים, מתוכם ארבעה על הרצף האוטיסטי. מיכאל, לו אח תאום, נמצא ברמת תפקוד נמוכה ולאחר שלושה אשפוזים פסיכיאטריים, כשהאחרון שבהם לפני כחודש, הוחלט להעביר אותו לבית ספר חדש באזור אחר.



"מיכאל לא גמול ולא מדבר, מתקשר בעזרת אייפד ועבר הרבה טלטלות", מסבירה דבורית ומוסיפה כי "עדיין לא הצלחנו לאזן אותו תרופתית למרות שעבר ארסנל גדול של תרופות. העברנו אותו מיד אחרי האשפוז האחרון ל'בית לחיים' בחיפה כי המורכבות שלו בבית היא קטסטרופלית. הבית היה כמו תחנת רכבת, הסתובבו פה כל הזמן מטפלים מסוגים שונים. הוא ילד מורכב לא ישן בלילה והוא אלים", היא אומרת ומוסיפה בכאב שהוא אף שבר לה את היד וזרק על אחיו מדפסת.



"לא יוכל להתחיל את שנת הלימודים בלי סייעת"


מיכאל, אומנם רק בן 9.5 אך הוא גבוה לגילו ושוקל כ-80 קילו. בנוסף למסגרת החדשה והמעבר לאזור חדש בחיפה, הוא החל ללכת לבית ספר חדש - נווה רם ברכסים, המיועד לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים. החשש של המשפחה הוא שכפי שקרה כבר בעבר בשני מוסדות חינוך - מיכאל יושעה מבית הספר מפני שהצוות החינוכי לא יוכל להתמודד איתו לבד ללא סייעת. "אנחנו מפחדים שהוא יעוף גם מבית הספר הזה", אומרת אמו. "בהתחלה 'בית לחיים' שלח מדריך לשבועיים הראשונים אבל הם לא יכולים לשלוח מדריך על חשבונם, זה תפקיד משרד החינוך אבל כרגע אמרו לנו שאין כוח אדם ולכן לא יביאו לנו מישהו ובבית הספר נאמר לנו שהוא לא יוכל להתחיל בשנה הבאה בלי סייעת".



ד"ר אורית סטולר, מומחית בנוירולוגית ילדים והתפתחות הילד, המטפלת בו לאורך השנים, ממליצה גם היא להעניק לו סייעת: "על מנת לאפשר למיכאל ולצוות ביה"ס לעבור תהליך חיובי של קליטה לחייו החדשים הוא זקוק לליווי פרטני במיוחד בחודשים הראשונים. לאורך השנים אנו רואים כי תהליך מובנה בליווי פרטני מפחית אצלו את החרדה והקושי עם השינוי ובכך מפחיתים באופן משמעותי את אירועי האלימות".



עו"ד עדי עזוז, מנהלת האגף לקידום זכויות באלו"ט, המסייעת למשפחה, מדגישה גם היא כי מדובר במקרה מורכב: "כל מה שביקשנו ממשרד החינוך זו סייעת צמודה לילד. הוא ילד במקרה קיצון שבסך הכל צריך סייעת שתעזור לו להתאקלם בבית הספר. זו התעמרות שערורייתית במשפחה עם ארבעה ילדים אוטיסטים, אטימות של המערכת".



ממשרד החינוך נמסר: "התלמיד יקבל מעטפת טיפולים רחבה, הכוללת: סייעות ומטפלים פרא-רפואיים. כמו כן, בהתאם לצורך, התלמיד יקבל תוספת מענים".